Moderator: Moderatorer

#1504023
Kopplat in V-parts Bluetooth adapter till ena bilen som enbart hade stöd för samtal via bluetooth. Riktigt nöjd, bra produkt och enkel att installera. Hämtade även en tryckslang för turbon till den nyare V70 bilen på Volvo, som ska bytas snarast, råkade beställa en likadan slang från Trodo.se för halva pengen mot Volvos. Får se hur den ser ut och känns, innan någon åker tillbaka.
#1504131
Bytt olja och alla filter i systerns V50 idag. Lika kul att få möra revben efter bytet av kupéfiltret. Gaspedalen måste skruvas bort för att komma åt filterluckan, galen konstruktion för ett filter som ska bytas varje år.
#1504153
Fyllt på olja för 3e (4e om man räknar med när jag servade den) gången den här veckan, totalt har det nu blivit 2 st 4 litersdunkar 0W-30 i Volvofemman. Men då har jag under senaste veckan kört 750 mil.

Har under veckan tankat för 13500 kr. 9 tankningar för 1500 per gång. Ca hälften av gångerna fick jag faktiskt full tank tack vare att jag dom gångerna tankade ganska direkt efter lampan tänts. Dyraste literpriset under veckan var 25,50 kr för 95 oktan längs E10 i Abisko.

Av dom 750 milen har ca 725 varit i Sverige. Har som en liten rivstart på semestern besökt Sveriges nordligaste, sydligaste, västligaste och östligaste punkter. Har dessutom besökt alla platser som omnämns i dom 2 mycket kända låtarna Vintersaga och Man ska ha husvagn. Som bonus har även Sveriges största ö, sjö, djupaste sjö, största vattenkraftverk, högsta byggnad, högsta byggnadsverk mm mm besökts.

Nu någon dag får det bli kontroll av hjulvikter och evntuell ombalansering då den skakade lite mer än normalt dom sista 150 milen. Detta efter att ha kört på bitvis dåliga vägar (tex grusväg i flera mil i samband med vägförstärkning av E45 med grus som säkert var 45 mm i diameter)
Bilens fjädring har säkert slagit igenom 15 gånger under resan, något man annars kanske upplever 1 gång per år.

Undra hur samma resa skulle fungera med beställda elbilen som jag väntar på. Tror resan skulle vara omöjlig att genomföra det tempo jag haft, oavsett vilken elbil man skulle ha. Jag ska på skoj göra lite beräkningar med hjälp av olika hemsidor med elbilsladdningskartor (Chargefinder och ABetterRoutePlanner) och se hur det skulle gå.
#1504166
GustavE skrev:Fyllt på olja för 3e (4e om man räknar med när jag servade den) gången den här veckan, totalt har det nu blivit 2 st 4 litersdunkar 0W-30 i Volvofemman. Men då har jag under senaste veckan kört 750 mil.

Har under veckan tankat för 13500 kr. 9 tankningar för 1500 per gång. Ca hälften av gångerna fick jag faktiskt full tank tack vare att jag dom gångerna tankade ganska direkt efter lampan tänts. Dyraste literpriset under veckan var 25,50 kr för 95 oktan längs E10 i Abisko.......
Häftig resa, tänker då på dom olika målen.
Då har du kört kors och tvärs, när det blev så många mil. Det är nästan så din bil är en diesel, 8 liter på 750 mil. :-)

Jag funderar också på att köra en runda i Sverige med min bensinare, för sista gången.
Väntar också på en helelbil, MB EQB, försenad och nu säger dom februari. :-(

Min tanke är att se och jämföra hur mycket som skiljer, vad man eventuellt får offra/vinna på att sen lägga upp samma resa med elbilen.
Jag ser fram emot dina beräkningar som du tänkt göra, för visst kommer du visa resultatet av dina beräkningar? :-D
#1504374
Bytt ut plasten vid startknappen, någon typ av färg som börjat släppa för någon vecka sedan så lika bra innan det blir värre ;-)

Byts på någon minut med ett "fiskben", den nya var två år nyare och många mil färre, antar att sambons naglar varit inblandade med kanske ;-)

.
IMG_1174.jpg
IMG_1174.jpg (2.23 MiB) Visad 605 gånger
.
IMG_1227.jpg
IMG_1227.jpg (3.47 MiB) Visad 605 gånger
.
IMG_1229.jpg
IMG_1229.jpg (1.96 MiB) Visad 605 gånger
#1504390
Ingenting, men jag tror min Volvo vill att jag ska lära mig japanska för när jag skulle hem så stod allting på japanska i några sekunder innan den bytte till svenska...
#1504391
Jernhand skrev: tor 07 jul 2022, 21:49 Ingenting, men jag tror min Volvo vill att jag ska lära mig japanska för när jag skulle hem så stod allting på japanska i några sekunder innan den bytte till svenska...
Det har hänt min bil också vid några tillfällen, men nu var det något år sen sist...
#1504392
Micce1980 skrev: tor 07 jul 2022, 20:34 Bytt ut plasten vid startknappen, någon typ av färg som börjat släppa för någon vecka sedan så lika bra innan det blir värre ;-)

Byts på någon minut med ett "fiskben", den nya var två år nyare och många mil färre, antar att sambons naglar varit inblandade med kanske ;-)

.
IMG_1174.jpg
.
IMG_1227.jpg
.
IMG_1229.jpg
Blev ju kalasbra, inte kul att sitta och titta på den gamla :-)
#1504401
fjohan82 skrev: tor 07 jul 2022, 21:56
Micce1980 skrev: tor 07 jul 2022, 20:34 Bytt ut plasten vid startknappen, någon typ av färg som börjat släppa för någon vecka sedan så lika bra innan det blir värre ;-)
Blev ju kalasbra, inte kul att sitta och titta på den gamla :-)
Såg det och tänkte låta det vara men efter några dagar så gick det inte då det blivit lite till så hade nog aldrig lyckats leva med det när det växte sig större ;-)
#1504402
Micce1980 skrev:Bytt ut plasten vid startknappen, någon typ av färg som börjat släppa för någon vecka sedan så lika bra innan det blir värre ;-)

Byts på någon minut med ett "fiskben", den nya var två år nyare och många mil färre, antar att sambons naglar varit inblandade med kanske ;-)

.
IMG_1174.jpg
.
IMG_1227.jpg
.
IMG_1229.jpg
Det är dom små detaljerna som gör det! Bra jobbat!
Själv ska jag fortsätta med invändig rengöring, lite matt "dressing" och tvätt av rutor invändigt och utvändigt. I morgon då, om allt fungerar...
  • 1
  • 1665
  • 1666
  • 1667
  • 1668
  • 1669
  • 1845
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]