Moderator: Moderatorer

#1265363
least skrev: fre 17 aug 2018, 15:17 Takräcke till V90, det finns väl exakt 1 om man ska ha original?
SBergdahl skrev:Finns det ens klassiska raka räcken som sticker ut på sidorna så man kan surra saker och inte bara köra takbox till så nya bilar?
Jag har sett lite olika modeller faktiskt, de kanske är snarlika/samma egentligen men jodå, de varianter med utstick har jag allt sett. Jag är ute efter en så slimmad modell som möjligt (som ligger så nära taket som möjligt), inte nödvändigtvis original.

Idag har jag kört V90n från Stockholm till Göteborg i solsken, regn och rusk samt hetstrafik. Men fasen vilken bil, jag blir lika imponerad varje gång vid "långresor". Ett kort stopp i Örebro för lite mat men annars tutade vi på, hela familjen. Väl framme i Glennland så hade jag utan problem kunnat vända om och köra hem igen, noll trött i kropp eller huvud. I V50n kunde jag definitivt känna mig bra mör efter en 3h-körning men det här är som om inget hänt. Varvat ACC med PA större delen av sträckan, fullastad bil, två vuxna, två barn, hastighet allt mellan 80-130. VOC visar snitt på 0.76l/mil under 21 mil. Det är jag nöjd med. Ser nästan fram emot att åka hem på söndag. :-D
#1265365
SBergdahl skrev: fre 17 aug 2018, 20:20 Gjort ett oljebyte. 33200 mil. Ska till tippen imorrn och ville passa på så oljan kan åka med.
Slog för övrigt nytt förbrukningsrekord häromdagen. 0,64 enligt färddatorn Karlstad Göteborg. Körde väldigt lugnt i skyltad fart.
#1265367
Kollat och hört mig för ang kopplingsbyte på bilen.
3000kr och inga garantier eller 7000kr med garantier, det är onekligen brett spannet dom ligger i mellan och det gör valet ännu svårare.
#1265403
GT-mannen skrev: fre 17 aug 2018, 19:44
SBergdahl skrev: fre 17 aug 2018, 15:34
GT-mannen skrev: fre 17 aug 2018, 15:25 Besiktigat den och fått ombesiktning på grund av en bula stor som en golfboll på höger framdäck. Den måste ha uppkommit antingen igår eller idag. Visst är det kul med oförutsedda utgifter? Däcket är drygt ett år gammalt (inköpt 1 juli förra året).

/Håkan
Känns ju lite som reklamationsdags.
Ja, jag ska till däckfirman där jag köpte däcken i morgon och se vad dom har att säga.

/Håkan
Har nu varit hos däckfirman och visat upp däcket. Eftersom det är en bula fick jag förklarat för mig att det inte går att reklamera, så det var bara att betala 1400 kr (för däck plus montering inklusive 65 kr i rabatt) och se glad ut (extra kul när man har mycket räkningar i övrigt den här månaden).

/Håkan
#1265405
IMG_1805.JPG
IMG_1805.JPG (203.14 KiB) Visad 1641 gånger
Smort skinnet med Meguiars lädervård.


/M
#1265412
Äntligen fått tummen ur och tvättat bilen. Nu blev jag av med 870 mils damm, smuts och flugor efter semesterns Öland- och Greklandsresor.
Det var första tvätten med Gtechniqs dubbla lackskydd, otroligt så lättvättad! :-)
På med BBV Förtvätt i en skumspruta, Sonax Xtreme på fälgar och Turtle Insect Remover på bla lyktor och vindruta, sen spola. Även underspol.
Efter detta dax för en komplett tvätt med ullvante och tershine Purify samt Wheel Woolies i fälgarna följt av avspolning och avtorkning.
Klart! :-)
#1265416
GT-mannen skrev: lör 18 aug 2018, 12:19
GT-mannen skrev: fre 17 aug 2018, 19:44
SBergdahl skrev: fre 17 aug 2018, 15:34
Känns ju lite som reklamationsdags.
Ja, jag ska till däckfirman där jag köpte däcken i morgon och se vad dom har att säga.

/Håkan
Har nu varit hos däckfirman och visat upp däcket. Eftersom det är en bula fick jag förklarat för mig att det inte går att reklamera, så det var bara att betala 1400 kr (för däck plus montering inklusive 65 kr i rabatt) och se glad ut (extra kul när man har mycket räkningar i övrigt den här månaden).

/Håkan
Vadå inte gick? Reklamera går alltid. De måste ta emot en reklamation. Sen behöver de ju inte hålla med. En bula är ju typiskt något som inte uppstår av normalt slitage utan av något fel på däcket så jag hade nog tjatat sen aldrig handlat hos samma firma igen..
#1265812
Efter att ha sugit på saken sen jag köpte bilen och börjat snegla efter andra bilar med mer kräm i men varit lite tveksam till att byta ner mig på andra punkter (bagage, förbrukning vid lugn körning) tog jag till slut steget och beställde en liten låda från BSR. Får se om den hinner dyka upp innan helgen.
#1266147
Idag var jag inne och fick Sensus navigationen upplåst. Gjort, klokt i att ta med mig printscreen på priset (3 827,80).
Annars hade jag fått ge de där 20%, ingen ordning alls :-D Nu återstår bara att uppdatera karorna....det tar sin tid när man bara har 17min till jobbet.
Sedan matade de in TRM mjukvaran också, fick dock felmedelande om "släp service erfordras" kan bero på att jag inte hunnit få dit den 13poliga kontakten ännu.
  • 1
  • 976
  • 977
  • 978
  • 979
  • 980
  • 1845
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]