Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1575132
Det kan kanske vara vikten på bilen, kanske? Kanske inte finns Reinforce däck i dessa låga däck dimensioner. Alltså om bilens vikt på hjulen är högre bak än fram. Många bilar har under åren haft det så, men för enkelhetens skull då satt samma däck fram också (145, 245 som exempel). Där finns kanske inte (på ett enkelt sätt) plats för bredare däck fram. Hade kanske sett tokigt ut med en högre profil bak..... Kanske 🤔🤔🤔
av Lövet
#1575163
tilldavid skrev:@lennarte, Absolut, jag vet inte anledningen till att det idag är olika bredd på däcken fram/bak på en del elbilar. Tror det är samma på Tesla, bredare bak.
Beror på modell, 3 och Y har i alla fall symmetriska däck. Men en så vanlig bil som VW ID4 har bredare däck bak än fram, motivet där är att få ner rullmotståndet men att det trots allt krävs en viss bredd bak för drivgreppets skull. Dock är det inte kinkigare än att auktoriserade ÅF säljer vinterdäck med samma bredd fram och bak så jag tror det handlar om några kilometer räckvidd i körcykeln bara
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575204
Om man ska ha ner rullmotsåndet skulle man ha monterat höga och smala däck. Men sådana ligger väl inte i tiden.
I elbilarnas barndom (20 - 30 år sedan) när det fortfarande var på lek (expriment) hade dom cykelliknande däck. Höga och smala för så lite luft och rullmotstånd som möjligt.
av Lövet
#1575221
lennarte skrev:Om man ska ha ner rullmotsåndet skulle man ha monterat höga och smala däck. Men sådana ligger väl inte i tiden.
Det förekommer smala däck men vanligt är det inte. Kanske inte värt det? För i3 ägarna klagar högljutt på bristande vinterdäcksutbud imellanåt. Däremot så verkar greppet räcka ändå sommartid. Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575226
Med dagens elektroniska övervakning kan ju däcken (i princip) inte "slira" längre så breda däck med låg profil borde vara på väg ut.......
Tänk på Volvo PV och VW 1200 i början på 50-talet, 5.00x16" diagonaldäck. Saab 92 hade samma om jag mins rätt (kanske 5.00x15"). Det var då komfort och framkomlighet (även i snö) något som prioriterades. Då fanns det ingen snöröjning att tala om. Senare på 50-talet hade PV och VW 15" däck, och det hade dom hela tiden ut. För VW 1200 (1300 från -67) blev det till 2003 (över 21000000 tillverkade)
av Antonijo
#1577222
Jag bytte däck för sisådär 1 månad sedan.
Efter att ha kört ca 40-50 mil så började det låta slumpmässigt vid sväng vänster eller höger och ibland
vid broms eller gaspådrag.
Kollade hjulbultarna och dem var lösa på vänster framhjul.
Drog då åt alla och körde vidare.

Nu efter ytterligare 40-50 mil så ringde frugan från affären och sa att hon hittat en låsbult bredvid bilen.
Den hade lossnat helt. Jag åkte dit och kunde dra åt för hand ganska mycket.
Sen åkte jag med bilen hem och skruvade av 1 bult i taget och drog åt den igen men upptäckte då att
djupet på bultarna jämfört med fälg skiljer.
Mätte ca 5mm skillnad på fram och bakdäck. Både bult och däck är Volvo original.
Nu gick jag ner och kollade framdäcken och det ena däcket var 235mm och andra var 255.
Alltså har däckfirman satt dem fel. Kan det vara det som gör att hjulbultarna släpper?

Självklart åker jag in till firman på måndag morgon då jag kör ca 20-50 mil om dagen i jobb.
Bifogar bild på bultlock där det tydligt syns att dem är olika. (Ej låsbultar)

/AC
Bilagor
4.jpeg
4.jpeg (427.07 KiB) Visad 188 gånger
2.jpeg
2.jpeg (503.59 KiB) Visad 188 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1577229
Ditt sätt att mäta säger inte så mycket om det är olika fälgbredd, vilket jag antar. Lossa en skruv fram och en bak och jämför hur många varv det är mellan att skruven tar och den bottnar, bör vara ungefär samma. Sedan rekommenderar jag att du drar skruvarna med rätt moment, moderna bilar kan ha rätt högt moment. Min Tesla har exempelvis 175 Nm.
av Antonijo
#1577231
frasse4 skrev: lör 27 apr 2024, 18:26 Ditt sätt att mäta säger inte så mycket om det är olika fälgbredd, vilket jag antar. Lossa en skruv fram och en bak och jämför hur många varv det är mellan att skruven tar och den bottnar, bör vara ungefär samma. Sedan rekommenderar jag att du drar skruvarna med rätt moment, moderna bilar kan ha rätt högt moment. Min Tesla har exempelvis 175 Nm.
Mitt sätt att mäta utstick på hjultbult är irrelevant. Däcken fram är ju olika breda.
av toppo
#1577262
Antonijo skrev: lör 27 apr 2024, 16:14 Jag bytte däck för sisådär 1 månad sedan.
Efter att ha kört ca 40-50 mil så började det låta slumpmässigt vid sväng vänster eller höger och ibland
vid broms eller gaspådrag.
Kollade hjulbultarna och dem var lösa på vänster framhjul.
Drog då åt alla och körde vidare.

Nu efter ytterligare 40-50 mil så ringde frugan från affären och sa att hon hittat en låsbult bredvid bilen.
Den hade lossnat helt. Jag åkte dit och kunde dra åt för hand ganska mycket.
Sen åkte jag med bilen hem och skruvade av 1 bult i taget och drog åt den igen men upptäckte då att
djupet på bultarna jämfört med fälg skiljer.
Mätte ca 5mm skillnad på fram och bakdäck. Både bult och däck är Volvo original.
Nu gick jag ner och kollade framdäcken och det ena däcket var 235mm och andra var 255.
Alltså har däckfirman satt dem fel. Kan det vara det som gör att hjulbultarna släpper?

Självklart åker jag in till firman på måndag morgon då jag kör ca 20-50 mil om dagen i jobb.
Bifogar bild på bultlock där det tydligt syns att dem är olika. (Ej låsbultar)

/AC
Utgår från att du har en XC40 Recharge? Volvos elbilar har bredare däck och fälgar bak än fram. 235 ska sitta fram och 255 ska sitta bak. Hjulbultarna är dock samma längd på, och bultinfästningen hamnar därför olika djupt i fälgarna eftersom ET-måttet på fälgen är olika fram och bak. Eftersom rullomkretsen diffar nästan 1% mellan fram och bakhjul blir det såklart inte så bra om dessa hjul sitter på samma hjulaxel.

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]