Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ShogunX
#1577500
Tråkigt nog och högst troligen är de här två fallen inte de enda då hjul monterats fel på C/XC40 - och det andra fallet är värre än det första.

Förhoppningvis kan tråden fungera som en påminnelse till de med olika däck- och fälgbredd fram och bak att se efter att rätt hjul är på rätt plats efter ett hjulskifte. Samt att vara uppmärksam vid däckskifte.

Även om de som utför hjulskifte bär ansvar för att det blir rätt utfört kan det med blotta ögat vara svårt att se skillnaden mellan 235/50 och 255/45 (19”) samt 235/45 och 255/40 (20”), för att inte nämna en fälgbredd på 20x8 och 20x8,5 samt 19x8” och 19x8,5”.

Enligt mig är dock en duktig däckfirma uppmärksam, utbildad och inte bara går på vad de tror sig veta. Om jag lämnar bort arbetet märker jag trots det alltid däcken strax innan skiftet för att säkerställa att de hamnar rätt. Att som bilägare av en sådan bil veta med sig att den har olika dimensioner fram och bak kan också vara bra i många avseenden.

Lacksläpp efter stenskott på grund av a[…]

När du startar motorn och dom första min[…]

Fälgar

Sälj dom istället om du inte vill br&ari[…]

NIvomat byte, passar?

Jag har dragit väldigt tungt utan nivåm[…]