Moderator: Moderatorer

#1258633
V90inscription skrev: sön 08 jul 2018, 19:51 Balanserat hjul....

Hjälp!
Är nyligen ägare till en otroligt fin V90 Inscription D5 AWD, något jag redan vid provkörningen hos bilhandlaren kände var vibbrationer i bakvagnen. När man ger full gas från stillastående så kommer väldigt tydliga vibbrationer vid 3-5000 rpm från drivlinan. Dessa vibbrationer känns även i farter från 80-140 och jag ville tro att det har med obalanserade hjul att göra så i dag åkte jag tidigt till jobbet för att verkligen förvissa mig om att det inte är obalans vi pratar om. Tyvärr fanns vibrationerna där när jag åkte hem :-(
Någon som hört om liknade problem. Detta gör mig galen i en så fin bil :mad: . Hjälp tack
Det finns en jättelång tråd om vibrationer i forumdelen för 90-bilarna.
Allt från kardan till hjul har varit uppe i den.
Lösningar och bemötande från verkstad/ÅF har varit väldigt olika, vissa rycker på axlarna medan andra anstränger sig för att lösa problemet.
#1258634
Kontaktlimmat innertaket på takluckan på 740:n, standardfel på dessa men det övriga innertaket är fortfarande ganska ok, men bilen har ju bara gått drygt 40.000 mil... :-D

Mike
Användarvisningsbild
av SebSE
#1258663
V90inscription skrev: sön 08 jul 2018, 19:51 Balanserat hjul....

Hjälp!
Är nyligen ägare till en otroligt fin V90 Inscription D5 AWD, något jag redan vid provkörningen hos bilhandlaren kände var vibbrationer i bakvagnen. När man ger full gas från stillastående så kommer väldigt tydliga vibbrationer vid 3-5000 rpm från drivlinan. Dessa vibbrationer känns även i farter från 80-140 och jag ville tro att det har med obalanserade hjul att göra så i dag åkte jag tidigt till jobbet för att verkligen förvissa mig om att det inte är obalans vi pratar om. Tyvärr fanns vibrationerna där när jag åkte hem :-(
Någon som hört om liknade problem. Detta gör mig galen i en så fin bil :mad: . Hjälp tack
Vad sa bilhandlaren?
#1258668
joel80 skrev: sön 08 jul 2018, 10:35
JEriksson skrev:Inte idag, men igår fick sig V70'n en ny kompis på uppfarten.
Det blev ingen Volvo, men från samma ÅF så nästan...

IMG_3845.JPG

Skall bli spännande att prova på en elbil, de 10 mil vi redan kört är mentalt omtumlande.
Det är en konstig känsla att det inte låter något, men ändå positivt.

Få se vart detta slutar?
Kul! :D
Det är den som ska klara ca 30 "riktiga" mil va?

Nackdelen med Zoe är att man inte kan snabbladda speciellt snabbt... så längre resor än 30 mil kan bli obekväma.
Men som andrabil måste det ju vara klockrent!
Jo, det är 41 kWh batteriet i den
Fick med en laddstation (Clever 3x16 A) också i köpet som sitter på garageväggen. Med den skall det enligt broschyrer ta 4,5 timmar att ladda fullt från tomt.
Som jag ser det nu kommer denna bil inte ofta bli använd på så långa sträckor att man skulle behöva ladda på själva resan, men väl vid destinationsmålet. Det kommer inte bli denna bil till fjällen med skotersläpet bakom i alla fall...
#1258785
Nu har vår bil gått 900 mil, och då kom det upp att det är dags att fylla spolarvätska! Ska det inte räcka till det är dags att serva bilen? ;-)

Jag har väl tvättat rutan alldeles för ofta, d.v.s. när någon bil legat ända upp i kofångaren...

Så, spolarvätska påfyllt.
#1258804
EbbevonVolvo skrev: mån 09 jul 2018, 19:05 Nu har vår bil gått 900 mil, och då kom det upp att det är dags att fylla spolarvätska! Ska det inte räcka till det är dags att serva bilen? ;-)

Jag har väl tvättat rutan alldeles för ofta, d.v.s. när någon bil legat ända upp i kofångaren...

Så, spolarvätska påfyllt.
Ryck säkringen till lyktspolningen, då räcker den till servicedags.
#1258830
EbbevonVolvo skrev: mån 09 jul 2018, 19:05 Nu har vår bil gått 900 mil, och då kom det upp att det är dags att fylla spolarvätska! Ska det inte räcka till det är dags att serva bilen? ;-)

Jag har väl tvättat rutan alldeles för ofta, d.v.s. när någon bil legat ända upp i kofångaren...

Så, spolarvätska påfyllt.
Det var inte mycket! :-o
Eller är det jag som kör oförskämt mycket... :x
#1258833
fjohan82 skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 09 jul 2018, 19:05 Nu har vår bil gått 900 mil, och då kom det upp att det är dags att fylla spolarvätska! Ska det inte räcka till det är dags att serva bilen? ;-)

Jag har väl tvättat rutan alldeles för ofta, d.v.s. när någon bil legat ända upp i kofångaren...

Så, spolarvätska påfyllt.
Det var inte mycket! :-o
Eller är det jag som kör oförskämt mycket... :x
Kanske det. :-D
Fast jag har en annan bil också. Den går nästan 100 på sommaren. :-D
#1258837
EbbevonVolvo skrev: mån 09 jul 2018, 21:49
fjohan82 skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 09 jul 2018, 19:05 Nu har vår bil gått 900 mil, och då kom det upp att det är dags att fylla spolarvätska! Ska det inte räcka till det är dags att serva bilen? ;-)

Jag har väl tvättat rutan alldeles för ofta, d.v.s. när någon bil legat ända upp i kofångaren...

Så, spolarvätska påfyllt.
Det var inte mycket! :-o
Eller är det jag som kör oförskämt mycket... :x
Kanske det. :-D
Fast jag har en annan bil också. Den går nästan 100 på sommaren. :-D
Jag tar mig för pannan... :-)
Har 130 mil kvar till 5000, hämtades ut 22/2-17.
  • 1
  • 962
  • 963
  • 964
  • 965
  • 966
  • 1845

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]