Moderator: Moderatorer

#1451473
Micce1980 skrev: tor 24 jun 2021, 08:38 @aanton, Den där ser ju riktigt stilig och tidlös ut och med de där spoliern fram och bak, trevliga fälgar med så inte all smuts syns direkt. Ser ut som att den har en del utrustning redan, summum? Om inte annat kan man som jag alltid påpekar skippa bilhandlartexten på nummerskyltshållaren ;-)
Jajamen, det är summum. Den ska bytas, får köpa en ny utan bilhandlartext. Sen framåt vintern blir det ledramp och nya vinterfälgar.
#1451478
Svärföräldrarna köpte vår förra V70 för ett par år sedan. Nu kom han förbi och tyckte det lät väldigt konstigt och att den kändes vinglig efter att ha hämtat den från bromsbyte hos en av de större kedjorna (inte Volvoverkstan).

Jag tänkte att jag skulle känna på hjulbultarna innan jag provkörde. Började på passagerarsidan och ptja jag drog åt dom lite till men ja de satt ok.
Vänster bak, jag kan dra åt 3 av fem bult rätt många varv bara med fingrarna och de två andra sitter dåligt men krävde iaf en hylsa för att snurra på.

Jaja, det var dåligt av dem men då är iaf problemet löst tänkte jag och för en kort stund var jag på väg att sätta mig och provköra utan att kolla vänster fram men kom snabbt på att jag inte gjort det.
Hur det såg ut ser ni på bilden nedan :-/

Även om de nu tycker svärfar är en dålig kund så behöver de ju inte försöka döda honom :P
53C14096-5A18-4026-9381-51DF4B2BC420.jpeg
53C14096-5A18-4026-9381-51DF4B2BC420.jpeg (463.38 KiB) Visad 415 gånger
#1451488
@Brainy, Saknar ord :) När gjordes bromsbytet? Man bör ju annars för ens egna skull efterdra och jag kollar alltid att de samt att det i alla fall ser ut att vara tillräckligt med luft i om man ska ut på tur samt då och då i alla fall så man slipper problem längs vägen. Skulle faktiskt höra av mig till de om det var nyligen, de har om inte svärfar kört under säg 50 mil och bett om ett avdrag på priset då de släppt ut en trafikfarlig bil. Men det kan ju vara en klåpare som tagit de med tyvärr
#1451496
Det var 2 dagar före han kom till mig och han hade kört till Uppsala (10 mil enkel) så det var ju ren tur att hjulet inte lossnat på motorvägen.

Absolut, man ska efterdra och jag brukar själv kolla men jag har i ärlighetens namn aldrig varit med om att det faktiskt behövts och de satt ju bra på höger sida. Jag tror någon hängt på hjulen och dragit i alla bultar för hand med hylsan och de sen missat att använda mutterknacken på den sidan.

Yes, han skulle kontakta dem. Jag tycker väl man kan nöja sig med att de får stå för nya hjulbultarna eftersom inget hände.
Användarvisningsbild
av sbf
#1451518
Brainy skrev: tor 24 jun 2021, 10:00 Svärföräldrarna köpte vår förra V70 för ett par år sedan. Nu kom han förbi och tyckte det lät väldigt konstigt och att den kändes vinglig efter att ha hämtat den från bromsbyte hos en av de större kedjorna (inte Volvoverkstan).

Jag tänkte att jag skulle känna på hjulbultarna innan jag provkörde. Började på passagerarsidan och ptja jag drog åt dom lite till men ja de satt ok.
Vänster bak, jag kan dra åt 3 av fem bult rätt många varv bara med fingrarna och de två andra sitter dåligt men krävde iaf en hylsa för att snurra på.

Jaja, det var dåligt av dem men då är iaf problemet löst tänkte jag och för en kort stund var jag på väg att sätta mig och provköra utan att kolla vänster fram men kom snabbt på att jag inte gjort det.
Hur det såg ut ser ni på bilden nedan :-/

Även om de nu tycker svärfar är en dålig kund så behöver de ju inte försöka döda honom :P

53C14096-5A18-4026-9381-51DF4B2BC420.jpeg
Herrejävlar alltså. Vilka sopor.
#1451537
Brainy skrev:Det var 2 dagar före han kom till mig och han hade kört till Uppsala (10 mil enkel) så det var ju ren tur att hjulet inte lossnat på motorvägen.

Absolut, man ska efterdra och jag brukar själv kolla men jag har i ärlighetens namn aldrig varit med om att det faktiskt behövts och de satt ju bra på höger sida. Jag tror någon hängt på hjulen och dragit i alla bultar för hand med hylsan och de sen missat att använda mutterknacken på den sidan.

Yes, han skulle kontakta dem. Jag tycker väl man kan nöja sig med att de får stå för nya hjulbultarna eftersom inget hände.
Svår bevisbörda men hade ändå begärt ersättning utöver bultarna. Var ju bara flax att inget hände och då hade de eller fler kanske farit illa och få bra mycket större problem än att erbjuda säg x% av notan. Men det är ju upp till er :)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1451540
100% att de glömt att dra dessa med maskin/momentnyckel. Jag har bytt hjul på 4-5 bilar varje år de senaste 15 åren och har aldrig varit med om att någon behöver efterdras. Jag brukar kolla efter 10-15 mil med momentnyckel och det är alltid samma värde. På en bil har jag istället haft problem med att muttern typ drag åt sig själv, fast man drar med moment sitter de som f-n när man ska skifta
#1451574
@gabbe1999, Helt rätt fälgar på den kärran :)
  • 1
  • 1505
  • 1506
  • 1507
  • 1508
  • 1509
  • 1851
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]