Moderator: Moderatorer

#1317559
SBergdahl skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 20 maj 2019, 22:06
SBergdahl skrev: Eftersom lädret är plastlackat är lädervård av sådan sort bortkastat. Bara hålla rent räcker väldigt långt.

Jag har också provat kittet ovan och tyckte inte alls om det. Rengjorde dåligt och lämnade en blank yta som jag inte alls gillade. Det kändes att det fanns en beläggning på lädret.
Vad menar du med plastlackat? Är det en "klarlack" ovanpå lädret? Eller att färgen är plast? Jag tycker mig se att medlet jag använder mjukar upp lädret. Men om "plastlacken" är helt tät, så skulle det inte ske. Men om lädret andas så skulle lädret kunna ta åt sig medlet?
Billäder är som regel läder som slipas och sedan lackas med polyuretanlack med den färg och struktur som önskas. Så länge den lacken är hel ska lädret inte absorbera varken smuts eller smörjande medel. Läser man på t ex Volvokittet så är det inte lädervård i samma bemärkelse som bra skokräm eller sadelfett heller utan mer ett ytskyddande vax.
Med andra ord så är det egentligen vinylklädsel? För då kan väl lädret inte andas?
#1317597
I helgen blev det en snabb polering med lackskydd på. Men idag underhållskörde jag värmaren 1 timme samt försökte fixa något slags lacksläpp som uppstått under handtaget till förardörren :-/
Bilagor
D5 2019.jpg
D5 2019.jpg (1000.22 KiB) Visad 943 gånger
#1317788
EbbevonVolvo skrev: mån 20 maj 2019, 22:29
SBergdahl skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 20 maj 2019, 22:06
Vad menar du med plastlackat? Är det en "klarlack" ovanpå lädret? Eller att färgen är plast? Jag tycker mig se att medlet jag använder mjukar upp lädret. Men om "plastlacken" är helt tät, så skulle det inte ske. Men om lädret andas så skulle lädret kunna ta åt sig medlet?
Billäder är som regel läder som slipas och sedan lackas med polyuretanlack med den färg och struktur som önskas. Så länge den lacken är hel ska lädret inte absorbera varken smuts eller smörjande medel. Läser man på t ex Volvokittet så är det inte lädervård i samma bemärkelse som bra skokräm eller sadelfett heller utan mer ett ytskyddande vax.
Med andra ord så är det egentligen vinylklädsel? För då kan väl lädret inte andas?
Jag har sett på youthube där det har rekommenderats till och med Meguiars fast finish lackförsegling.
I och med att det är plastskyddad klädsel.
#1317895
Tvätten i helgen var som bortblåst i eftermiddags, efter att ha varit på en längre resa och haft bilen ståendes utomhus.
Flugor, pollen och fågelskit överallt... :bored:
Blev en snabb avspolning ikväll med BBV Arti+ i en foam och ordning är återställd :-)
20190522_190640-3024x2268_LI.jpg
20190522_190640-3024x2268_LI.jpg (479.85 KiB) Visad 699 gånger
#1317907
Tjena! Vill först tacka för insläpp. Har efter lite äventyr med Bmw och Honda åter blivit Volvoägare till en S60 D3 2012. Jo förresten har fyllt på spolarvätska och bytt en lampa till nummerplåtsbelysningen.
#1317914
fjohan82 skrev:Tvätten i helgen var som bortblåst i eftermiddags, efter att ha varit på en längre resa och haft bilen ståendes utomhus.
Flugor, pollen och fågelskit överallt... :bored:
Blev en snabb avspolning ikväll med BBV Arti+ i en foam och ordning är återställd :-)
20190522_190640-3024x2268_LI.jpg
Man kan ju i alla fall gärna köpa bil av dig ;-)
Roni65 skrev:Tjena! Vill först tacka för insläpp. Har efter lite äventyr med Bmw och Honda åter blivit Volvoägare till en S60 D3 2012. Jo förresten har fyllt på spolarvätska och bytt en lampa till nummerplåtsbelysningen.
Skojsigt! Många av oss här har bytt till volvos led i skyltbelysningen art.nr 31365548 ;-)
#1317915
Micce1980 skrev: ons 22 maj 2019, 20:23
fjohan82 skrev:Tvätten i helgen var som bortblåst i eftermiddags, efter att ha varit på en längre resa och haft bilen ståendes utomhus.
Flugor, pollen och fågelskit överallt... :bored:
Blev en snabb avspolning ikväll med BBV Arti+ i en foam och ordning är återställd :-)

20190522_190640-3024x2268_LI.jpg
Man kan ju i alla fall gärna köpa bil av dig ;-)
Haha ja min förra bil stod bara hos handlaren i typ 2 veckor, annars dräller det ju (och gjorde så även för 2 år sen vid bilbytet) med V50 D2 med 20´ på mätaren.
Det säger nog något om det hela :-)
#1317976
Idag har jag fått anledning att skryta lite om min Volvo: Den startade direkt. Någon månad sedan sist. Wroom bara. Så jag kunde flytta den på gården. Sola andra sidan. Härlig bil. Allt fungerar och mycket är nytt, fast den har ju stått några år nu pga SRS. Skinnklädseln är hel och den är fräsch som tusan. Men trots att jag med förtroende har vänt mig till och besökt auktoriserad verkstad flera gånger (och betalat varje gång) så har bilen ÄNNU inte ställt om i datorn så att bilen går att besiktiga (att slå på SRS-lampan och omöjliggöra besiktning klarar den galant på egen hand). Enda felet är självklart "SRS"-varningen, Volvos kassako. Trots att bilen är HEL. En gång påhittat fel - alltid fel, liksom. Men det FINNS inga fel. Allt är testat och bytt och uppmätt och Vida hos Volvoverkstaden har tidigare lagat fysiska fel men eftersom jag servar mina bilar själv och inte betalar Volvo så är bilen avstängd via datorn - Vida har slutat laga bilen. Senast jag var in tog Vida sönder en tändspole som straff. Bilen gick perfekt in på verkstan och var trasig ut. Och SRS lyser trots att jag betalade både för delar och arbete, så jag kunde köra hem bilen. DIM, SRS och andra akronymer, allt är testat och provbytt och kollat, även av "auktoriserad verkstad". Så jag har andra bilar. De fungerar klockrent och går att använda som bilar förväntas göra. Jag bara servar, byter slitagedelar och besiktigar, utan anmärkning. När det gäller XC70:n har jag självklart svarvat och fräst nya splines på pinjongfjongen i vinkelväxeln. Men det märker nog inte bildatorn. Trodde bilen skulle piggas upp.
Är det verkligen ingen som vet var i bilen stoppkoden i en V70/XC70 efter 2001 lagras/skapas/hittas på. Det finns ju firmor som tar betalt för att ta bort SRS-straffet. Det kan ju knappast vara någon större sak att få bilen avkodad, kan de här firmorna göra det så borde väl jag och alla andra också kunna göra det. Om du vet hur man gör så berätta det här så att alla andra kan göra något för sina Volvoblockerade bilar. Volvon kostade 400 000 kr som ny. Så vad jag har gjort för vår Volvo idag är att försöka kunna använda den genom att ställa frågor här!
#1318113
Imorgon ska jag ge mig på en tvätt av bilen, kommer lägga fokus till den största delen på inbiten asfalt samt flygrost.

Jag har en flaska Prickbort men biter den på både tjära och flygrost?
Hur är Turtles Prewash-T?
Sonax fälgrengöring syrafri, kan man använda den på lack?

Tips mottages gärna om medel som verkligen gör jobbet och inget som måste beställas via någon rekond eller bilvårdshop på nätet då arbetet ska utföras imorgon. Har BDS ,Mekonomen samt Rusta i närområdet.
#1318129
Carl81 skrev: tor 23 maj 2019, 21:53 Imorgon ska jag ge mig på en tvätt av bilen, kommer lägga fokus till den största delen på inbiten asfalt samt flygrost.

Jag har en flaska Prickbort men biter den på både tjära och flygrost?
Använder också prickbort först(när bilen är torr), låt den verka i 7-10 minuter(förmodar att du gör det i en tvätthall) och har du avfettning så lägg det på kallavfettningen(prickbort)/det kan bli att du får gnugga lite på vissa tjära som sitter fast på lacken men går ofta bort när båda fått verka och låt dom verka tillsamans innan du spolar av. samt spreja fälg-rengöringen när du lagt på kallavfettningen.

Finns säkert bättre tjärlösare och kallavfettning men det blir i framtiden när man använt klart det man har.. annars ligger det bara och skräpar i förråden..
  • 1
  • 1129
  • 1130
  • 1131
  • 1132
  • 1133
  • 1845

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]