Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567631
Hej,

Min tjej 40+ med många års bil erfarenhet råkade ut för att bilen stannade på motorvägen för en vecka sedan och att motorn rusade men inte kom framåt.

Bilen bärgades till Volvo verkstad i Stockholm.

Nu hävdar verkstaden att man inte hittat något fel på bilen förutom att kopplingen är slut och behöver bytas.
De hittar i övrigt inget fel och hävdar felaktigt brukande.

Är det något som råkat ut för likande?

Vi är helt 100 på att bilen brukats som vanligt till vardags och är dessutom utan dragkrok.

Vad gör man? kostanden för kopplings bytet är 32000kr och ska betalas när man hämtar den.

Jag känner mig väldigt säker på att något har varit fel från början. Man kan inte slita ut en koppling på strax över 4000 mil av att bruka den som en vanlig ''svensson''.

Tipps och Idéer på hur man går tillväga?
#1567635
Hade en V70 MY14 där kopplingen brann upp när jag gasa på uppför en landsväg med nyfsat uppförslut, långt. Det rök som bara den och börja lukta som bränd elkabel i bilen. När bärgarn kom lukta han och sa: luktar som bränd koppling. Och det konstaterades sen på Volvoverkstaden dit den bärgades bara nån km nedför backen tillbaka varifrån jag kom. Kosta 18 tkr få ny koppling inkl arbete. Det var vintern 2020/21.
Jag har kört Volvo sen 1979 men aldrig kört sönder en koppling tidigare.
Nåväl, det var bara betala kalaset och se glad ut.
#1567637
Tack för din erfarenhet. Vi har heller aldrig kört sönder en koppling på det sättet. Jag känner mig väldigt säker på att det är/har varit något fel på bilen från fabrik och känner inte att jag vill betala 32000kr för något som hade hänt vem som helst och inte baserat på vår/hennes körning.
#1567639
@freddan122, När och var köptes den samt hur långt hade den rullat då? Har ni maskinskada som kanske kan ta det annars?
#1567647
Min svärmor bytte bort sin Amazon mot en sprillans ny 360 GLE -88 våren -89 det tog 7000 mil sedan var kopplingen tokslut. 3000 mil senare var det dax igen, sedan fick hon inte köra mer. Så visst går det..... Nu var hon betydligt äldre med en begynnande demens så vi skyllde på att hon inte fick köra bil på dom medicinerna hon åt.
#1567654
Maskinskada brukar inte täcka lameller eftersom det räknas som en slitdel. Kolla villkoren.

Jag tror tyvärr att det är dödfött att försöka få detta till ett ursprungligt fel. Däremot går det säkert hitta en verkstad som gör det för mindre än 32.000kr. Det behöver absolut inte vara Volvo som byter detta. Vilken Mekonomen mfl som helst kommer klara av det.
#1567656
Det som kan dra iväg med kostnaden, som i mitt fall men V70 MY14, är om de måste sänka ner motorn för att kunna byta kopplingen. Lite pyssel. Jag hade en Volvo 142 i ungdomens dar och så börja kopplingen hugga. Jag bytte kopplingen själv, inte alls komplicerat tyckte jag då. Och dyrt blev det inte heller. Men på en modern Volvo är det nog bara glömma för de flesta.
#1567680
Det är väl rätt så givet att det är ett ursprungsfel, och reklamationsrätten täcker samma som nybilsgarantin och det handlar ochså om vad man kan förvänta sig, kan man förvänta sig att man sliter ut en koppling på 4000mil...nej, självklart inte. Jag har själv fått igenom 3 byten av delar på 2oliak bilar med hjälp av reklamationsrätten, motordelar, inredning och dämpare/fjäderben. Jag säger till TS, stå på dig och kontakta kundrelationsansvarige hos den ÅF som kollat på bilen din.

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]