Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1564372
Jag började nyligen leasa en '23 XC40 Recharge och varje gång jag aktiverar pilotassistansfarthållaren kämpar bilen kraftigt för att hålla sig centrerad i körfältet. Jag vet att jag ska hålla en fast hand på ratten, men jag släppte taget ibland bara för att se hur det skulle klara sig. När den försöker centrera sig börjar den på sätt och vis svänga runt och den tvekar att bara sväva mitt i banan. Och när jag ska runt minsta kurva går den i stort sett in i andra filen innan den börjar styra tillbaka mot mitten. Jag är bara nyfiken på om detta är normalt för dem med den här modellen eller Pilot Assist i allmänhet. Tack!
#1564391
Nej, det är inte normalt. Är du säker på att du har Pilot Assist? Det du beskriver låter mer som lane assist, i XC40 Recharge Core MY23 är inte Pilot assist standard.
#1564424
På vintern klarar Pilot Assist mindre bra hålla bilen i körfältet eftersom det kan vara lite si och så med vägmarkeringarnas (vita linjernas synlighet) när det är snö/slask och liknande på vägen. Fungerar bättre på sommarhalvåret enligt min erfarenhet. Har hunnit med köra två vintrar och två somrar med bilen, en V90 (MY22) .
#1564631
Pilot Assist på in XC40 '23 fungerar väldigt stabilt skulle jag säga, visst om det är snö eller väldigt mycket regn stänger den av sig ibland, men jag kan ofta hålla en lätt hand på ratten och den följer hur fint som helst, så nej det låter inte normalt.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]