Moderator: Moderatorer

#1299893
Tvättade bilen på uppfarten för första gången i år. Typ vindstilla och tre grader varmt så det kändes inte ens kallt.
Avfettade och la på flygrostborttagare efter alla konstens regler. Hade ändå några fläckar kvar men tvättvanten o schampot tog dom.
Alla nya och fräna schampon är ju bra.... Men ja tog fram en gammal favorit. Tac system mystic water repellent och mystic bubble. Tre korkar water repellent och två korkar bubble. Helt magiskt bra!! Blev lite väl mycket skum trots 20L vatten i hinken. Bra glid, blänka och finfin avrinning. Fattar inte varför jag ha en hel hylla med schampon när det räcker med dessa två.
Bilen blev i alla fall svårt ren och torkades torr på nolltid.
Imorgon kl 0700 ska bilen in och få bränsleledningsfixen. Bil till verkstad = ren bil det är sedan gammalt.
#1299901
Plockat ur bilen inför inlämnadet till skadeverkstaden imorgon

Längesen man kunde köra bak passagerarsätet så här långt, och dessutom sitta normalt där. Omöjligt när barnstolen är där.
#1299902
Perra83 skrev: sön 17 feb 2019, 21:27 Va tvungen att lubba ut och koppla på laddaren.
Ja jag vet, det är sambons julpynt som fortfarande lyser
20190217_212116.jpg
Får du igen huven i låst läge med sladden emellan eller har du någon annan lösning?
Svårt att se...
#1299908
fjohan82 skrev: sön 17 feb 2019, 21:30
Perra83 skrev: sön 17 feb 2019, 21:27 Va tvungen att lubba ut och koppla på laddaren.
Ja jag vet, det är sambons julpynt som fortfarande lyser
20190217_212116.jpg
Får du igen huven i låst läge med sladden emellan eller har du någon annan lösning?
Svårt att se...
Ja för tusan! Tunn kabel på Ctek Polar ;-)
Lägger kabeln där i glipan mellan lyktan/fronten/huven.
Brukar ladda med öppen huv men nu står ja med nosen mot gatan. Har iofs kameror som övervakar men det är onödigt att riskera att få lyktor mm stulna trots lugnt område.
Oftast laddar jag så den är klar till kvällen så kopplar jag ifrån laddaren på sista hundpromenaden.
#1299913
Perra83 skrev: sön 17 feb 2019, 21:45
fjohan82 skrev: sön 17 feb 2019, 21:30
Perra83 skrev: sön 17 feb 2019, 21:27 Va tvungen att lubba ut och koppla på laddaren.
Ja jag vet, det är sambons julpynt som fortfarande lyser
20190217_212116.jpg
Får du igen huven i låst läge med sladden emellan eller har du någon annan lösning?
Svårt att se...
Ja för tusan! Tunn kabel på Ctek Polar ;-)
Lägger kabeln där i glipan mellan lyktan/fronten/huven.
Brukar ladda med öppen huv men nu står ja med nosen mot gatan. Har iofs kameror som övervakar men det är onödigt att riskera att få lyktor mm stulna trots lugnt område.
Oftast laddar jag så den är klar till kvällen så kopplar jag ifrån laddaren på sista hundpromenaden.
Aha, smart smart! :-)
#1299925

Perra83 skrev: Imorgon kl 0700 ska bilen in och få bränsleledningsfixen. Bil till verkstad = ren bil det är sedan gammalt.
Håller helt med.. Typ samma självklarhet som att man borstar tänderna innan man åker till tandläkaren. :)
#1299947
Perra83 skrev:Avfettade och la på flygrostborttagare efter alla konstens regler. Hade ändå några fläckar kvar men tvättvanten o schampot tog dom.
Såg ju riktigt fint och rent ut! Liksom många andra körde även jag en helgtvätt... mycket flygrost och tjärfläckar den här tiden tyvärr!
Skall inte starta en "bilvårdstråd"... men hur/vilken ordning kör du med avfettning (vilken sort), samt flygrostborttagare.... Har precis införskaffat "Foam", använder Dragon Breath och Citrus Tar remover.. men får lite olika bud på vilken ording folk tycker funkar bäst med avfettning, skum, flygrost, shampo o.s.v..
#1299959
Både avfettning och flygrostlösare ska enligt instruktionerna på de jag har läggas på torr bil. Men det fungerar betydligt bättre med rostlösaren som är vattenbaserad på blöt bil än kallavfettning på blöt bil så jag börjar med kallavfettning först av allt. Avspolning och låter det rinna av lite sen rostlösare. Sen allt annat.
#1299970
Jag använder Blue & Green degreaser wet. Funkar lika bra på torr som våt lack.
Denna gång högtryckade jag bilen först för att få bort så mycket löst skit som möjligt.
La fälgtvätt och avfettning ett par gånger för att verkligen få bort all tjära, spolar av mellan varje runda avfettning.
Sen tog ja BBV iron nånting vet inte exakt vad den heter men fungerar gör den. Efter det skummade jag på BBV prewash foam. Då är bilen riktigt ren. Svampade sedan med Tershine tvättvante. Lacken blev riktigt len och fin.

Bilen lämnades nån minut efter kl 07 för bränsleledningsbyte. Gick direkt och tog en kopp kaffe sen sneglade jag lite i bilhallen. 0718 kördes bilen fram och jag kunde köra hem. Nu står snöslungan lastad och klar på kärran redo för service med nya remmar. Grejerna ska va i toppskick :-D
  • 1
  • 1070
  • 1071
  • 1072
  • 1073
  • 1074
  • 1851

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]