Moderator: Moderatorer

#1373081
fjohan82 skrev: lör 04 apr 2020, 17:16 Spolat av vindrutan efter att en duva tog livet av sig mellan Eskilstuna och Västerås tidigare idag... :-o
Har dessutom investerat i en hopfällbar pall, perfekt höjd bl.a. när man fixar med fälgarna och grundtvättar hjulhusen, vilket skall göras vid varje hjulbyte :-)

20200404_164911_copy_2268x3024_copy_1701x2268.jpg
Vart köpte du pallen? :-)
#1373084
Tiimpan skrev:
fjohan82 skrev: lör 04 apr 2020, 17:16 Spolat av vindrutan efter att en duva tog livet av sig mellan Eskilstuna och Västerås tidigare idag... :-o
Har dessutom investerat i en hopfällbar pall, perfekt höjd bl.a. när man fixar med fälgarna och grundtvättar hjulhusen, vilket skall göras vid varje hjulbyte :-)

20200404_164911_copy_2268x3024_copy_1701x2268.jpg
Vart köpte du pallen? :-)
Ser ut att vara denna va? :)

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ll-341019/
#1373102
Micce1980 skrev: lör 04 apr 2020, 17:27
fjohan82 skrev:Spolat av vindrutan efter att en duva tog livet av sig mellan Eskilstuna och Västerås tidigare idag... :-o
Har dessutom investerat i en hopfällbar pall, perfekt höjd bl.a. när man fixar med fälgarna och grundtvättar hjulhusen, vilket skall göras vid varje hjulbyte :-)
Ja en pall är f-n bra att ha. Skaffade en sådan höj o sänkbar rund med hjul på och en liten hylla för verktyg i somras efter att jag bytt bromsar runt om. Det sliter på knän annars rätt bra, möjligen kunde man skaffat sig snickarbrallor med knäskydd annars men tror pallen blir bra, har den när man skruvar hoj med ;-)

Annars har jag bara skottat fram bilen, snöat runt 3dm här nu...
Jag har två pallar i garaget från Jula. En rund höj och sänkbar och en i plåt med två steg. Förjäkla bra när man grejjar eller bara sitta på i garaget när man dricker en kopp java. Idealiskt när fälgarna ska poleras och lackskyddas.
Snickarbrallor av den tjocka varianten är bra när man ska riva i taggiga buskar eller febbla med vinkelslipen :mad: Skyddsutrustning av bra märke ska man aldrig snåla med!
Tänkte skriva att snart går att va ute och meka men INTE när det ligger en massa snö ivägen :-D
#1373106
Ställt på den för säsongen och varit hemma hos brorsan och hämtat den.

Har även konstaterat att det snart är dags för batteribyte. Originalbatteriet har efter 8 år börjar få problem att hålla laddningen. Dessutom har min CTEK-laddare (Zafir 45) kastat in handduken för gott efter nästan 10 års användande.

Fyllde även på luft i däcken. 0,5 bar hade sipprat ut sedan slutet av oktober. Ändå var det inga sulor på något av däcken.

/Håkan
#1373178
Testade retrofit av TFT-dim idag!

Bild

Allt fungerade utom:

-Tankmätaren som visade tvärtom
-Power-mätaren
-Växelindikator

Har jag fattat det rätt om alla dessa tre fixas mha OBD-skarv?

Dessutom lyste varningen för TPMS(?)

Bild

Som jag förstått det så är inte det mycket att göra åt mer än att leta hus från en lite äldre modell, detta är från min förra V60 D4 2016.

En annan approach är att bara ta isär huset och tejpa över LEDen som den här snubben gjort vilket känns vettigare eftersom jag verkar ha haft tur i kluster-lotteriet.

https://forums.swedespeed.com/showthrea ... ost6276465

Hur känsliga är nya bilar som har det digitala instrumentet från fabrik, behöver dessa modellanpassas öht eller är det bara att plocka första bästa jag hittar som matchar bränsle och automat/manuell? Isåfall känns det ju vettigast att bara knipa det är instrumentet och köpa ett från bildelsbasen till donatorn.

Blev också snabb invändig och utvändig tvätt inför morgondagens besikning

Bild
#1373181
Tejpa är lättaste vägen. Vi gjorde det på min också. Vet att VDASH brukar kunna skicka ut en uppdatering som avaktiverar det, men då ska man ha installerat via dom också ;-)

Power/eco-mätaren kommer antagligen inte fungera oavsett.

Däremot växelindikatorn och tankmätaren borde lösa sig med kablarna.
#1373184
Steffe3 skrev:Tejpa är lättaste vägen. Vi gjorde det på min också. Vet att VDASH brukar kunna skicka ut en uppdatering som avaktiverar det, men då ska man ha installerat via dom också ;-)
Ja jag är nog lite för snål för VDASH känner jag, så tejp är ett bättre alternativ. :)

Steffe3 skrev: Power/eco-mätaren kommer antagligen inte fungera oavsett.

Däremot växelindikatorn och tankmätaren borde lösa sig med kablarna.

Ah, så kanske det var ja. Just power/eco bryr jag mig inte om, men tank och växelindikator är ju praktiskt.
Användarvisningsbild
av Jefe
#1373200
Monterat glasögonhållaren och en Ctek Battery Sense.

Men det verkar vara olika gängor på plus och minuspolen
på minuspolen fungerade en vanlig M6 mutter men på pluspolen så gick
det bara att skruva på knappt varv innan det tog stopp.

Någon som vet vad det kan vara för typ av gänga på pluspolen?
1/4 kanske?
#1373213
@Jefe: Du ska väl inte montera minus på batteriet, utan på en minuspunkt i karossen...?
  • 1
  • 1285
  • 1286
  • 1287
  • 1288
  • 1289
  • 1845
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]