Moderator: Moderatorer

#1509004
Är det bara Bilia som ger dig Classic service eller är det andra mindre auktoriserade verkstäder med? Min är tillverkad 2017-02 och i trafik 2017-05 så nästa år 2023 är den 6 år då borde den omfattas av Classic service?
#1509016
kievY skrev: ons 17 aug 2022, 12:17 Är det bara Bilia som ger dig Classic service eller är det andra mindre auktoriserade verkstäder med? Min är tillverkad 2017-02 och i trafik 2017-05 så nästa år 2023 är den 6 år då borde den omfattas av Classic service?
Det är samma hos alla auktoriserade verkstäder, inte bara hos Bilia.
Yes det är som min, Classic från nästa år.
#1509042
EbbevonVolvo skrev: ons 17 aug 2022, 00:03
fjohan82 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Min, som är en 2017, skall få classicservice! Med uppgradering av all programvara inräknad. Tillägg bromsvätskebyte 995 kr. Har serviceavtal där det står att det fr.o.m. denna service är classicservice. BilBengtsson Ystad.
EbbevonVolvo skrev: tis 16 aug 2022, 22:15 2017 började säljas mitten 2016 därför blev min classic nu. Såld sent 2017 men det hade enligt dom ingen betydelse. Dom BilBengtsson Ystad) räknar från när årsmodellen började säljas.
Gissar att du är hos Bilia...
Min är satt i trafik 2016-05-18 som MY17.
Tittar jag på fler bokningssidor är min inte heller berättigad till Classic-service på dessa.
Vad vet jag, men Bilia sa dock att det är 6e året räknat årsmodell.

BilBengtssons onlinebokning ger ingen prisuppgift, därav är det svårt att avgöra men även den sidan visar nedanstående när jag testar bokningen:
.
Service.jpg
.
Testar jag denna bil, som är satt i trafik 6 månader innan min som MY16 visas istället nedanstående:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 7-16405771
.
Service Classic.JPG
Ja du, märkligt, minst sagt! Jag får väl se vad det står på "kvittot" när jag hämtat min bil. Köpte den i juni och den sattes i trafik 2017-09-17, har jag för mig. En av dom sista Xc60 Classic. Klart den ska ha Classic service då årsmodellen är sex år. Men något kan ha blivit fel då jag tecknade tre nya år serviceavtal. Bilia skulle ha runt 589 kr/månad, och BilBengtsson endast 308kr. Kan också vara att jag känner servicechefen, men tror inte det var anledningen. Då borde han påpekat vilket bra avtal han fixat!
Jag klagar i alla fall inte! Får dessutom alla programvaror uppdaterade varje gång. :-D :-D :-D :-D
Följer med spänning :-)
#1509097
1. Beställt nya däck. Blev Nokian Hakka Blue 3. Råka ta hastighetsindex W 270 km/h istället för V 240 km/h. Kan dom va hårdare och jobbigare tro?

2. Lite akut mätt hjulvinklarna och sedan justerat toe in på ena framhjulet.

Första gången vi gör det själva så hoppas det blev någorlunda bra och rätt? Mätte upp upp 10 mm skillnad mellan fram och bakkant fälg på det framhjul som var värst. Borde bli 5 mm från navet till bakkant fälg. Och sen sitter styrstaget på 60% avstånd från nav till bakkant fälg = vi justera styrstaget 3 mm för toe 0 på det hjulet. Lär fortfarande ha toe in i och med att andra sidan också hade för mycket.

Hjulet som var värst hade toe in på 1,3°, rekommenderat är 0,1 +-0,1°. Camber var inom det rekommenderade i alla fall.

Den har alltid slitit lite mycket i ytterkant på framdäcken. Men efter att ha bytt ut original bärarmar (som gått 46000 mil) till Biltema, så har det luktat bränt gummi när man stannar och kliver ur. Har även kört fram korden på 3 däck på kanske bara 100 mil. Idag gick det tex från bara "tyg" synligt till kord väl synligt på 10 mil. Skiljer det så mycket på Biltema och original bärarm eller kan förra ägaren ha gjort framvagnsinställning med dåliga bussningar och nu när det blev friska blev toe in så fel (6 gånger mer än rekommenderat)?
#1509100
kievY skrev: ons 17 aug 2022, 12:17 Är det bara Bilia som ger dig Classic service eller är det andra mindre auktoriserade verkstäder med? Min är tillverkad 2017-02 och i trafik 2017-05 så nästa år 2023 är den 6 år då borde den omfattas av Classic service?
Min gamla V60 togs i trafik 2016.01.07. Servicen i år 2022.01.07 blev ingen Classic service. Så boka service efter att den blivit sex år.
#1509102
Var förbi verkstan och la till spolning av växellådan vid nästa veckas service.
Det kommer typ ta hela dan med allt som ska göras... Billigt blir det absolut inte, men man vill ju hålla bilen vid liv :-)
#1509103
Gör typ ingenting med bilen förutom laddar.
Idag efter att ha sovit efter nattskiftet gjorde jag ett ryck både hemma och med bilen. Dammsög invändigt, torkade paneler och putsade insidan av rutorna plus glastaket. Tänkte först vilket piss det kommer att bli men det gick ju väldigt smidigt. Har använt oändligt många puts och glasdukar genom åren och nästan aldrig blivit nöjd. Knäckte plasten till en ny duk från RW. LÄTT den bästa jag använt. Glasrent på ena sidan av duken och putsa. Flippa duken och torka torrt. Imponerande bra blev det. Vilken tur att jag hade 4st nya dukar till. Ska köpa fler så kan sambon ta ett gäng nu när alla fönster är bytta i huset.
Nästa vecka när jag är ledig ska jag mystvätta bilen en heeeel dag. Något som jag faktiskt ser fram emot.
350 mil har T8an rullat nu och jag är sjukt nöjd.
#1509104
fjohan82 skrev: tor 18 aug 2022, 00:30 Var förbi verkstan och la till spolning av växellådan vid nästa veckas service.
Det kommer typ ta hela dan med allt som ska göras... Billigt blir det absolut inte, men man vill ju hålla bilen vid liv :-)
Känns som att det var länge sedan en service upplevdes som billig. Men det får det vara värt så bilen håller länge. Nybilspriserna är det något fel på nu känns det som.
Du har bytt oljan i lådan tidigare va?
#1509105
Perra83 skrev: tor 18 aug 2022, 00:39
fjohan82 skrev: tor 18 aug 2022, 00:30 Var förbi verkstan och la till spolning av växellådan vid nästa veckas service.
Det kommer typ ta hela dan med allt som ska göras... Billigt blir det absolut inte, men man vill ju hålla bilen vid liv :-)
Känns som att det var länge sedan en service upplevdes som billig. Men det får det vara värt så bilen håller länge. Nybilspriserna är det något fel på nu känns det som.
Du har bytt oljan i lådan tidigare va?
Ja det är varken billigt eller prisvärt.
Har byggt ihop liknande bil men priserna är ju galna, även för en V60/XC60 B4 FWD diesel. Laddplatser för elbilar är det ont om utanför de större städerna i öst.
Nåväl, får se framöver...
Jo jag bytte vid 9000 mil, nu har den rullat nästan 17500 mil så det är dags igen. Man tycker den går bra, men skillnaden är märkbart bättre efteråt.
#1509117
Perra83 skrev:Gör typ ingenting med bilen förutom laddar.
Idag efter att ha sovit efter nattskiftet gjorde jag ett ryck både hemma och med bilen. Dammsög invändigt, torkade paneler och putsade insidan av rutorna plus glastaket. Tänkte först vilket piss det kommer att bli men det gick ju väldigt smidigt. Har använt oändligt många puts och glasdukar genom åren och nästan aldrig blivit nöjd. Knäckte plasten till en ny duk från RW. LÄTT den bästa jag använt. Glasrent på ena sidan av duken och putsa. Flippa duken och torka torrt. Imponerande bra blev det. Vilken tur att jag hade 4st nya dukar till. Ska köpa fler så kan sambon ta ett gäng nu när alla fönster är bytta i huset.
Nästa vecka när jag är ledig ska jag mystvätta bilen en heeeel dag. Något som jag faktiskt ser fram emot.
350 mil har T8an rullat nu och jag är sjukt nöjd.
Glasdukar ja…tycker alla man köper numera luddar helt hysteriskt.
Har några antika kvar från autosmart och lahega som fungerar bra, men behöver fler. Ska prova rw!
  • 1
  • 1678
  • 1679
  • 1680
  • 1681
  • 1682
  • 1845

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]