Moderator: Moderatorer

#1290687
fjohan82 skrev: sön 06 jan 2019, 13:21
Jallemet skrev: sön 06 jan 2019, 13:09 Oj, mycket bra att ha prylar där!

Innan jag gör konkurs tar jag gärna emot tips på "Topp-5" för mig som nybörjare! Bild

Jag har;
-Vitl med svart skinn.
-Silver med beiget tyg.

Äger även en Lavorno högtryckstvätt men har 5km
till spolbox hos Volvo och gds-hall hos OKQ8.1968634120.jpeg
Har du inte möjligheten til att koppla in en foamer, så kan vi lägga det åt sidan.
Annars är det en bra början, främst för att få riktigt rent innan man börjar gnugga på lacken.

Lite bra att ha skulle jag säga är:
BBV Degreaser HD (avfettning)
BBV Prewash Foam (om du har foamer-möjlighet)
Sonax Xtreme (för att få rena fälgar)
Flygrostlösare Bilt Hamber Korrosol (detta använder jag endast nån gång efter vintern, istället för att lera lacken)
Bilschampo tershine Purify S
Snabbförsegling tershine Refract
Foamern är väl mest ett sätt att få förtvätten att sitta kvar på lacken längre. Så förslagsvis kör man något annat förtvättsmedel i tryckspruta istället. Medan man blandar schampo i hink och grejar.
#1290690
Funkar enl beskrivningen även att spraya på BBV Prewash
#1290691
Min tvätt idag bestod av:
Kallavfettning, Biltemas
Flygrostlösare, BBV Iron X
Förtvätt, BBV Arti Green
Tvätt med Tershine Purify och mikrofibervante
Avspolning med högtryck mellan varje steg. Normalt gör jag bara de två sista. Salt är vattenlösligt..

Sen bättrade jag på lackskyddet genom att först köra ett varv Labocosmetica Revita som jag öste på med tryckspruta och drog ut med ytterligare en tvättvante. Sen sprayade jag ett varv med Beneficia efter det.
#1291017
SBergdahl skrev: sön 06 jan 2019, 14:35 Min tvätt idag bestod av:
Kallavfettning, Biltemas
Flygrostlösare, BBV Iron X
Förtvätt, BBV Arti Green
Tvätt med Tershine Purify och mikrofibervante
Avspolning med högtryck mellan varje steg. Normalt gör jag bara de två sista. Salt är vattenlösligt..

Sen bättrade jag på lackskyddet genom att först köra ett varv Labocosmetica Revita som jag öste på med tryckspruta och drog ut med ytterligare en tvättvante. Sen sprayade jag ett varv med Beneficia efter det.
Med tanke på det minimala jobbet är avrinningen från sprayprodukterna helt fantastiskt. Visst klingar den av men förvånansvärt långsamt ändå.
Bilagor
IMG_20190108_095830.jpg
IMG_20190108_095830.jpg (1.07 MiB) Visad 1663 gånger
av M92
#1291034
Haft bilen på service, skönt att slippa tid för service meddelandet som alltid kommer upp när man startar bilen :P Sen hade jag tänkt skaffa ett stötfångarskydd till min S60-17 men det finns inte någonstans bara till V60 mfl.. Någon som har koll på varför det inte finns eller kan man använda V60s stötfångarskydd på en S60? Om det inte går så får jag skippa det helt enkelt.
#1291072
Jag har ett skydd till en V60 på min S60. Jag köpte det från bilmedstil.se, artnr 142G, 940 kr med frakt. Min bil är svart så skyddet är i grafitgrått rostfritt, passar perfekt.

Edit: bilmedstil.se går inte att komma åt men det finns ett liknande på hova.com, artnr: HCSRBP45142
Senast redigerad av 1 Henkan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av C.W.
#1291089
Beställt 4000 mila service...+ byte av bromsvätska.
Tänk vad tiden går snabbt mellan serviceintervallerna.
:-)
  • 1
  • 1051
  • 1052
  • 1053
  • 1054
  • 1055
  • 1843
Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Löjliga priser XC70

Väldigt få lär välja mellan […]

Bromsljusrelä är helt vanlig standard mi[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Servade bilen idag och fick i samband med det uppd[…]