Moderator: Moderatorer

#1629616
Micce1980 skrev: sön 31 maj 2026, 15:10 @fjohan82, Blir det 30k med dig?
Det lutar åt det, men mycket beror på vad som händer efter valet.

Kommer dieselbilar få höga straffskatter (på fordon och bränsle) så kanske man får se sig om efter annat.
Förra mandatperioden (2018-2022) införde man som exempel malus på husbilar med skatter på många 10K-tals kronor vilket avskaffades 2025 (på både nya och begagnade fordon) under nuvarande styre.
Inget säger att dagens opposition inte skulle kunan göra liknande saker med en befintlig vagnpark av personbilar, dvs höja skatter som ett led i att tvinga folk att se sig om efter annat att frakta arslet i.
"Men så kan man ju inte göra med redan befintliga fordon...". Jo det kan man, vissa partier dra sig inte för att gå över lik för att uppnå sina visioner.
#1629648
lennarte skrev:Har varit ute och mekat (justerat) med bromsarna på båttrailern, den ska besiktigas i veckan som kommer (hoppas jag).
Besiktigad idag med blankt papper..... Perfekta bromsar, absolut lika värden på alla 4 hjulen.

Det är inte lätt att få till med mekaniska bromsar...... Sitter i blodet kanske, farsan hade en Ford Anglia -52 med mekaniska bromsar i slutet på 50-talet Det var mycket mekande med bromsarna på den. 1960 blev han stoppad av Polis, då gick Forden rill skrot och farsan köpte då en röd och beige Volvo Duett -56. En modern bil, där var både värme med defroster och hydrauliska bromsar.......
#1629668
Servat bilen och samtidigt provkört en ES90 demobil medans jag väntade på att min bil skulle bli klar.
ES90.jpg
ES90.jpg (2.48 MiB) Visad 10725 gånger
ES90.1.jpg
ES90.1.jpg (2.55 MiB) Visad 10725 gånger
#1629812
Betalade fordonsskatten igår, 4 dagar för sent. Den hade inte dragits då jag missat att föra över till det kontot räkningarna dras från. Så körde alltså olagligt 1 till 3 juni när bilen användes. Den kommer ändå inte användas på någon vecka nu så hoppas betalningen som drogs i morse registreras under tiden(?)

La iaf igen stenskott igår som gått igenom skyssfilmen/listen ovanför vindrutan med på två ställen. Då har den nog gjort bra nytta, utan hade det antagligen blivit värre. Får byta ut listen senare i sommar :)
#1629821
Igår så gick bakre ljuddämparen av under en kortkörning så just nu låter det som jag kör rally-bil. så har beställt en ny bakre ljuddämpare samt kommer göra service och byter även tändstift i samma veva.
#1629824
Jag roar mig med att titta på hur sprickan i Fuyao-vindrutan växer med drygt en centimeter per dag. :-/
Tejpen satte jag dit i söndags, då täckte den hela sprickan med råge.. vill ha originalruta denna gång men den är restnoterad drygt en vecka till.
20260605_130623.jpg
20260605_130623.jpg (63.45 KiB) Visad 6271 gånger
#1629855
Blev bilköp för någon vecka sedan, ut med våran gammel V70 från 2008 och in med en V60 CC B4 AWD -2022
20260529_204757.jpg
20260529_204757.jpg (3.76 MiB) Visad 5142 gånger
#1629876
Bytte förardörrens dörrstopp på 1998:an med lyckat resultat.
Nu knakar det inte längre -jippie!

Någon klåpare hade gjort samma procedur tidigare, men då lyckats tappa bort en mutter i dörrfästet och
ersatt originalskruven mot kaross med kompromissskruv och då gjort gängpaj i fästet mot kaross.

Lånade nu kollegas gängreparationssats
IMG_9901.jpeg
IMG_9901.jpeg (219.17 KiB) Visad 654 gånger
som Biltema inte längre säljer och renoverade gängorna på både fästet
och eftermarknadsskruven, i avvaktan på beställa originalskruv med torx i rätt längd, då tyvärr Vparts dörrstoppets medskickade skruv med insex, tyvärr är 15mm för lång och i så fall hade damasken inte gått att få på fästet mot kaross.
Tyvärr hade återförsäljaren stängt idag, bättre lycka få tag på originalskruv nästa helg.

Ska även förbi Hornbach och köpa A4-brickor för att fördela trycket, då Vparts dörrstopp har medskick av låsmuttrar, men som saknar bricka i muttern (vilket original har) att fördela trycket med.
Nåja 2kr styck ska man väl ha råd med för brickorna i rostfritt A4-stål.
Senast redigerad av 3 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
#1629879
Rastar den gamle V70N nu när min V50 får vila, med lite pendlarmil sjunker förbrukningen rejält trots 10 mil med släp.

0.75L/mil är inte orimligt att fixa.
IMG_20260606_185713.jpg
IMG_20260606_185713.jpg (44.43 KiB) Visad 4473 gånger
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103

Det beror på varför den läcker, tr[…]

Hur mår ni???

@GT-mannen , Håller tummarna som man sä[…]

Problem med höger dörrar.

@colorado , hade i första hand kollat vidare[…]

Volvo car UX

Gjorde som sagt min igår kväll. Hann in[…]