Moderator: Moderatorer

#1349038
Biltvätt på gatan är inte i sig förbjudet, men att släppa ut förorenat vatten är det, vilket vattnet från en biltvätt kan räknas som.

https://www.villaagarna.se/radgivning-o ... n-hemma-/
https://www.expressen.se/dinapengar/var ... ts-forbud/

Bor man i Jönköping kan det bli dyrt
#1349045
Jag har undersökt så noga jag kan. Det är Naturvårdsverket som bestämmer i dessa frågor. Så om du använder avfettningsmedel som inte är miljögodkända, med t.ex. lacknafta eller dylika, så är DET förbjudet. Motortvätt är olämpligt, mycket möjligt att det kan vara förbjudet.

Jag använder miljögodkända tvättmedel. Visste ni förresten att Yes förlorat sitt miljögodkännande? Kommunen har inte försökt instifta något förbud heller.

På vintern när bilen är riktigt skitig och avfettning behövs kör jag till en biltvättanläggning.

Ytterligare en fördel för mig är att i detta område som jag bor, så är INTE spillvatten från hushållen och dagvattnet separerade. Så allt mitt biltvättvatten blandas med grannens eventuella Yes -diskvatten, och går till reningsverket.
Jag har även ett par kopierade artiklar som klargör bestämmelserna i beredskap. För visst kommer det en och annan kommentar från förbipasserande. :-D
#1349064
För något år sedan fanns det en sida hos Naturvårdsverket där det i stora drag stod att det inte var förbjudet att tvätta bilen hemma och att kommunerna inte hade lagen på sin sida om de införde förbud mot det. Sidan är numera bortplockad och jag har frågat Naturvårdsverket varför den är borta men de vill inte svara på det. Den är väl kanske inte lämplig att ha synlig numera, den är väl inte PK.

Det är inte förbjudet men kanske olämpligt.

Här är ett utdrag från den texten:
"Går det att förbjuda biltvätt på gatan?
Det är inte möjligt för en kommun att utfärda ett generellt förbud mot biltvätt på gatan enligt miljöbalken. Ett förbud enligt lokala hälsoskyddsföreskrifter är också tveksamt. Det är bättre att motivera bilägarna att välja ett mindre miljöskadligt alternativ med hjälp av information.
...
Många kommuner har infört förbud för biltvätt på gatan i sina lokala hälsoskyddsföreskrifter. De stödjer sig på 40 § i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som säger att det finns möjlighet för kommunen att utfärda föreskrifter om skydd för ytvattentäkter och grundvattentäkter om det behövs för att förhindra olägenheter för människors hälsa. Men Naturvårdsverket anser det högst tveksamt att en kommun i sina föreskrifter skulle kunna behandla hela kommunen som "skyddsområde" för vattentäkt.

Dessutom finns risk för att förbudet ifrågasätts enligt 9 kapitlet 13 § i miljöbalken. Där står att kommunala föreskrifter som meddelas till skydd mot olägenheter för människors hälsa inte får medföra onödigt tvång för allmänheten eller annan obefogad inskränkning i den enskildes frihet. I 29 kap 9 § MB finns angivet att man kan dömas till böter om man med uppsåt eller oaktsamhet bryter mot lokala föreskrifter. Men detta gäller enbart för tomgångskörning och gatumusik. Det är därför inte straffbart att bryta mot en föreskrift som meddelats av kommunen om skydd för vattentäkter."
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1349082
Lämnat bilen för motorbyte och fick lite bilder under arbetet.


/M
Bilagor
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (47.68 KiB) Visad 553 gånger
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (37.51 KiB) Visad 553 gånger
#1349094
Magnus-B skrev:Lämnat bilen för motorbyte och fick lite bilder under arbetet.


/M
Det var ett tidigt motorbyte :-o (tittade på din bil i signaturen)
#1349122
Det var balansaxel paketet som inte litar med resten av motorn.
Konstaterades genom att köra motorn utan balansaxel.


/M
#1349126
Magnus-B skrev:Det var balansaxel paketet som inte litar med resten av motorn.
Konstaterades genom att köra motorn utan balansaxel.


/M
Blev det ny olja också? ;-) Kanske en ny kamrem? Tändstift?
  • 1
  • 1222
  • 1223
  • 1224
  • 1225
  • 1226
  • 1849

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]