Moderator: Moderatorer

#1543566
Hämtade bilen från Service nummer 7, 13 000 mil.
Fick en lista med allt från torkarblad till motortvätt, bromsvätska och bromsarna bak. Tackade nej.

Känner att jag kan hitta billigare torkarblad än 918 kr :-)

Edit:
Senaste bytet av bromsbelägg + skivor var 2020 på 7 446,6 mil. Får kolla med en annan vad som faktiskt måste bytas.

Men bromsvätska och bromsar fördes till protokollet
#1543683
@Jernhand
Belägg kanske är dags med de miltalen.

Bytte olja på tjejens "nya" V50 idag.
Aldrig någonsin varit med om att en oljeplugg suttit så hårt.
Rundade av skallen ganska fort sen fick det bli slägga, gasolvärmare, filar för att fila till kanter och en rörtång.
Förra ägaren måste satt oljepluggen som har gummi o-ring (Ford motorerna 1.8f) med mutterknack eller nått. :devil:
Någon mer som upplevt oljepluggar som sitter som berget på Ford motorerna?

Bosch oljefilter, ny plugg och Total Quartz 9000 energy 5w40 olja åkte i tillslut iaf.
#1543687
KalleJ skrev: tor 08 jun 2023, 22:42 @Jernhand
Belägg kanske är dags med de miltalen.

Bytte olja på tjejens "nya" V50 idag.
Aldrig någonsin varit med om att en oljeplugg suttit så hårt.
Rundade av skallen ganska fort sen fick det bli slägga, gasolvärmare, filar för att fila till kanter och en rörtång.
Förra ägaren måste satt oljepluggen som har gummi o-ring (Ford motorerna 1.8f) med mutterknack eller nått. :devil:
Någon mer som upplevt oljepluggar som sitter som berget på Ford motorerna?

Bosch oljefilter, ny plugg och Total Quartz 9000 energy 5w40 olja åkte i tillslut iaf.
Nix har bytt flera gånger på dessa motorer, oljefiltret har suttit fast så inåt skogen någon gång efter den varit på märkesverkstad. Oljepluggen har lossnat fint annars, jag bytte pluggen varje gång till en ny.
#1543722
Har påbörjat 61 000-milaservicen; kamremmen är avplockad, ny vattenpump och bryttrissa sitter på plats.. La ett par timmar på att göra rent, det samlas en del lort på 24 år :-/
Nu kommer det trixiga att få på den nya remmen och dessutom få den på rätt kugg. Vad skulle kunna gå fel? ;-)
Har för mig att jag aldrig lyckas kränga på den efter att spännaren är monterad men det är väl så man ska göra (förstås får man vrida spännaren mot fjäderkraften så den "slackar" maximalt)? Man blir bara mer förvirrad av att läsa arbetsbeskrivningen i Haynes. Jag har ju gjort detta tre gånger förut men jag hinner glömma mellan gångerna.
V70 mk 1 -00 B5244S2..
Edit: jag testade lite olika metoder, helt klart enklast är att kränga på remmen på avgaskam-remskivan sist, samtidigt som man håller spaken på spännaren fullt mot fjäderkraften.. så här lätt har det aldrig gått förut :-D
#1543876
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: mån 22 maj 2023, 22:24
fjohan82 skrev:
Det var några relativt billiga, minns inte var jag köpte dom.
De har dock åkt med ett flertal tusen mil och några vintrar, det sistnämnda sliter rejält. Det gäller att hitta en modell som är tillräckligt tät, som står emot salt och väta.
Aha... Min bil har rullat 1500 mil sen sist så det var dags, däremot blir det förmodligen inga 800-1000 eller ibland 1200 mil under sommarens semester som det annars brukar bli.
Blev en beställning ändå nu från Oljemagasinet. Tänkte att den kan få vara värd ett extra oljebyte ändå när jag ändå har ett filter över som bara ligger där på hyllan :)
Det låter som ett klokt val, man kan inte byta för ofta... :-)
Idag hände det. knappt 800 mil denna gång sedan service i mitten av december ;-) Provade en gör det själv hall denna gång

.
IMG_9588.jpg
IMG_9588.jpg (2.87 MiB) Visad 555 gånger
.
IMG_9587.jpg
IMG_9587.jpg (2.47 MiB) Visad 555 gånger
.
IMG_9589.jpg
IMG_9589.jpg (2.98 MiB) Visad 555 gånger
#1543882
Bra jobbat! Oljan och filtret ser skitigt ut, men det är ju bl.a. oljans uppgift, att frakta bort skit.
Hoppas du kom ihåg att fylla på ny olja också. :-)
(Bara 800 mil sedan senaste bytet? :-o )
#1543891
EbbevonVolvo skrev:(Bara 800 mil sedan senaste bytet? )
En gång om året är nog viktigare än milen. Det är där "jag ligger" ungefär. Jag mår nästan fysiskt dåligt när det går över 1000 mil. Vilket det blir nu med Subarun (ett år eller 1500 mil) så länge garatin varar (gratis service i 3 år eller 6000 mil). 740-in rullar mellan 500 - 700 mil, så där blir det en gång om året. Om inte oljan "tar slut" inan dess. Volvon har en inbyggd "akustisk" oljevarning, ventilerna börja ticka..... (hydrauliska ventiltryckare) när oljertrycket inte riktigt räcker till.
#1543900
@EbbevonVolvo, Körde nog det dubbla förra året, vart ännu fler resor till kontinenten. Ja det fick bli att fylla på olja med, länder liksom rätt ;-) Sen undrar man om det är placebo men tycker ändå bilen går aningens jämnare efter varje oljeservice
#1543901
Micce1980 skrev: lör 10 jun 2023, 22:23
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: mån 22 maj 2023, 22:24

Blev en beställning ändå nu från Oljemagasinet. Tänkte att den kan få vara värd ett extra oljebyte ändå när jag ändå har ett filter över som bara ligger där på hyllan :)
Det låter som ett klokt val, man kan inte byta för ofta... :-)
Idag hände det. knappt 800 mil denna gång sedan service i mitten av december ;-) Provade en gör det själv hall denna gång

.
IMG_9588.jpg
.
IMG_9587.jpg
.
IMG_9589.jpg
Aldrig fel med ett oljebyte mellan ordinarie servicear, bra jobbat :-)
  • 1
  • 1773
  • 1774
  • 1775
  • 1776
  • 1777
  • 1845

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen