Moderator: Moderatorer

#1314454
Jag tänkte kolla om ni som har haft samma erfarenhet/påträffat någon gång när ni åker ~100-130km/t och plötsligt händer det något framför(låt säga.. 100-250m fram) och ni bromsar kraftigt men att bromsarna känns svampiga eller som om det inte tar i som det skall(lyckligtvis ingen krock eller sådant) - kan det vara bromsskivorna eller bromsbeläggen/eller båda som är slitna?
I jämförelse hade jag inte detta problem när jag körde med vinterdäck 16" medans på 17" sommardäck så greppar det inte lika bra som med vinterdäck?
#1314455
UnleashFusion skrev:Jag tänkte kolla om ni som har haft samma erfarenhet/påträffat någon gång när ni åker ~100-130km/t och plötsligt händer det något framför(låt säga.. 100-250m fram) och ni bromsar kraftigt men att bromsarna känns svampiga eller som om det inte tar i som det skall(lyckligtvis ingen krock eller sådant) - kan det vara bromsskivorna eller bromsbeläggen/eller båda som är slitna?
I jämförelse hade jag inte detta problem när jag körde med vinterdäck 16" medans på 17" sommardäck så greppar det inte lika bra som med vinterdäck?
Torra, trötta och gamla däck kanske?

Nita med kalla bromsar kan kännas lite segt men nog ska det nypa om du klämmer pedalen i botten.
#1314457
Jallemet skrev: ons 01 maj 2019, 20:13
UnleashFusion skrev:Jag tänkte kolla om ni som har haft samma erfarenhet/påträffat någon gång när ni åker ~100-130km/t och plötsligt händer det något framför(låt säga.. 100-250m fram) och ni bromsar kraftigt men att bromsarna känns svampiga eller som om det inte tar i som det skall(lyckligtvis ingen krock eller sådant) - kan det vara bromsskivorna eller bromsbeläggen/eller båda som är slitna?
I jämförelse hade jag inte detta problem när jag körde med vinterdäck 16" medans på 17" sommardäck så greppar det inte lika bra som med vinterdäck?
Torra, trötta och gamla däck kanske?

Nita med kalla bromsar kan kännas lite segt men nog ska det nypa om du klämmer pedalen i botten.
Bromspedalen i botten och det kändes som bilen bara gled på asfalten med "mellan" bromsverkan.
Kan vara så att sommardäcken är på sista versen med typ ~3-4mm kvar på alla 4 däck
#1314464
Ut och bromsa lite till!
När ja bytte skivor och belägg bytte ja även bromsvätskan och även oken faktiskt. Det är helt galet va det bromsar med nya grejer!
Bromsskivor kan se okej ut utåt men insidan kan va bra äten. De kan vara värt att byta innan grejerna ser ut som kriget el olycka inträffar.
#1314512
Det tar några mil innan däcken blir "inkörda" (10 - 20, kanske 100 mil), och det gäller både sommar och vinterdäck. Tiden (antal mil) varierar (ganska mycket) beroende på hur däcken är lagrade under tiden dom inte använts och hur många år sedan dom tillverkades (inte köptes). Så fort ett däck kommer ur ugnen vid tillverkningen startar åldrandet och det enda man kan göra för att fördröja det är att förvara dom mörkt och svalt.
#1314611
D4079232-E245-4DB5-AF2D-5693247DF1B3.jpeg
D4079232-E245-4DB5-AF2D-5693247DF1B3.jpeg (392.63 KiB) Visad 865 gånger
Fått tonat rutorna nyligen och idag blev det besiktning. Visade sig att båda fjädrar fram är brutna längst ner i skålen så det blir till o boka tid för nya :-)
Bjuder på en bild från vildmarken, en CrossCountrys rätta element!
#1314625

NHansson skrev:
Fått tonat rutorna nyligen och idag blev det besiktning. Visade sig att båda fjädrar fram är brutna längst ner i skålen så det blir till o boka tid för nya :-)
Bjuder på en bild från vildmarken, en CrossCountrys rätta element!
Verkar var tveksamma batchar där ute, mina framfjädrar var av på min V50 , på morsans Tiguan och brorsans Skoda var framfjädrarna också av och vi fick alla veta det på besiktningen. Bild

Illuminati.
  • 1
  • 1120
  • 1121
  • 1122
  • 1123
  • 1124
  • 1851

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]