Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SverreK
#1567213
Hade parkerat utomhus och skulle köra långsträcka häromdagen. Kom ut till bilen och då hade tiden på laddboxen stoppat en timme innan. Således fick jag starta med kallt batteri och snöflingevarningen för dåliga batteriprestanda lös och höll i sig ca 6 mil. Jag hade optimera räckvidd aktiverad under hela denna tiden. Hade jag ”tjänat” räckvidd på att slå av ”optimera räckvidd” med förhoppningen att batterivärmning aktiverats under en tid och gett en total bättre räckvidd trots lite energiåtgång för värme?
av Laddstation
#1567238
Som jag förstått det gör optimering bara att man minimerar funktionerna i "klimatpaketet"

Teoretiskt skulle ju att ställa in en laddsration mindre än 30 min bort i navigatorn kunnat gjort skillnad. Då den förvärmer batteriet då.

Men det drar typ MASSA att köra det systemet så det handlar ju om att göra en uträkning.

Igår var det kanske -5 när jag körde och la in en laddstation då låg "tomgångs"/rull förbrukningen på ca 20kw när jag laddat och kört vidare var den max 5 kw

Den låg kanske på 12 innan jag la in laddstation. Så teoretiskt 8 kw skillnad i förbrukning under uppvärmning från kall. Sen ca 6-7 kw besparing när den vart varm.

Sen kyls ju batteriet ner en del igen sen när det är kallt ute antar jag.

Så det hela beror väl på hur länge du skall köra när batteriet väl blivit varmt av uppvärmningen.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]