Hela söndagen (från 0600 till 2300) gick åt till bromsrenoveringen bak. Tänkte att det skulle ta typ fyra timmar

Uäck så det såg ut bakom bromssköldarna. 26 år..
Notera förseglingen av bromsröret med plastpåse och gummiband virat runt. Droppar nån enstaka droppe emellanåt men det är egentligen bara bra att ev smuts sköljs ut
_broms1.jpg (304 KiB) Visad 127 gånger
.
Lite bättre efter några timmars jobb med stålborste och rostlösare.
Nya handbromsvajrar på plats, det var den egentliga orsaken till ingreppet
Notera buntbanden, gör man så här får vajerhöljet rätt riktning ut från axeltappen. Så blir det icke med original popnitad klämma
_broms2.jpg (299.67 KiB) Visad 127 gånger
.
Mellan gjutjärnsklumpen som axeltappen sitter i och bakaxelns fästplatta finns ett mellanrum på några millimeter. Givetvis fullt med rost och smuts. Gick att rensa med ett bågfilsblad och mycken möda. Sen blev allt indränkt med rostskyddsgegga.
_broms3.jpg (197.17 KiB) Visad 127 gånger
.
Skymningen faller, dags att börja återmontera
Mektips: om man drar en tejp runt handbromsbackarna så ramlar de inte ner på golvet hela tiden när man försöker hänga på fjädrarna. Tejpklister på friktionsbeläggen? Äh de ska ju ändå tvättas med brake cleaner
Justerskruvarna vänder man lämpligen så att "peta kuggarna uppåt" innebär expansion på båda sidorna. Blir enklare när man ska justera sen.
_broms4.jpg (305.06 KiB) Visad 127 gånger
Och så dit med nytt fräscht hjullager av premiumfabrikat SKF, dock sålt i FAG-märkt kartong
_broms5.jpg (268.44 KiB) Visad 127 gånger
.
Sen var jag för trött för att ta fler bilder
Nya skivor men gamla belägg som jag planade med 80-sandpapper lagt på en plan bordsskiva.
Besiktad idag, vä 1.8, hö 1.9. Hoppade snällt av rullarna vid handbromsprovet
Jag behövde faktiskt inte ens lufta, jag var noga med att inte vända oken uppockner utan ställde undan dem med anslutningen uppåt. Tryckte in kolvarna nån millimeter vid återmontering så att nivå steg i anslutningen och sänkte ner bromsröret som det droppar sakta ur. Det blev faktiskt luftfritt precis som jag hade hoppats.
Enda missflytet var att när jag hängde på nya Bosch-bromsskivorna så skrapade de emot sköldarna. Blev lite desperat bankande med hammare på sköldarna och sen gick allt fritt

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65900 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong?
Nedräkning till service #34! Och besiktning

Bäst att fixa handbromsvajrarna innan