Moderator: Moderatorer

Han e nog en 40 cm lång, det är väldigt väldigt svårt att få grep påt, vet inte hur man kan öppna den annars ? lite våldsamt att knacka med hammare då de finns risk att annat går sönder :(
mxjolle skrev:Dagens lucka i julkalendern hos BBV lockade mig till att bli tusenlappen fattigare och komplettera min Orchard Autocare uppsättning :shock: Många utgifter nu kring jul, men man kan ju inte låta bli :roll: hehe
Va köpte du? Ja ska oxå beställa. Citrus förtvätt mm.
Rastat av bilen på rejält saltade vägar idag. Insåg när jag kom hem och parkerade den i garaget att reg.skyltarna nästan är helt oläsliga. Kanske slipper man betala biltullar imorgon pga det... :roll:
Användarvisningsbild
av P210
och märkte då att pluggen var rejält sliten ( Oljepluggen). Efter en massa försök så blev den mer och mer sliten. Nu är den nästan helt rund. Har försökt öppna den med rörtång och varit rätt "hardcore" men det går bara inte. Då har jag en fråga, skulle jag bara kunna lossa oljefiltret och låta oljan rinna ut ur den vägen och sen dra på nytt filter + nytt olja ? eller går det inte/ Bör inte göra det ? Note: Oljan i bilen är ca 2 år gammal och helt svart.
Huh! Tycker man byter olja en gång om året vare sig man kört 150 mil eller 1500!

För att lösa behövet akut finns det både elektriska pumpar eller manuella som man kan suga upp huvuddelen av den gamla oljan med genom tex hålet till oljestickan.
Det kan åtminstone ge dig respit tills du hunnit fixa pluggen, fixa en större tång eller borra ur den gamla med allt större borr tills det endast är en hylsa kvar, då brukar det gå knacka till den med en mejsel så att den kollapsar och man kan pilla ut det sista.
Eller hur svårt är det att byta hela oljetråget?

BildBild
Användarvisningsbild
av SvenB
V70Kombi skrev:Han e nog en 40 cm lång, det är väldigt väldigt svårt att få grep påt, vet inte hur man kan öppna den annars ? lite våldsamt att knacka med hammare då de finns risk att annat går sönder :(
Mitt råd är att du försöker ställa din fråga i denna kategori i stället: Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90. Du har nog lättare att få svar där.
Har bytt knopp på den växelväljaren jag köpte via bildelsbasen, mot en belyst knopp. Nu väntar jag bara på kretskortet från lokala Volvo-handlaren innan jag kan ge mig på bytet i bilen och se hurvida jag råkat ha sönder strömkabeln så jag får köpa en knopp till :roll:
Bild
Tog loss och hade in mina strålkastare för att torka ur dom från all fukt som lyckas att tränga in i dom och bytte en LED lampa i parkeringsljuset :)

Beställde även lite godis såsom LED moduler till regskyltsbelysningen :lol:
P210 skrev:
och märkte då att pluggen var rejält sliten ( Oljepluggen). Efter en massa försök så blev den mer och mer sliten. Nu är den nästan helt rund. Har försökt öppna den med rörtång och varit rätt "hardcore" men det går bara inte. Då har jag en fråga, skulle jag bara kunna lossa oljefiltret och låta oljan rinna ut ur den vägen och sen dra på nytt filter + nytt olja ? eller går det inte/ Bör inte göra det ? Note: Oljan i bilen är ca 2 år gammal och helt svart.
Huh! Tycker man byter olja en gång om året vare sig man kört 150 mil eller 1500!

För att lösa behövet akut finns det både elektriska pumpar eller manuella som man kan suga upp huvuddelen av den gamla oljan med genom tex hålet till oljestickan.
Det kan åtminstone ge dig respit tills du hunnit fixa pluggen, fixa en större tång eller borra ur den gamla med allt större borr tills det endast är en hylsa kvar, då brukar det gå knacka till den med en mejsel så att den kollapsar och man kan pilla ut det sista.
Eller hur svårt är det att byta hela oljetråget?

BildBild
Eller åker man till en verkstad som har grejjor att lossa runddragna skruvar/muttrar med. Eller kanske införskaffar det. En anledning till att köpa nya saker ju :P
Då var kortet utbytt, till helgen blir det äventyr!

Bild

Tror dock inte Volvo vill vara med på mina äventyr :cry: Många utropstecken :roll:

Bild
  • 1
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 1912
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]