Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrOCM
#1573934
Jag har nyligen hämtat min nya XC40 Recharge Twin. Idag gjorde jag min första långkörning, som delvis gjordes i mörker. Jag blev rejält missnöjd med att det dynamiska helljuset inte var det minsta dynamiskt. Avbländningsautomatiken fungerade men den skiftade bara mellan hel- och halvljus. Det där "mellanläget" där ljusbilden ska förändras dynamiskt för att undvika att blända både mötande och bilar man kommer ikapp inträffade inte en enda gång på 40 mil trots att det fanns många situationer då det borde ha fungerat. Någon som upplevt samma? Varför fungerar det inte?

När jag provkört bilar med pixel-LED tidigare så har det fungerat utmärkt men på denna bil verkar det inte fungera. Jag HAR förstås kontrollerat att det faktiskt är matrix-strålkastarna (det var så jag specade bilen så jag hade blivit förvånad om det INTE var så). Det konstiga är att det HAR fungerat vid kortare turer jag gjort tidigare, både på mindre vägar och på motorvägar, men under den senaste veckan (på samma vägar som tidigare och förstås den långresa jag gjorde idag) så har det inte fungerat. Jag slår på automatiken som man ska, symbolen på instrumentpanelen visar "A" och helljuset slår av och på men BARA helt av eller helt på. Riktigt irriterande!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1573937
Har du tittat i inställningar så att allt är korrekt där?
.
Ljus xc40.jpg
Ljus xc40.jpg (78.3 KiB) Visad 1225 gånger
av toppo
#1573949
Nu har jag inte Pixel-LED på min nya XC40, men hade det på min tidigare Polestar 2 och funktionen är väl lika på båda bilarna. En av anledningarna till att jag valde bort det var för att det extremt sällan funkade på motorväg. Det gick en gräns vid drygt 100 km/h, över det var det bara av/på. Mest troligt pga ljuspunkterna förflyttas så snabbt i dessa hastigheter. I lägre hastighet fungerade det klockrent.

Kan det varit så att du körde motorväg på din senaste resa?
av Berget43
#1573958
Har du vridit änden på blinkersspaken så att det står A uppe i displayen bredvid symbolen för halvljus? Detta var det enda min säljare hoppade in och visade vid leverans av min bil. Jag tycker annars att Volkswagen har best pixel-belysning men min C40 har nästintill lika bra. Om du kör på motorväg utan mötande bilar funkar det oavsett hastighet….
av MrOCM
#1574015
fjohan82 skrev:Har du tittat i inställningar så att allt är korrekt där?
Ja, allt är korrekt inställt.
Berget43 skrev:Har du vridit änden på blinkersspaken så att det står A uppe i displayen bredvid symbolen för halvljus? Detta var det enda min säljare hoppade in och visade vid leverans av min bil. Jag tycker annars att Volkswagen har best pixel-belysning men min C40 har nästintill lika bra. Om du kör på motorväg utan mötande bilar funkar det oavsett hastighet….
Ja, allt är korrekt. Jag tycker tvärtom att Volvos ljus är bättre än VW. Om jag kör på motorväg utan mötande bilar behöver jag inte automatik alls eftersom man då inte behöver blända av.
toppo skrev:Nu har jag inte Pixel-LED på min nya XC40, men hade det på min tidigare Polestar 2 och funktionen är väl lika på båda bilarna. En av anledningarna till att jag valde bort det var för att det extremt sällan funkade på motorväg. Det gick en gräns vid drygt 100 km/h, över det var det bara av/på. Mest troligt pga ljuspunkterna förflyttas så snabbt i dessa hastigheter. I lägre hastighet fungerade det klockrent.

Kan det varit så att du körde motorväg på din senaste resa?
Ja, långresan var huvudsakligen på motorväg. Jag hittade till slut info om detta här på forumet. Jag sökte innan jag skrev men hittade inget men efter att jag skrivit så hittade jag info om det där med brytgräns vid 100km/h. Idag har jag verifierat det genom att köra i mörker på vägar under 100km/h och då fungerade det. Jag har för mig att jag kört på vägar i högre hastighet än 100km/h med äldre årsmodeller (2022 C40, första Volvo-årsmodellen med pixel-ljuset) och då har det fungerat även i högre hastigheter (men det var ett tag sedan så jag är inte säker). Jag tycker det är idiotiskt. Man behöver ju så mycket ljus som möjligt i alla hastigheter och faktiskt mer i högre hastigheter än i lägre. Eftersom andra bilmärken fungerar även i motorvägsfart är det ju märkligt om Volvo inte skulle klara av det. Det gör mig faktiskt rejält missnöjd. Man kanske skulle behållt Teslan istället. De har ju tydligen fått pixelstyrning av helljuset nu också.
Användarvisningsbild
av bem
#1574024
Jag är i alla fall inte förvånad att det du beskriver inträffar.
På min V90 MY22 är det automatiska hel/halvljuset inte mycket hänga i julgranen tycker jag. Ända sen bilen var ny tills idag 32 mån senare ljusblinkar bilar på mig när jag slår på det automatiska ljuset. Det bländar inte av i tid utan bländar mötande. Jag har provat efter i stort sett varje mjukvaruuppdatering. Följden har blivit att jag inte nyttjar automatiska hel/halvljuset. Jag vill inte blända medtrafikanter. Volvoverkstad har kollat att ljusbilden är korrekt.
Inte varje bil som ljusblinkar men det dröjer inte speciellt länge innan nån mötande ljusblinkar om jag slår på det automatiska ljuset. Jag har ”Ljuspaket” så bilen har det mest avancerade ljuset. Det som inte funkar hos dig funkar hos mig, men om det gör det över 100 km/h vet jag inte för jag kör nästan aldrig så fort eftersom det inte finns annat än 80 km/h väg här omkring där jag kör mest.
Under årens lopp har det varit rätt mycket som inte fungerat i min bil, förmodligen mjukvarurelaterat. Nåt Volvo heller inte lyckats lösa är att radion i min bil (rätt ofta) är stendöd. Enda sättet få liv i den är att starta om Google infotainment. Hände senast idag. Jag har senaste mjukvaran i min bil. Förmodligen mjukvarurelaterat.
Jag tror överhuvudtaget mjukvaran är en källa till rätt mycket knasigheter i en Volvo med Google infotainment.
Du får väl be en Volvoverkstad återupprepa felet på din bil och sen får de felanmäla till Volvo Cars. Det är ju så den rätta vägen är har jag blivit upplyst av Volvo Cars support när jag ville felanmäla en sak jag mena berodde på mjukvaran.
av jaronsso
#1574132
Till skillnad från "bem" tycker jag automatiken fungerar bra. Det gjorde den även i min v60 2019-2022.
Men Pixel LED i min xc40 fungerar inte så väl på motorväg i hastigheter över 100km/h. Då stänger den funktionen och kör endast auto on/off, oftast.

Men jag tycker inte det är alltid heller. 9 av 10 så stänger den dynamiken, men 1 gång av tio kan jag köra i 120 km/h på motorväg med fungerande dynamiskt ljus. Det är ju rätt märkligt. Ibland känns det lite väderberoende. I ösregn på motorväg stänger den helt. I fint väder så fungerar det bättre.

Men i hastigheter under 100km/h fungerar det alltid. Jag gillar ljuset och på nära 5000 mil är det väl 2 bilar som blinkat på mig vid möte.
av valln
#1575349
Jag har försökt gå till botten med detta. 😀

En till parameter är också imma/snö på detektorn som sitter vid backspegeln. Alltså när jag sätter på defrostern då fungerar det riktigt bra. 😀 Utöver vad många av er ha skrivit. Beroende på om bilen står i varmgarage mm.
av 2fast4u
#1575847
Om det inte står något om en begränsning i hastighet i manualen så skulle jag reklamera funktionen. Förmodligen har de satt en dålig processor till funktionen.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]