Moderator: Moderatorer

#1293220
BerraXC skrev: fre 18 jan 2019, 14:58 Köpte mig en ny laddare, Ctek MXS 7.0 samt en indikator eyelet för att slippa klämmorna för att enkelt koppla in
utan att behöva lyfta batterilocket. (Som om det vore jobbigt! :-D
Indikatorn gör det ju enkelt att se om man behöver ladda!
Tror och hoppas att det kommer att fungra bra i köldsmockan man befinner sig i!
Har samma (och en Ctek sense), smidigt med snabbkopplingen... tyvärr tycker jag inte blinket är ett dugg trovärdigt dock... sensen är något bättre, man kan iaf avläsa trenden på batteriet..
Men sammantaget nöjd
(Kör med Ctek mxs5.0 som var billlig och bra tycker jag)
#1293264
Låter smidigt med en sense men tycker nog inte att det är värt pengarna!
Köpte min på Clas Ohlsson som har bra priser på dessa laddare tycker jag!
Va inne på Biltemas först men valde till slut en Ctek!
Kommer att ladda på helgerna oavsett vad indikatorn säger, blir tyvärr en del korta resor med värmaren igång innan!
#1293318
@Libbe, berätta gärna vilken det var. :)
Anledningen till Ctek för egen del är att det är den som det oftast pratas om här på forumet. Välanvänd och beprövad på så vis.

Hur är det nu, Ctek Sense kan man se status på i telefonen men Sense ger ingen laddmöjlighet?
#1293320
Blybatterier är ju ingen raketforskning så om man inte vill ha Cteks lyxfunktioner så funkar vilken billig smartladdare som helst för själva laddningen. Både Classe och Biltema skickar med en snabbkoppling med kabelskor för smidig inkoppling senast jag kollade.
#1293324
grillchips skrev:@Libbe, berätta gärna vilken det var. :)
Anledningen till Ctek för egen del är att det är den som det oftast pratas om här på forumet. Välanvänd och beprövad på så vis.

Hur är det nu, Ctek Sense kan man se status på i telefonen men Sense ger ingen laddmöjlighet?
Jepp, sense är bara en trådlös enhet som kommunicerar med telefonen.
#1293399
Idag blev det en avspolning och ett omslag.
1000 mil under de senaste 4 månaderna och 7000 på två år.
20190119_140136-3024x2268.jpg
20190119_140136-3024x2268.jpg (397.39 KiB) Visad 1365 gånger
av Libbe
#1293440
grillchips skrev: lör 19 jan 2019, 10:08 @Libbe, berätta gärna vilken det var. :)
Anledningen till Ctek för egen del är att det är den som det oftast pratas om här på forumet. Välanvänd och beprövad på så vis.

Hur är det nu, Ctek Sense kan man se status på i telefonen men Sense ger ingen laddmöjlighet?
Jag köpte nedanstående Laddare! Som *Jag* tycker är bättre Än Ctek. Men det är ju min Åsikt! :)
Ctek säljer sina laddare med säljargumentet "Vattentät & Kortslutningssäker"....Det må¨så vara! Men vilken gemene man lägger laddaren i Snödrivan T.ex för att ladda bilen?
Paco laddaren har "Minne" på senaste laddprogram,vilket Ctek saknar. Paco laddaren är dessutom Billigare och jag lovar att den "Levererar" som det är tänkt. Jag provade ladda ett gammalt batteri i En lastbil + Entreprenadmaskin med den. -Inga problems......då den kan mata upp till 20A.

Så jag tycker det är helt klart värd sina pengar! Och mkt nöjd!

PACO MEC1220 har den allra senaste och bästa tekniken på marknaden.
MEC1220 är en helautomatisk 8-stegsladdare som ger 10A för 12V-batterier och rekommenderas
för batteristorlekar från 134Ah till 400Ah.
Till skillnad från dom flesta andra laddarna på marknaden så kan man optimera sin laddning genom
att välja vilken batterityp man ska ladda.
Detta ökar livslängden på batteriet och ger en perfekt laddning för just din typ av batteri (olika typer
av batterier ska laddas med olika spänningar).

Perfekt att använda i husvagn, husbil, båt, bil och verkstäder.
MEC1220 ger en optimal laddning för just din batterityp.
Batteritypen ställer man enkelt in med hjälp av knapparna.
Det går att följa spänningen på batteriet och vilket laddningsläge laddaren befinner sig genom den
unika displayen och dioderna.
Laddaren skyddar fordonselektroniken, skapar inga gnistor, är polaritetsskyddad och kortslutningssäker.

Denna laddaren kan utan tvekan jämföras med CTEk, Bosch, ProSport, Mastervolt, Victron Energy och liknande märken.

MEC1220 stödjer batterityperna:
-WET (vanliga blybatterier)
-AGM
-GEL
-CALCIUM
-MT (underhållsfria batterier)

Batterispänningar:
GEL - 14,1V
AGM - 14,4V
WET - 14,7V
CALCIUM - 14,7V

Fördelar:
8-stegs automatisk laddning
Automatisk laddning skyddar batteriet från överladdning.
Du kan låta laddaren anslutas till batteriet på obestämd tid.
8-stegs laddning är en mycket omfattande och korrekt laddningsprocess som ger ditt batteri
längre livslängd och bättre prestanda jämfört med traditionella laddare.
8-stegs laddare lämpar sig för de flesta batterityper, inklusive WET, MF, Calcium, AGM och
GEL-batterier. Den kan också hjälpa till att återställa djupurladdade batterier.

Teknisk data:

Modell: PACO MEC1220
Batterispänning: 12V
Max laddningsström: 20A
Max effekt: 554W
Rekommenderat batteriområde: 134-400Ah
Ingångsspänning: 220-240V AC, 50 / 60Hz
Effektivitet: 85%
Kylfläkt: Automatisk temperaturstyrd.
De 8 laddningsstegen är: Soft Start, Bulk, Absorption, Battery Test, Recondition, Float, and Pulse.

Växelteknik: Ja
Polaritetsskydd: Ja
Utgång kortslutningsskydd: Ja
Överspänningsskydd: Ja
Övertemperaturskydd: Ja
Gnistskydd: Ja

Standarder och certifieringar: CB, CE, IEC60335, EN61000, EN55014
Mått (L × B × H): 217 × 116 × 62 mm
Vikt: 1,28 kg
#1293455
Hej, har köpt en v90 cc d5 modell 2019 som nu har kört 15000km. Saken e att jag tycker att den förbrukar rejält. Medelförbrukning 9,3l på en medelhastighet på 80km/h. Var inne hos försäljaren och detta fick jag som svar: det blir bättre när jag nått 25000km. Läst flera tester och angivet är att den ska ta ca 7l. Vad tycker ni eller är det någon som vet ungefär vad förbrukningen ligger på? Mvh
  • 1
  • 1055
  • 1056
  • 1057
  • 1058
  • 1059
  • 1849
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]