Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tilldavid
#1567967
Hej,
Hämtade ut nya bilen i tisdags (Xc40 recharge RWD)
Upptäckte idag att det såg ut som bakdäcken var smalare än fram... och mycket riktigt - 255 sitter fram och 235 bak (19" dubbade). Jag är rätt säker på att det ska vara tvärtom så då har dom monterat fel från återförsäljaren... ska jag låta bli att köra tills detta är åtgärdat eller kan jag rulla på? Inte så sugen på att göra det själv om det påverkat något annat, sen är det -20 utomhus också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567983
Oavsett skick, storlek eller bredd på däcken, mest mönster bak. Dock är det inte bra med bredare däck bak än fram. Om du kör rakt fram i regn och slask så "plogar" fram däcken undan väta. Om då bakdäcken är bredare får dom rulla i dom "vallar" som framdäcken "plogar" upp och kan lättare vattenplana. Samma som om du kör i en stor sväng, kurva så kommer bakdäcken rulla lite i framdäckens vallar och vattenplana lättare än framdäcken. Är då bakdäcken bredare än framdäcken ökar planingsrisken kanske 10 ggr
Så dom är rätt monterade, så rätt det kan bli med olika dimesioner. Det finns en annan sak med olika dimensioner, det kan störa ABS-funktionen om däcken är har olika diameter. Det kan dock vara samma diameter på däcken, även om dom har olika bredd. Det beror på profilen på dom
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1567985
Om de breda däcken inte tar i vid rattutslag så hade jag kört över helgen, men jag hade ringt/åkt till ÅF på måndag för att få detta slarv åtgärdat.
av tilldavid
#1567992
lennarte skrev: lör 20 jan 2024, 17:10 Oavsett skick, storlek eller bredd på däcken, mest mönster bak. Dock är det inte bra med bredare däck bak än fram. Om du kör rakt fram i regn och slask så "plogar" fram däcken undan väta. Om då bakdäcken är bredare får dom rulla i dom "vallar" som framdäcken "plogar" upp och kan lättare vattenplana. Samma som om du kör i en stor sväng, kurva så kommer bakdäcken rulla lite i framdäckens vallar och vattenplana lättare än framdäcken. Är då bakdäcken bredare än framdäcken ökar planingsrisken kanske 10 ggr
Så dom är rätt monterade, så rätt det kan bli med olika dimesioner. Det finns en annan sak med olika dimensioner, det kan störa ABS-funktionen om däcken är har olika diameter. Det kan dock vara samma diameter på däcken, även om dom har olika bredd. Det beror på profilen på dom
Hej, se denna bild från Volvo så är det tydligt. Breda däcken ska vara bak och tom viktigt att inte förväxla detta.
Skärmavbild 2024-01-20 kl. 18.25.33.png
Skärmavbild 2024-01-20 kl. 18.25.33.png (223.87 KiB) Visad 1875 gånger
av rosefors
#1568034
Så länge minsta mönsterdjup inte understiger 4mm ska mest mönster sitta FRAM! Det gäller såklart såtillvida att bilen inte sliter bakdäck mer än framdäck.

Under alla förhållanden ska man rotera däcken på sådant sätt att samtliga 4 ersätts samtidigt.

Alla som påstår något annat argumenterar utifrån eget ekonomiskt intresse eller bara för sakens skull. Däckgubbar har såklart ett intresse av att kunderna kommer in till dom dubbelt så ofta och gödslar pengar.
av toppo
#1568039
tilldavid skrev: lör 20 jan 2024, 14:15 Hej,
Hämtade ut nya bilen i tisdags (Xc40 recharge RWD)
Upptäckte idag att det såg ut som bakdäcken var smalare än fram... och mycket riktigt - 255 sitter fram och 235 bak (19" dubbade). Jag är rätt säker på att det ska vara tvärtom så då har dom monterat fel från återförsäljaren... ska jag låta bli att köra tills detta är åtgärdat eller kan jag rulla på? Inte så sugen på att göra det själv om det påverkat något annat, sen är det -20 utomhus också.
Som fjohan82 säger, om det går att svänga hade jag puttrat runt i helgen men fått det åtgärdat så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568060
Rent säkerhets mässigt (vattenplaning) har det alltid varit bästa däcken bak. Oavsett fram eller bakhjulsdrift. 4-hjulsdrift har lite andra regler beroende på utförande. Bl.a kräver Haldex kopplingar och liknande, olika differensialer m.m att det ska vara samma mönsterdjup på samtliga däck. Sedan kan t.ex ABS ställa till det om det är olika mönsterdjup på samma axel
av tilldavid
#1568061
@lennarte, Absolut, jag vet inte anledningen till att det idag är olika bredd på däcken fram/bak på en del elbilar. Tror det är samma på Tesla, bredare bak.
av tilldavid
#1568062
rosefors skrev: sön 21 jan 2024, 01:09 Så länge minsta mönsterdjup inte understiger 4mm ska mest mönster sitta FRAM! Det gäller såklart såtillvida att bilen inte sliter bakdäck mer än framdäck.

Under alla förhållanden ska man rotera däcken på sådant sätt att samtliga 4 ersätts samtidigt.

Alla som påstår något annat argumenterar utifrån eget ekonomiskt intresse eller bara för sakens skull. Däckgubbar har såklart ett intresse av att kunderna kommer in till dom dubbelt så ofta och gödslar pengar.
Själva mönstret är inga problem, allt är nytt. Däremot ska 255 sitta bak och 235 fram vilket tydligt framgår på volvos egen sida som jag klistrat in ovan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568071
tilldavid skrev:av tilldavid » Idag, 11:22
@lennarte, Absolut, jag vet inte anledningen till att det idag är olika bredd på däcken fram/bak
Kan det ha med belastnings index att göra?

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]