Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
#1440651
Stått ute i snöblandat regn på gårdsplanen och monterat tillbaka vinterdäcken på bilen. Roadtrip imorgon och snö, snö, snö i prognosen. :bored:
#1440665
Erik Å skrev:Ännu en fördel med odubbat, de får hänga på några veckor till :-D
Kör med odubbat men byter mer än gärna med glad min till sommardäcken när det går. Egentligen hade regndäck kanske varit det bästa för mig :) Sen får ju köra med dubb ett tag till. 16 april, om det inte förväntas eller är vinterväglag vilket är en aning diffust, man kan ju säga att man ska till stugan vid Abisko som det är oplogad igensnöad grusväg till :)
#1440667
sbf skrev: sön 11 apr 2021, 21:44 Stått ute i snöblandat regn på gårdsplanen och monterat tillbaka vinterdäcken på bilen. Roadtrip imorgon och snö, snö, snö i prognosen. :bored:
Fy fan det var inte kul beklagar. Är det nån som vet om det är lagligt o åka med sommardäck nu trots snö?.
Har börjat snöa här i Närke med men jag sa ju bara ner till macken 2km sammantaget sen får bilen stå tills snön är väck.
Jag har dålig koll på det här :oops: .
#1440674
gubbstrutt skrev: sön 11 apr 2021, 22:46
sbf skrev: sön 11 apr 2021, 21:44 Stått ute i snöblandat regn på gårdsplanen och monterat tillbaka vinterdäcken på bilen. Roadtrip imorgon och snö, snö, snö i prognosen. :bored:
Fy fan det var inte kul beklagar. Är det nån som vet om det är lagligt o åka med sommardäck nu trots snö?.
Har börjat snöa här i Närke med men jag sa ju bara ner till macken 2km sammantaget sen får bilen stå tills snön är väck.
Jag har dålig koll på det här :oops: .
Första meningen säger vad jag förstår det att det är lagligt, om möjligt olämpligt men, med.

https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... ommardack/
#1440677
Tackar jo det verkar lagligt att åka ner till macken. :-)
Klarar det säkert körde ju redan innan vinterdäcks lagen uppfanns.
Men det är helt klart en vettig lag o ide att ha på vinterdäck vid vinterväglag.
Förhoppningsvis är eländet borta imorgon,
Användarvisningsbild
av sbf
#1440684
gubbstrutt skrev: mån 12 apr 2021, 00:23 Tackar jo det verkar lagligt att åka ner till macken. :-)
Klarar det säkert körde ju redan innan vinterdäcks lagen uppfanns.
Men det är helt klart en vettig lag o ide att ha på vinterdäck vid vinterväglag.
Förhoppningsvis är eländet borta imorgon,
Du klarar dig nog. :) Jag ska köra 40 mil och enligt prognosen ska det snöa hela dagen längs min körsträcka, så det lär bli många mil i slask.

Tänker mig också att försäkringsbolaget inte lär se med blida ögon på om man åker i diket på motorvägen med sommardäck när det är vinterväglag, oavsett datum.
Användarvisningsbild
av sbf
#1440685
Micce1980 skrev: sön 11 apr 2021, 23:27
gubbstrutt skrev: sön 11 apr 2021, 22:46
sbf skrev: sön 11 apr 2021, 21:44 Stått ute i snöblandat regn på gårdsplanen och monterat tillbaka vinterdäcken på bilen. Roadtrip imorgon och snö, snö, snö i prognosen. :bored:
Fy fan det var inte kul beklagar. Är det nån som vet om det är lagligt o åka med sommardäck nu trots snö?.
Har börjat snöa här i Närke med men jag sa ju bara ner till macken 2km sammantaget sen får bilen stå tills snön är väck.
Jag har dålig koll på det här :oops: .
Första meningen säger vad jag förstår det att det är lagligt, om möjligt olämpligt men, med.

https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... ommardack/
Ja det är onekligen en lag upplagd för godtycke när det är såna här gränsfall. Ordvalen är intressanta.. måste använda vinterdäck, får använda dubbdäck, lagligt använda dubbdäck, om det är vinterväglag, befaras vinterväglag, polisman avgör.
#1440709
sbf skrev: mån 12 apr 2021, 07:37
Micce1980 skrev: sön 11 apr 2021, 23:27
gubbstrutt skrev: sön 11 apr 2021, 22:46

Fy fan det var inte kul beklagar. Är det nån som vet om det är lagligt o åka med sommardäck nu trots snö?.
Har börjat snöa här i Närke med men jag sa ju bara ner till macken 2km sammantaget sen får bilen stå tills snön är väck.
Jag har dålig koll på det här :oops: .
Första meningen säger vad jag förstår det att det är lagligt, om möjligt olämpligt men, med.

https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... ommardack/
Ja det är onekligen en lag upplagd för godtycke när det är såna här gränsfall. Ordvalen är intressanta.. måste använda vinterdäck, får använda dubbdäck, lagligt använda dubbdäck, om det är vinterväglag, befaras vinterväglag, polisman avgör.
Ja det borde vara lite tydligare det har du rätt i.
Hur som helst har du helt klart gjort allt du kunnat för att förhindra olycka.
Jag har för mig att försäkringsbolaget har nån paragraf som kan heta så eller liknande.
#1440710
I valet mellan säkerhet och dubbdäcksförbud kommer säkerhet vinna.

Lagen är till för att bötfälla folk inne i stan i Juli och såna saker.
  • 1
  • 1476
  • 1477
  • 1478
  • 1479
  • 1480
  • 1845

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]