Moderator: Moderatorer

#1453661
jag tänkte byta EGR-kylare igår eftersom jag misstänker den läcker kylvätska in i avgaserna,köpte bättre begagnad på skroten.
började skruva och lossa allting,metallröret bak på kylaren är förbundet med skruvförband/fläns till baksidan av motorn men skruvarna sitter så jävla illa till att jag tror inte jag får dit dem igen om jag väl får loss dem.
jag gav upp och monterade tillbaks allt igen :-(
blir till att kontakta någon annan med mer vana som har lift, misstänker man får plocka ner avgassystemet också.
#1453800
Ställt bilen hos den lokala verkstan.
Tydligen fanns det en kö för obokade bilar, med 10 före mig. Riktigt bra med en sån kö :-)
Får se senare i veckan vad de hittar som orsakar oljudet i drivlinan.
#1453891
Tankade igår.
Plockade även isär nyckeln och satte tillbaka den och nu har den, för en stund, slutat klaga på dåligt batteri i nyckeln med helt nytt batteri.

Förlängde Volvo On Call idag.
#1453989
Hämtat bilen på verkstaden.
De har ryckt, svängt, kört fram&bak,växlat, snurrat på alla bilens hjul- men har inte fått fram oljudet. Fler än en som provade bilen.
Vi tittade på bilen när jag hämtade den och nu får inte jag heller fram det som lät.
Märkligt men skönt såklart att semestern kan fortsätta enligt plan :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1453995
Bytt expansionstanken för kylarvätskan. Hade sönder nivåmätaren när jag hade loss den när jag svetsade fjäderbenstornet i fredags.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1453996
fjohan82 skrev: tis 13 jul 2021, 16:55 Hämtat bilen på verkstaden.
De har ryckt, svängt, kört fram&bak,växlat, snurrat på alla bilens hjul- men har inte fått fram oljudet. Fler än en som provade bilen.
Vi tittade på bilen när jag hämtade den och nu får inte jag heller fram det som lät.
Märkligt men skönt såklart att semestern kan fortsätta enligt plan :-)
Du kan vara lugn, det kommer tillbaka när du kör av färjan ;-)
#1453997
Micce1980 skrev: tis 13 jul 2021, 17:29
fjohan82 skrev: tis 13 jul 2021, 16:55 Hämtat bilen på verkstaden.
De har ryckt, svängt, kört fram&bak,växlat, snurrat på alla bilens hjul- men har inte fått fram oljudet. Fler än en som provade bilen.
Vi tittade på bilen när jag hämtade den och nu får inte jag heller fram det som lät.
Märkligt men skönt såklart att semestern kan fortsätta enligt plan :-)
Du kan vara lugn, det kommer tillbaka när du kör av färjan ;-)
Med största sannolikhet ja.. :-/ :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1453999
fjohan82 skrev:Hämtat bilen på verkstaden.
De har ryckt, svängt, kört fram&bak,växlat, snurrat på alla bilens hjul- men har inte fått fram oljudet. Fler än en som provade bilen.
Vi tittade på bilen när jag hämtade den och nu får inte jag heller fram det som lät.
Märkligt men skönt såklart att semestern kan fortsätta enligt plan :-)
Om jag kommer ihåg rätt ett lätt skrapande ljud. Ofta en sten som ligger vid bromsbackarna/klossarna. Ibland blir dom kvar ett tag och ljudet kommer och går. Fick upp en sådan när jag köpte min S80 T6 för två veckor sedan och min första tanke va att det va ett illa oljud. 50 meter längre fram slog det mig att det nog va en sten. Några kilometer till och stenen hade trillat bort.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1454006
GLIZ skrev: tis 13 jul 2021, 17:34
fjohan82 skrev:Hämtat bilen på verkstaden.
De har ryckt, svängt, kört fram&bak,växlat, snurrat på alla bilens hjul- men har inte fått fram oljudet. Fler än en som provade bilen.
Vi tittade på bilen när jag hämtade den och nu får inte jag heller fram det som lät.
Märkligt men skönt såklart att semestern kan fortsätta enligt plan :-)
Om jag kommer ihåg rätt ett lätt skrapande ljud. Ofta en sten som ligger vid bromsbackarna/klossarna. Ibland blir dom kvar ett tag och ljudet kommer och går. Fick upp en sådan när jag köpte min S80 T6 för två veckor sedan och min första tanke va att det va ett illa oljud. 50 meter längre fram slog det mig att det nog va en sten. Några kilometer till och stenen hade trillat bort.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ja något sådant måste det ha varit.
Dock blåste jag med tryckluft och bände i bromsskölden... Skönt att det verkar löst.
  • 1
  • 1515
  • 1516
  • 1517
  • 1518
  • 1519
  • 1845

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen