Moderator: Moderatorer

#1318144
Okej. Så biter Prickbort även på flygrost tror du?
Baserat på det du skrev så ska jag köra även fälgrengöring ovanpå Prickbort och kallavfettningen?

Är det ok att använda exempelvis sonax Xtreme fälgrengöring på bilens lack?
#1318150
UnleashFusion skrev: tor 23 maj 2019, 23:00
Carl81 skrev: tor 23 maj 2019, 21:53 Imorgon ska jag ge mig på en tvätt av bilen, kommer lägga fokus till den största delen på inbiten asfalt samt flygrost.

Jag har en flaska Prickbort men biter den på både tjära och flygrost?
Använder också prickbort först(när bilen är torr), låt den verka i 7-10 minuter(förmodar att du gör det i en tvätthall) och har du avfettning så lägg det på kallavfettningen(prickbort)/det kan bli att du får gnugga lite på vissa tjära som sitter fast på lacken men går ofta bort när båda fått verka och låt dom verka tillsamans innan du spolar av. samt spreja fälg-rengöringen när du lagt på kallavfettningen.

Finns säkert bättre tjärlösare och kallavfettning men det blir i framtiden när man använt klart det man har.. annars ligger det bara och skräpar i förråden..
Jag använder Bilt Hamber Korrosol på lacken och ValetPRO Dragon's Breath på fälgarna/lacken.
Båda luktar fruktansvärt, men är galet effektiva. Den sista körde jag med i hjulhusen (och på allt annat innanför hjulen) nu i anslutning till däckskiftet. Kliniskt rent blev det :-)
https://www.autodude.se/produkt/rostlos ... _korrosol/
https://www.autodude.se/produkt/rostlos ... ns_breath/
#1318154
fjohan82 skrev: fre 24 maj 2019, 07:23
UnleashFusion skrev: tor 23 maj 2019, 23:00
Carl81 skrev: tor 23 maj 2019, 21:53 Imorgon ska jag ge mig på en tvätt av bilen, kommer lägga fokus till den största delen på inbiten asfalt samt flygrost.

Jag har en flaska Prickbort men biter den på både tjära och flygrost?
Använder också prickbort först(när bilen är torr), låt den verka i 7-10 minuter(förmodar att du gör det i en tvätthall) och har du avfettning så lägg det på kallavfettningen(prickbort)/det kan bli att du får gnugga lite på vissa tjära som sitter fast på lacken men går ofta bort när båda fått verka och låt dom verka tillsamans innan du spolar av. samt spreja fälg-rengöringen när du lagt på kallavfettningen.

Finns säkert bättre tjärlösare och kallavfettning men det blir i framtiden när man använt klart det man har.. annars ligger det bara och skräpar i förråden..
Jag använder Bilt Hamber Korrosol på lacken och ValetPRO Dragon's Breath på fälgarna/lacken.
Båda luktar fruktansvärt, men är galet effektiva. Den sista körde jag med i hjulhusen (och på allt annat innanför hjulen) nu i anslutning till däckskiftet. Kliniskt rent blev det :-)
https://www.autodude.se/produkt/rostlos ... _korrosol/
https://www.autodude.se/produkt/rostlos ... ns_breath/
Tack för ditt tips men jag behöver någon produkt idag då arbetet ska utföras under dagen. Har planer på att göra en stor beställning av Pingens med produkter utvändigt och invändigt och behövde något effektivt just idag. Nämnda butiker i närområdet jag har är Mekonomen, BDS och Rusta, så vad har ni för tips på produkter som gör jobbet bra för stunden.

Självklart kan jag traska in i butikerna och leta fram de själv men vill hellre ha en recension från beprövad produkt än att slå till på produkter som inte kommer göra det jag är ute efter. Ville bara tillägga det så det inte ses som att jag inte kan söka efter produkter själv på nätet.
#1318163
Carl81 skrev: fre 24 maj 2019, 07:49
fjohan82 skrev: fre 24 maj 2019, 07:23
UnleashFusion skrev: tor 23 maj 2019, 23:00

Använder också prickbort först(när bilen är torr), låt den verka i 7-10 minuter(förmodar att du gör det i en tvätthall) och har du avfettning så lägg det på kallavfettningen(prickbort)/det kan bli att du får gnugga lite på vissa tjära som sitter fast på lacken men går ofta bort när båda fått verka och låt dom verka tillsamans innan du spolar av. samt spreja fälg-rengöringen när du lagt på kallavfettningen.

Finns säkert bättre tjärlösare och kallavfettning men det blir i framtiden när man använt klart det man har.. annars ligger det bara och skräpar i förråden..
Jag använder Bilt Hamber Korrosol på lacken och ValetPRO Dragon's Breath på fälgarna/lacken.
Båda luktar fruktansvärt, men är galet effektiva. Den sista körde jag med i hjulhusen (och på allt annat innanför hjulen) nu i anslutning till däckskiftet. Kliniskt rent blev det :-)
https://www.autodude.se/produkt/rostlos ... _korrosol/
https://www.autodude.se/produkt/rostlos ... ns_breath/
Tack för ditt tips men jag behöver någon produkt idag då arbetet ska utföras under dagen. Har planer på att göra en stor beställning av Pingens med produkter utvändigt och invändigt och behövde något effektivt just idag. Nämnda butiker i närområdet jag har är Mekonomen, BDS och Rusta, så vad har ni för tips på produkter som gör jobbet bra för stunden.

Självklart kan jag traska in i butikerna och leta fram de själv men vill hellre ha en recension från beprövad produkt än att slå till på produkter som inte kommer göra det jag är ute efter. Ville bara tillägga det så det inte ses som att jag inte kan söka efter produkter själv på nätet.
Aha, ja bor man inte i Stockholmstrakten (här finns en Autodude-butik) och det behövs idag blir det problem.
För några år sen använde jag Selaclean Iron X-IT som då fanns på Mekonomen, oklart hur det är idag. Den fanns inte på hemsidan då heller kan jag tillägga...
SONAX Xtreme Surface Rust Remover testade jag på en släktings bil förra året och upplevde den som helt okej, 229:- på Mekonomen.
Sen får man ju väga in hur pass hårt det sitter på bilen, ibland biter inte ens det värsta medlet.
#1318171
Mekonomen ska ha Selaclean. Frågan är om det räcker med Prickbort för tjäran och annat samt ge sig på flygrosten med Sonax Xtreme fälgrengöring alternativt någon annan billigare produkt tills dess man landar beställningen från Pingens och kör en heldag.

Klart en fördel att bo i Stockholm och de större städerna men får nöja mig med det som finns :-(
#1318174
@Carl81, vissa BDS-butiker ska ha Tershine Relive inne, finfint på fälgar men även för flygrost. Så det hade jag kollat om inte Mekonomen är av intresse.
#1318183
grillchips skrev: fre 24 maj 2019, 09:19 @Carl81, vissa BDS-butiker ska ha Tershine Relive inne, finfint på fälgar men även för flygrost. Så det hade jag kollat om inte Mekonomen är av intresse.
Kanon, ska kolla på det. Tror du det skulle gå att även använda på lacken på de ställen man har flygrost?
#1318190
@Carl81, ja det går, skaparen säger själv att det är ett utmärkt användningsområde. Jag provade det på min bil förra veckan och blev nöjd över resultatet. Dock! Bara under fönsternivå, så nedre dörrar, trösklar etc. Vill minnas att majoriteten av flygrostslösare kan vara elakt mot ex svarta plastdetaljer som inte är lackade.
#1318201
Carl81 skrev: fre 24 maj 2019, 06:32 Okej. Så biter Prickbort även på flygrost tror du?
Baserat på det du skrev så ska jag köra även fälgrengöring ovanpå Prickbort och kallavfettningen?

Är det ok att använda exempelvis sonax Xtreme fälgrengöring på bilens lack?
När jag menade samtidigt med kallavfettningen menade jag att efter du lagt kallavfettning så spejar du sonax xtreme på dina fälgar och låter det verka, har inte behövt eller prövat att lägga det ovanpå prickbort. Sitter det mycket bromsdamm och tjära på fälgarna kan du behöva spreja en omgång till efter du spolat av första vändan. Sen kan du behöva gnugga på fälgarna speciellt på hörn om du har ekrade fälgar t.ex. Jag funderar på att testa typ vid hjulhusen med att spraya fälgrengöringen för och så om området ger färgindikation(lila). Än så länge har jag klarat mig med kallavfettning och efter 10minuter lagt på vanliga avfettning på hela bilen och låtit det verka och sen spola av innan schamponering
sen håller jag med Grillchips att inte spraya lister och fönster med kallavfettningen. Den nedre delen(fönsternivå) är den mest utsatta för det mesta och huven
  • 1
  • 1130
  • 1131
  • 1132
  • 1133
  • 1134
  • 1845

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]