Moderator: Moderatorer

#1470880
Efterdraget hjulbultarna efter omläggning till vinterdäck förra helgen. För första gången någonsin så gick det att spänna vänster fram. Inte mycket men kanske 5 grader? Vad snopen jag blev!!
#1470894
DOdell skrev:Det verkar som vi kommer dras med dieselpriser som nu ett tag till va? 300kr för 15L igår, det känns rätt högt?
Ja tankade 61L E10 i förskoleexpressen för 1082:-.

Killen på macken;
- Det blir nog billigare i sommar.

Jag (Halvtrött).
-Perfekt, jag ska ändå inte åka någonstans.

#1470910
DOdell skrev: sön 24 okt 2021, 16:58 Det verkar som vi kommer dras med dieselpriser som nu ett tag till va? 300kr för 15L igår, det känns rätt högt?
Ja om ingen ser till att 4%-partiet får 3.9% nästa år.

60% av priset är skatt å det kommer inte bli lägre om de inte åker ut.
#1470941
Funderar att tanka bilen med båtdisel. Skulle någon här avråda mig från att göra det med tanke på motorns välmående? Renare disel, inte miljöaspekt här. Men tacksam för den som känner till innehållet och vad det skulle göra med en Volvo diesel?

Tack
#1470944
EbbevonVolvo skrev: sön 24 okt 2021, 18:19 Efterdraget hjulbultarna efter omläggning till vinterdäck förra helgen. För första gången någonsin så gick det att spänna vänster fram. Inte mycket men kanske 5 grader? Vad snopen jag blev!!
Vad drar du med för moment?
#1470945
Läst ut motorfelkod på verkstad, felkod 521 vilket innebär att förvärmningskretsen i den främre lambdasonden pajat. Är bara att byta sonden - lagom kul eftersom den bara är ett år gammal :bored: men jag kan inte reklamera den eftersom jag fått tillbaka alla pengar från verkstaden som bytte dem eftersom de inte lyckades felsöka motorn ordentligt och bytte lambdasonder i onödan. Nu får jag snällt betala för en ny sond själv :nerd:
#1470962
DOdell skrev: mån 25 okt 2021, 08:29 Funderar att tanka bilen med båtdisel. Skulle någon här avråda mig från att göra det med tanke på motorns välmående? Renare disel, inte miljöaspekt här. Men tacksam för den som känner till innehållet och vad det skulle göra med en Volvo diesel?

Tack
Båtdiesel? Du menar biodiesel, typ HVO100?
Jag tror väl inte direkt att det händer något, många kör på det utan problem.
Volvo centralt ställer dock ingen garanti om fel uppkommer kopplat till det, förutom på SPA- och CMA-bilar.
Jag fick svar att det skiljer något i bränslepumpen, därför säger man inte att det är OK för äldre modeller att tanka detta.
#1470963
fjohan82 skrev:Båtdiesel? Du menar biodiesel, typ HVO100?
Raka motsatsen. Båtdiesel är B0, dvs ren blankdiesel. Men jag fattar inte varför man ska hålla på och krångla, det är inget fel på dieseln på vanlig mack. Anledningen till B0 till sjöss är att man låter bränslet stå 8 månader om året så risken för algbildning blir högre. Bilar som används har inte det problemet.
#1470967
Lövet skrev: mån 25 okt 2021, 11:38
fjohan82 skrev:Båtdiesel? Du menar biodiesel, typ HVO100?
Raka motsatsen. Båtdiesel är B0, dvs ren blankdiesel. Men jag fattar inte varför man ska hålla på och krångla, det är inget fel på dieseln på vanlig mack. Anledningen till B0 till sjöss är att man låter bränslet stå 8 månader om året så risken för algbildning blir högre. Bilar som används har inte det problemet.
Så bra läste jag... :x
Låter omständigt, måste ju vara billig för att det ska vara värt...
  • 1
  • 1560
  • 1561
  • 1562
  • 1563
  • 1564
  • 1845

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]