Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebSE
#1314902
NHansson skrev: tor 02 maj 2019, 17:15 D4079232-E245-4DB5-AF2D-5693247DF1B3.jpeg
Fått tonat rutorna nyligen och idag blev det besiktning. Visade sig att båda fjädrar fram är brutna längst ner i skålen så det blir till o boka tid för nya :-)
Bjuder på en bild från vildmarken, en CrossCountrys rätta element!
Klart fjädrarna går säönder när du kör ner träd sådär ;) Tålig kaross dock! :party:
#1314905
Förutom en lätt tvätt med enbart foam tog jag av alla hjulen och gjorde en grundlig rengöring av allt som går att komma åt där innanför. Använde bl.a. avfettning, schampo och flygrostlösare.
Fjädrarna runt om var helt svarta, istället för den vanliga Polestar-blåa färgen. Även vissa karossdelar runt dämparna såg fruktansvärda ut... :-o
Nu är ordningen återställd :-)

En 10g-vikt lossnade från en av fälgarna, undra hur pass illa det är?
Får nog åka och få dom ombalanserade, trots att jag inte märkte något vid en testrunda i högre farter.
#1314933
Så då har jag äntligen fått rutorna tonade ( 10% ) och idag så blev det en obligatorisk tvätt då mina nya hjul åkte på, sjukt nöjd hur bra dom passade på bilenBildBildingen skillnad i komfort och i bränsleförbrukning ser det bättre ut än med 18"Bild
20190504_154051.jpg
20190504_154051.jpg (73.65 KiB) Visad 1061 gånger
20190504_154027.jpg
20190504_154027.jpg (82.59 KiB) Visad 1061 gånger
20190504_153202.jpg
20190504_153202.jpg (62.75 KiB) Visad 1061 gånger
20190501_153759.jpg
20190501_153759.jpg (104.6 KiB) Visad 1061 gånger
#1314937
theodorkalin skrev: lör 04 maj 2019, 16:43 Så då har jag äntligen fått rutorna tonade ( 10% ) och idag så blev det en obligatorisk tvätt då mina nya hjul åkte på, sjukt nöjd hur bra dom passade på bilenBildBildingen skillnad i komfort och i bränsleförbrukning ser det bättre ut än med 18"Bild20190501_153759.jpg20190504_153202.jpg20190504_154027.jpg20190504_154051.jpg
Snyggt :-D
#1314971
fjohan82 skrev:Förutom en lätt tvätt med enbart foam tog jag av alla hjulen och gjorde en grundlig rengöring av allt som går att komma åt där innanför. Använde bl.a. avfettning, schampo och flygrostlösare.
Fjädrarna runt om var helt svarta, istället för den vanliga Polestar-blåa färgen. Även vissa karossdelar runt dämparna såg fruktansvärda ut... :-o
Nu är ordningen återställd :-)

En 10g-vikt lossnade från en av fälgarna, undra hur pass illa det är?
Får nog åka och få dom ombalanserade, trots att jag inte märkte något vid en testrunda i högre farter.
10 gram märker du inte..
Under 15 brukar man inte göra något när det kollas inför förvaringen...
#1315006
Tack båda...
Kollat med lite däckfolk som säger att man kan köra med det om man inget märker.
Får fundera på saken, trots att jag inget märker.
#1315023
TommyP86 skrev:Jag ber om balans ner till 0,0. I vanliga fall är det ju noll vid mindre än 5. Känner allt, hatar obalans. Brukar vara 5-10g fel när jag tröttnar och balanserar om.
5 gram är typ en liten sten som fastnar i däcket, betvivlar att du märker det.
10 gram kanske något men tror aldrig jag mött någon som reagerat på det.
Även om man nollar en fälg räcker det du lossar det från maskinen o vrider ett halvt varv så har du 5 g igen.
Däremot om fälgen är krokig går det att nolla men kan kännas ändå.
#1315033
Andreas12 skrev:
TommyP86 skrev:Jag ber om balans ner till 0,0. I vanliga fall är det ju noll vid mindre än 5. Känner allt, hatar obalans. Brukar vara 5-10g fel när jag tröttnar och balanserar om.
5 gram är typ en liten sten som fastnar i däcket, betvivlar att du märker det.
10 gram kanske något men tror aldrig jag mött någon som reagerat på det.
Även om man nollar en fälg räcker det du lossar det från maskinen o vrider ett halvt varv så har du 5 g igen.
Däremot om fälgen är krokig går det att nolla men kan kännas ändå.

Som sagt, ner till 0,0.
#1315153
När man lägger på nya däck på fälgar är det viktigt att man smörjer däcket (kanske även fälgen) ordentligt. Detta är viktigare ju bredare (och äldre) däcken är (även fälgarna). Om inte däcken "landar" riktigt i fälgarna så sliter det lite ojämn på slitbanan och om det då skulle "rätta till sig" av sig själv så om det gått en tid är det plötsligt mer slitbana på ett ställe (kanske 1/4-del av däcket) då känns de i ratten (eller i bilen om det är bakhjulen). Sedan är det så stora fälgar idag, så fälgarna i sig är problem (större diameter = känsligare) och även konstruktionen av framvagnen är känsligare på dagens bilar. Till detta allt kraftigare motorer med tillhörande kraftigare (större) drivaxlar. Balanseras drivaxlar? Det är en avsevärd vikt som ska "snurra med" och vara lika perfekta även om man vinklar dom lite. Så det är mycket som kan "gå fel" och jag vet att Volvo haft problem med drivaxelar och bytt på garanti. Dom är säkert inte ensamma om detta, min svåger köpte en ny Nissan Navara i fjor våras. Dom har bytt både däck och fälgar flera gånger men den "skakar" än :P .
Så även om däck och fälgar är 100% i balans så räcker inte alltid det. Förr kunde man balansera hjulen monterade på bilen. Då fick man med e.v. obalans i bromsskivorna också. Det kan man inte göra idag (differentialen tål inte det) och dagens bromsskivor väger en hel del. Dagens bilar (AWD)är så ömtåliga så dom är undantagna från kravet på bromsprovet på bilprovningens stationer, dom kör en runda istället och bromsar
  • 1
  • 1121
  • 1122
  • 1123
  • 1124
  • 1125
  • 1845

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]