Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1568078
lennarte skrev: sön 21 jan 2024, 11:19 Rent säkerhets mässigt (vattenplaning) har det alltid varit bästa däcken bak. Oavsett fram eller bakhjulsdrift. 4-hjulsdrift har lite andra regler beroende på utförande. Bl.a kräver Haldex kopplingar och liknande, olika differensialer m.m att det ska vara samma mönsterdjup på samtliga däck. Sedan kan t.ex ABS ställa till det om det är olika mönsterdjup på samma axel
Det är en myt däckbranchen skapat för att generera merförsäljning.

Däck har generellt bäst prestanda när det är runt 4mm mönsterdjup.

Dessutom är det påtagligt större negativ inverkan av att ha en millimeter mindre mönsterdjup mindre än 4mm fram än en millimeter mindre mönsterdjup bak över 4mm.

Dessutom. AWD i form av haldex är ju ingen fyrhjulsdrift utan "allhjulsdrift" precis som det ju betyder. Det är är en jäkla skillnad på diffad 4x4 som kravet på lika omkrets kommer ifrån och AWD på volvo som är en framhjulsdriven bil med hjälpdrift bak där en koppling ersatt den permanenta centerdiffen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1568088
rosefors skrev:
lennarte skrev: sön 21 jan 2024, 11:19 Rent säkerhets mässigt (vattenplaning) har det alltid varit bästa däcken bak. Oavsett fram eller bakhjulsdrift. 4-hjulsdrift har lite andra regler beroende på utförande. Bl.a kräver Haldex kopplingar och liknande, olika differensialer m.m att det ska vara samma mönsterdjup på samtliga däck. Sedan kan t.ex ABS ställa till det om det är olika mönsterdjup på samma axel
Det är en myt däckbranchen skapat för att generera merförsäljning.

Däck har generellt bäst prestanda när det är runt 4mm mönsterdjup.

Dessutom är det påtagligt större negativ inverkan av att ha en millimeter mindre mönsterdjup mindre än 4mm fram än en millimeter mindre mönsterdjup bak över 4mm.

Dessutom. AWD i form av haldex är ju ingen fyrhjulsdrift utan "allhjulsdrift" precis som det ju betyder. Det är är en jäkla skillnad på diffad 4x4 som kravet på lika omkrets kommer ifrån och AWD på volvo som är en framhjulsdriven bil med hjälpdrift bak där en koppling ersatt den permanenta centerdiffen.
Varför skulle det säljas mer däck av att de bästa sitter bak?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1568093
rosefors skrev:Så länge minsta mönsterdjup inte understiger 4mm ska mest mönster sitta FRAM!
Du fortsätter i tråd efter tråd att sprida dina tankar och "råd" som i många fall helt går emot rådande rekommendationer från diverse myndigheter.
däck.jpg
däck.jpg (100.09 KiB) Visad 1003 gånger
av rosefors
#1568094
Du menar branschens konsensus? Finns inga vetenskapliga studier som stödjer påståendet, bara kommerciella "köpta" undersökningar där det finns minst en part med koppling till däckbranschen eller eftermarknad. Däremot finns hur många tester som helst som visar att mönsterdjup ner till runt 4mm om något ger bättre däckprestands och inte sämre.

Merförsäljning blir det alltid om kunderna kommer oftare till säljarna. En absolut grundregel inom handel. Dessutom väljer en betydande andel av kunderna att ändå byta samtliga däck trots att ena paret har kanske 6mm kvar.

Den avgörande punkten är ändå att allt under 3mm har direkt negativ inverkan på väggreppet på vått underlag oavsett om det är fram eller bak, men tillåten gräns är 1.6 mm . Ergo, det är bättre att ha 4mm runt om än 2mm fram och 6mm bak alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1568109
Du menar på fullt allvar att Polisens, Transportstyrelsens och Trafikverkets rekommendationer på placering av bästa däck styrs av däckbranchen?
Det finns gott om studier på var bästa däckmönstret ska placeras (bak) för bästa statistiska resultat. Det är bara att googla.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1568123
De bredare ska sitta bak på nästan alla bilar. På din bil ska de bredare sitta bak och de är helt enkelt felmonterade. Informera återförsäljaren och låt dem åtgärda felet.
av tilldavid
#1568217
@Recharged, Tack för enkelt tydlig svar :-) Dom tyckte det var lite pinsamt.. ska dit imorgon bitti så ordnar dom det
av Kvarten71
#1569015
Det är inte bara olika däck dimensioner utan olika fälg storlekar 7,5 tum samt 8,5tum så ganska bra om rätt fälg sitter på rätt ställe . Varför man gjort på detta viset får någon annan svara på jag själv har inte fått nått egentligt bra svar . Köpte nya vinterdäck till min XC40-23 då det satt Pirelli all round däck på orginal å dessa sa Volvo själva att dom är kanon sommar som vinter . Sen har Volvo tydligen backat iom att det tydligen inte var så bra ?? kör 255 bak å 235 fram .
av S80-04
#1575044
Cotag skrev: sön 21 jan 2024, 18:44 Du menar på fullt allvar att Polisens, Transportstyrelsens och Trafikverkets rekommendationer på placering av bästa däck styrs av däckbranchen?
Det finns gott om studier på var bästa däckmönstret ska placeras (bak) för bästa statistiska resultat. Det är bara att googla.
Flesta bilar sliter mer på framdäcken så vid årligt byte är dom bättre alltid bak. Om du vill ha jämn slitage av däcken så skall du sätta dom bättre fram då du byter däcken. Man kan tänka själv och inte tro på all slags rekommendationer av myndigheter.
av 20FJan
#1575063
Blir ju lite svårt för trådskaparen att rotera däck eftersom bilen har olika dimensioner fram och bak. Detta förekommer ofta hos bakhjuldrivna bilar med lite mer hästkrafter. Förstår därför inte hur den diskussionen ens startade i denna tråd…
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]