Moderator: Moderatorer

#1506104
Micce1980 skrev: fre 22 jul 2022, 15:19 @HitTheRoadJack, Trodde du bara ville ha nära till pillren alltid när du kör ;-)

Hur gör man sedan, smörja eller fila och böja saker?
Akvarellpensel o lite däck/vinyl-glans, kanske..
Om d glider istället, så kanske d inte knirkar..
#1506252
Tog isär utblåset och drog en remsa eltjep på kromramen som det svarta utblåset sitter innanför. Har inte provkört än för att höra om det lyckades.
Irriterande skrammel är det och förbannad svårt att sätta fingret på var oljudet kommer ifrån. Ganska ofta kommer gnissel oljud från nåt som förvaras i mitt konsolen men låter som det kommer från instrumentbrädan.

Edit: Efter en tur med bilen verkar det som skrammlet försvunnit. Dock kan det komma vägunderlag som resonerar med luftspjället - hoppas på det bästa.
Bilagor
22D0EDDD-EFA4-489F-AB51-1F17AE61EEE7.jpeg
22D0EDDD-EFA4-489F-AB51-1F17AE61EEE7.jpeg (761.31 KiB) Visad 779 gånger
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
#1506301
Nästan tappat Vänster framhjul idag när jag åkte från Campingen till Macken för att tanka. Redan efter några hundra meter lät det konstigt vid kurvtagning samt när man släppte gasen ( dunkade och slog) jag var säker på att det var ett hjullager som gett upp. Jag vände tillbaka efter någon mil och upptäcker att 3 hjul bultar hängde i endast första gängan och de andra 2 var cirka 5 varv lösa. Phuuu fyfan vad det kunnat slutat illa. Jag kände på bultarna för 1,5 vecka sedan när vi åkte hemmifrån, 140Nm på momentnyckeln.

Jävligt skumt🥴
#1506302
VolvoJull3 skrev: mån 25 jul 2022, 16:55 Nästan tappat Vänster framhjul idag när jag åkte från Campingen till Macken för att tanka. Redan efter några hundra meter lät det konstigt vid kurvtagning samt när man släppte gasen ( dunkade och slog) jag var säker på att det var ett hjullager som gett upp. Jag vände tillbaka efter någon mil och upptäcker att 3 hjul bultar hängde i endast första gängan och de andra 2 var cirka 5 varv lösa. Phuuu fyfan vad det kunnat slutat illa. Jag kände på bultarna för 1,5 vecka sedan när vi åkte hemmifrån, 140Nm på momentnyckeln.

Jävligt skumt🥴
Låter ju som nån har försökt få av det nästan, 140 är ju bland de högre momenten på hjulskruvarna (kör det jag också, enligt spec).
#1506304
Jag har varit med om samma sak på v70n. Bultar dragna med 140nm med nyckel, rengjorda anläggningsytor - ändå gängade skruvarna ur sig :-o
#1506320
Ja, tanken har slagit mig att någon har varit på fälgen. Men man får hoppas det verkligen inte är så, hade kunnat sluta riktig illa om husvagnen var bakom och hela familjen i bilen, vilken mardröm. Kommer känna en extra gång innan avfärd imorgon.
#1506321
Kom hem idag efter lunchtid efter en intensiv helg i Åbo. Åkte upp till Stockholm i torsdags för att ta Viking Line över till Finland.
Tankade knappt 40 liter i Huddinge innan hemresan till Göteborg. Enligt prognosen hade jag 43 mils räckvidd och 46 mil att köra.

Bilen drog ca 0,51 liter per mil enligt färddatorn upp till Stockholm, men lite mer på vägen hem. Kanske pga många omkörningar vid 2+1 vägen efter Jönköping.

Efter att jag lämnade Rasta vid Ödeshög och satte siktet mot Göteborg via Jönköping med en kraftig acceleration vid påfart till 120-vägen noterade jag i en nedförsbacke
innan Jönköping att bilen troligen körde regenerering eftersom förbrukningen var 0,7 liter per mil i nedförsbacke med farthållaren påslagen.

En snabb överslagsräkning enligt körjournalen drog den ca 0,573 liter per mil ner. Då inte räknat på pumpen...
  • 1
  • 1670
  • 1671
  • 1672
  • 1673
  • 1674
  • 1850
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]