Moderator: Moderatorer

#1581042
Editdriver skrev: sön 09 jun 2024, 19:04 Tack för tröst-försök!!
Dock efter ca ett års letande efter rätt bil så gav jag upp och gjorde min beställning än en helt ny kärra. Största ljudet, mina 21" från nuvarande bil, och då självklart Akustikrutor för att kunna njuta av både ljud & stil på så hög nivå som bara möjligt. Att sedan efter 10 månaders väntan, plus ohälsosam ekonomi på det, få hamna i denna situation är.. jag kan knappt sätta ord på det..
:mad: :-( :mad: :-(
En vara ska överensstämma med vad som följer av avtalet. M a o: om du har ett avtal som säger att bilen ska ha akustikrutor, så är det ett fel i lagens mening om den inte har det.

Påföljderna vid fel är i första hand avhjälpande eller omleverans, och detta enligt köparens (inte säljarens) val. Undantag gäller om det skulle medföra en oskälig kostnad för säljaren. Skulle avhjälpande eller omleverans anses oskäligt, kan köparen i stället kräva prisavdrag motsvarande värdet av felet eller häva köpet. Det sistnämnda kräver dock att felet inte är ringa.

Parallellt med de här påföljderna finns även en rätt till skadestånd (förutsatt att felet ligger "inom säljarens kontroll" som man brukar säga, men det verkar det göra här). Det förutsätter förstås att köparen lider en skada som inte blir ersatt genom de andra påföljderna. Med skada menas främst ekonomisk skada, men enligt praxis finns även ett visst utrymme i vissa fall för s.k. ideella skador (typ en förstörd semester).
#1581062
Mamel skrev: tis 11 jun 2024, 20:25
Editdriver skrev: sön 09 jun 2024, 19:04 Tack för tröst-försök!!
Dock efter ca ett års letande efter rätt bil så gav jag upp och gjorde min beställning än en helt ny kärra. Största ljudet, mina 21" från nuvarande bil, och då självklart Akustikrutor för att kunna njuta av både ljud & stil på så hög nivå som bara möjligt. Att sedan efter 10 månaders väntan, plus ohälsosam ekonomi på det, få hamna i denna situation är.. jag kan knappt sätta ord på det..
:mad: :-( :mad: :-(
En vara ska överensstämma med vad som följer av avtalet. M a o: om du har ett avtal som säger att bilen ska ha akustikrutor, så är det ett fel i lagens mening om den inte har det.

Påföljderna vid fel är i första hand avhjälpande eller omleverans, och detta enligt köparens (inte säljarens) val. Undantag gäller om det skulle medföra en oskälig kostnad för säljaren. Skulle avhjälpande eller omleverans anses oskäligt, kan köparen i stället kräva prisavdrag motsvarande värdet av felet eller häva köpet. Det sistnämnda kräver dock att felet inte är ringa.

Parallellt med de här påföljderna finns även en rätt till skadestånd (förutsatt att felet ligger "inom säljarens kontroll" som man brukar säga, men det verkar det göra här). Det förutsätter förstås att köparen lider en skada som inte blir ersatt genom de andra påföljderna. Med skada menas främst ekonomisk skada, men enligt praxis finns även ett visst utrymme i vissa fall för s.k. ideella skador (typ en förstörd semester).
Fantastiskt väl uttryckt!! 👍🙏

Fick ett förslag på prissänkning igår som jag accepterat, så nu är leverans i sikte 😎🥳
#1581289
Hej, fantastiskt jag har kommit in och efter letande hittat hur man gör ett inlägg! Enligt instrux skulle det ta en minut att registrera…haha skojare där…..20-30 minuter snarare! Av mitt namn här fattar ni vilken modell jag gillar bäst. Mitt initiativ att registrera mej beror på ett inlägg från signaturen ”Hedning” från 2008, som handlade om Volvo Ambulans i koreakriget på 1950-talet…för att svara måste man vara medlem, med ett log-in som verkar vara koden till Fort Knox eller Pentagons hemligaste delar. Det gick att överlista och göra ett enklare….jag tog helt enkelt detta:….nej jag skojar mitt inlägg handlar om 70 år gamla top-secrets så jag ska tatuera in lösenordet på insidan av ögonlocken. Mitt inlägg om en annan Volvo-modell under Koreakriget…PV444. Nu återstår att hitta inlägget och hoppas att hedningen lever och inte hamnat i himlen eller under en runsten. Tack för insläppet och trevlig helg! Peter
#1581590
Tagit mig en funderare på hur pass mycket jag ska gå igenom bilen innan semestern och kommit fram till att åtminstone bromsar behöver ses över (och kanske bytas trots hyfsat med belägg kvar).
Allt lutar nämligen åt att det blir åtminstone 2 av 5 semesterveckor med en släktings husvagn på kroken, vilket kommer generera ca 500 mil i snigelfart... :-/ :-)

Jag har inte åkt med husvagn sen man var ung i slutet på 80-talet så det kan bli en utmaning, men med tanke på destinationen är det nog bra att ha med en övernattningsmöjlighet :-)
#1581593
@fjohan82, Vart bär det av? :-)

Har själv annars beställt/köpt Vignetter som behövs... ska gå igenom bilen i helgen med alla vätskor, lufttryck och västar/first aid så allt ligger lättillgängligt.
#1581596
kievY skrev: tis 18 jun 2024, 08:55 @fjohan82, Vart bär det av? :-)

Har själv annars beställt/köpt Vignetter som behövs... ska gå igenom bilen i helgen med alla vätskor, lufttryck och västar/first aid så allt ligger lättillgängligt.
Tanken är att åka till Nordkap och Kilpisjärvi (där man kan åka båt mot Treriksröset), men vi får se hur det går... :-)

Jag har harvat på kontinenten (med besök i allt från Irland till Gibraltar till Grekland till Ukraina) i över 10 år så det kan ju vara roligt att se något annat nu.
  • 1
  • 1863
  • 1864
  • 1865
  • 1866
  • 1867
  • 1876
Googlesystemet och skandal

Mja, det är väl tämligen förv&[…]

Njae inte säkert, koden säger ju i princ[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, o[…]

Hallå! Bytte olja på bilen för n[…]