Moderator: Moderatorer

#1318502
lennarte skrev:
Micce1980 skrev:Och bromsbeläggen Bilia ville byta förra våren vid service har nu 4mm kvar
Alla är sig själv närmast, dom har ju ingen aning hur du kör. 4 mm kan försvinna fort så dom måste kunna garantera att dom klarar sig till nästa service, dom vet ju inte när den blir.
Själv byter jag alltid vid hälften ungefär. Ju längre man kör desto med "blottad kovlvyta" som kommer i kontakt med "verkligheten" och damaskerna tar mer stryk ju längre ut kolven är. Framför allt på äldre bilar. Dessutom kostar ett byte inte så förskräckligt mycket, jämfört med vad det kostar om man inte byter och kör så länge så det kärvar med en massa extra arbete som följd. För mig (och även på frugans Passst) håller dom då 5-6 år med den körning vi har. Nya klossar har mellan 10 och 12 mm, kanske lite mer ändå. Vid 4 mm så ska dom definitivt bytas, och jag vet ju inte hur mycket det var kvar vid förra servicen.
Kom på att jag tog visst en bild på beläggen de ville byta
IMG_3743.jpg
IMG_3743.jpg (677 KiB) Visad 1161 gånger
IMG_3742.jpg
IMG_3742.jpg (610.43 KiB) Visad 1161 gånger
I min värld var det fortfarande för tidigt förra året att byta ;-) Men nu är ju allt bytt och efter att ha kört bilen ett tag nu samt bytt båda elhandbromsmotorerna, de gamla hade spruckna fästen och satt inte fast helt :bored: känner man att de nya har bra bett och fungerar som det skall
#1318859
Micce1980 skrev: sön 26 maj 2019, 09:36 Kom på att jag tog visst en bild på beläggen de ville byta
En bild på hur det inte ska se ut.... :mad:
Håller på att "fixa" med dotterns bil, Mazda 6 -08. 2 st nya däck fram. Hon har hjulen på däckhotell så jag "slipper" jobbet att skifta hjulen. Plockade av hjulen (fick sparka ordentligt), inte en droppe fett i navhålen och klossarna.... Dom kan ju verkligen kalla slut :devil:
Har inte verkstäder skyldighet att meddela fel dom hittar, åtminstonde sådant som är rent trafikfarligt???? Dom kör inte så mycket med denna bil (typ 10 mil sedan däcken skiftades) och jag tänkte ta bort skivorna och slipa dom i ett försök att få bort skakningar i ratten p.g.a rostmarkeringar. Nu var skivorna allt för markerade och t.o.m små gropar så det blev "helrenovering". Dessutom satt skivorna fast så :mad: :devil: :x så jag fick med vinkenslip såga jack i skivorna, slå i en huggmejsel och spräcka skivorna. Sedan var den ena kolven fastrostad i oket. Så det blev en sats med 2 st skivor och 2 nya ok från www.mister-auto.se (1591 sek med frakt, försäkring och rabatt). Klossar hade jag redan köpt på Biltema (omkring 400 kr). Så det blev ju inte så förskräckligt dyrt nu. Dom ska inte använda bilen förrän till midsommar då dom ska med tält och barn köra en runda uppåt landet. Det hade varit kul att bli stående någonstans med tokslut klossar uppåt landet :mad: :mad: .
Min fråga då, har verkstäder skyldighet att "påtala" sådana här saker, med tanke om ovan skrivits om den verkstad som påtalade kanske lite för tidigt. Det syntes väldigt tydligt att beläggen var dåliga, även med fälgarna på. Så en mekaniker värd namnet ser detta utan problem, utan att ha bort hjulet. Jag såg det (när dom var här förra gången) och hade köpt hem klossar att bytta nästa gång dom var på besök. Nu blev det tidigare än beräknat (tur var väl det) för dom körde på en trottoarkant och förstörde däcket
20190528_093054-816x459.jpg
20190528_093054-816x459.jpg (110.26 KiB) Visad 870 gånger
Ser nu på bilden att rostmarkeringarna inte syns så tydligt, men man ser 2 "gropar" en bit innan jacket jag sågade
#1318869
Nej är det korta svaret. Några "skyldigheter" finns i egentlig mening inte alls utöver det jobb som du ålagt dem och betalat för. Sen kan det ju vara väldigt lämpligt om man vill ha kunden kvar att vara lite behjälplig men det har långt ifrån alla fattat.
#1319011
Lövet skrev:Nej är det korta svaret. Några "skyldigheter" finns i egentlig mening inte alls utöver det jobb som du ålagt dem och betalat för. Sen kan det ju vara väldigt lämpligt om man vill ha kunden kvar att vara lite behjälplig men det har långt ifrån alla fattat.
"På den tiden" när jag jobbade som bilmek. var det en självklarhet att påtala om något var fel. Men det var på mång sätt "en annan tid" då, bl.a lämnade vi aldrig ut en bil som vi inte provkört. Vi var ju personligen ansvariga att bilen vi lämnade ut var Ok, så verkar det inte vara idag. Nu verkar det som mekaniker får en lista på vad som ska göras, gör det som står där (antingen felet är avhjälpt eller ej) och sedan är hans ansvar slut.
#1319025
Enda skyldigheten är väl att de inte får släppa ut en trafikfarlig bil om de skruvat så den är det i alla fall. Bytte belägg bak på en bil vid service, kom ut till första rondellen och bromsarna tog knappt alls. Visst f-n borde jag tänkt på att provbromsa men de skrev av arbetskostnaden efter lite ordväxling och fixade felet
#1319035
Fick mersmak av folieringen av utblåsen på V90n, så jag beställde hem en extra uppsättning för lite labbande:
Bild
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1319038
Skaffat fälgar i veckan, 20" till min S80. Inte nya men i hyfsat skick
20190522_203446.jpg
20190522_203446.jpg (108.59 KiB) Visad 640 gånger
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

#1319050
Efter att ha kört ner till Småland igår blev det en avspolning idag, så mycket flugor att det knappt gick att se ut... :bored:
Passade dessutom på att lämna in bilen på hjulinställning idag, före och efter nedan.

Jag är absolut ingen expert, men efter justeringen upplevde jag att bilen bland annat hade en annan känsla i styrningen och lite tystare ljud från hjulen.
Inbillning? Möjligt... :-)
20190529_110946-3024x2268-2268x1701_LI.jpg
20190529_110946-3024x2268-2268x1701_LI.jpg (348.33 KiB) Visad 624 gånger
Hjulinställning innan justering_LI.jpg
Hjulinställning innan justering_LI.jpg (360.04 KiB) Visad 624 gånger
Hjulinställning efter justering_LI.jpg
Hjulinställning efter justering_LI.jpg (355.73 KiB) Visad 624 gånger
  • 1
  • 1131
  • 1132
  • 1133
  • 1134
  • 1135
  • 1845
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]