Moderator: Moderatorer
Kenneths skrev:Vi har genom åren rostskyddat 1 000 tals bilar med rå linolja. Inget negativt avs brand har uppståttÄven jag har samma erfarenhet, har aldrig hänt något med linolja. Höll på några månader på hösten med detta. Vi använde begagnad linoljebaserad hydraul olja (fick från jobbet) som vi blandade med kallpressad rapsolja (köpte för 5 kr/l på helfat). Rapsoljan härskar, men blandad med hydraulik oljan funkade det kanon. Höll på med detta i liten skala, men det "svällde" varje år. I början sprutade vi c:a 10 - 15 bilar om året (egna, släkt och kompisar) men sista säsongen sprutade vi 25 bilar om dagen några (lördag/söndag) veckor. Det tog slut när jag blev tvungen att jobba dagtid (hade 2-skift förut). Detta är nu över 20 år sedan, men flera av dessa bilar rullar ännu. Bl.a min 745-a som min svåger då var ägare till, fick den av honom några år efter jag lagt ner den verksamheten. Har lagat lite rost i golvet vid främre domkraft fäste och har lite "ytrost" på några ställen. Inte ens där jag blev påkörd av en lastbil för 10 år sedan har det börjat rosta........
Om oljekanalen och liknande har blivit riktigt sk[…]