Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566679
Hej. Jag behöver ha möjligheten till navigation i min XC40 och enligt Volvo verkstan så kan de integrera antigen Sensu navigation eller Android Auto i min bil, för 5000kr. Så jag undrar om någon av er har tips på vilken jag ska välja? (vill inte köpa extern gps navigator och montera i bilen)

Tänkte fördelen med Android Auto är att man får tillgång till andra appar i bilen också, än bara Google Maps. Nackdelen är dock att man måste hela tiden då koppla in telefonen med sladd.
Och fördelen med Sensus är vad jag förstår, att man kan få upp navigatorn att synas på den digitala instrument panelen till skillnad mot Google Maps.
#1566935
DaA skrev: mån 08 jan 2024, 16:25 Hej. Jag behöver ha möjligheten till navigation i min XC40 och enligt Volvo verkstan så kan de integrera antigen Sensu navigation eller Android Auto i min bil, för 5000kr. Så jag undrar om någon av er har tips på vilken jag ska välja? (vill inte köpa extern gps navigator och montera i bilen)

Tänkte fördelen med Android Auto är att man får tillgång till andra appar i bilen också, än bara Google Maps. Nackdelen är dock att man måste hela tiden då koppla in telefonen med sladd.
Och fördelen med Sensus är vad jag förstår, att man kan få upp navigatorn att synas på den digitala instrument panelen till skillnad mot Google Maps.
Om jag kommer ihåg rätt då jag hade android telefon så finns android trådlöst.
Kolla med verkstaden om det funkar att koppla trådlöst. Det hade ju varit mumma :)
#1566937
Smartphone intergration(då finns både apple & android): https://www2.bilia.se/biltillbehor/tekn ... _31659189/ då kan du göra mer än vad du gör med sensus navigon(då det bara är nav och inget mer, om jag fattat det rätt?)
vet att vid nybilköp fanns det att man kunde välja trådlös men eftermontering som länken ovan måste man köra via USB. kan ha fel då jag inte äger eller har detta*
#1566983
Det är ett högst personligt val vad du föredrar.

Jag har både Sensus navigation och Apple CarPlay (som är rätt likt Android Auto) i min Volvo. Jag använder oftast Sensus navigation. Jag föredrar att ha kartan i displayen framför ratten. Någon gång när jag förväntar mig mycket trafik kopplar jag in Waze via telefonen.

Carplay används främst för att komma åt appar från telefonen på ett enkelt sätt.

Om jag var tvungen att välja hade det nog blivit CarPlay -- i ditt fall Android Auto.

Det är bekvämt med trådlöst -- jag har det i BMW:n. Men skillnaden för mig är inte så stor att jag skaffar extra eftermarkandsprylar för att få det även i Volvon. Det finns de som har andra prioriteringar.

Jag har bytt regplåt fram, samt skylthå[…]

Frågan är hur mycket orkar du forska/g&[…]

Tack för de svaret jag ska kolla upp den lill[…]

Ex30 leveranstid

Någon här som är så pass n&o[…]