Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zimba27
#1563756
Har en 2024 recharge twin motor största batteriet, beställde den med Volvos drag, den får ju då dra 1800 kg med utökat kort om jag läst rätt. Men hur långt kommer man då??? Enbart bilen går ju nu, vintertid 30-33 mil, så om man hakar på ett 1000kg släp med några hundra kg last, hur långt kom man då, nån som provat?
Mvh Håkan
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1563757
Nu vet jag inte hur mycket som skiljer mellan C40 och XC40 och de olika drivlinorna men slå en kik på denna film, där man dock drar en husvagn.

av zimba27
#1564202
Såg filmen, de verkar som om runt 25 mil är ett riktvärde. Ska prova dra ett 1300kg kåpsläp med vinterhjul på bil o släp med en snöskoter som last nu i vinter. Från Umeå till Tärnaby ca 36mil! Få se hur de går?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1564204
Förmodligen kommer du behöva ladda på vägen, exempelvis på Tesla i Storuman.
Om inte släpet är "boven i dramat" så kan kylan göra sitt mot räckvidden.
av zimba27
#1564216
Joo, så blir de nog, kan ladda på i Lycksele och nu finns de ny CCS i Slussfors. Men hur funkar att ladda på Teslas, har inte provat det. Måste man ha nån kabel, eller e de samma CCS anslutning samt nån app??
Ska meddela hur de gick när de gjort!
av Malmstroem
#1564231
Teslas Supercharger har CCS sladdar. Det är bara att koppla in din XC40.

Du behöver ladda ner Teslas vanliga app, registrera dig och ett kreditkort. Sedan är det bara att koppla in laddaren och använda appen för att betala.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1564232
Malmstroem skrev:Teslas Supercharger har CCS sladdar. Det är bara att koppla in din XC40.

Du behöver ladda ner Teslas vanliga app, registrera dig och ett kreditkort. Sedan är det bara att koppla in laddaren och använda appen för att betala.
Det fungerar helt smärtfritt fast det inte är en Tesla, d.v.s. om stationen är öppen för alla. Det finns några som inte är det men det är enkelt att ta reda på (dom kommer inte upp i Teslaappen om man man registrerat sig som en icke Tesla).
Dessutom billigast om man inte har laddavtal någonstans. Det brukar vara olika priser beroende på tiden på dygnet.

Så ladda ner appen och registrera dig redan nu här hemma så kommer du igång med laddningen när du kommer till laddstationer. Skriv in vilken stolpe du laddar ifrån sedan bara att köra igång. :-) :-)
av zimba27
#1577345
Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsläp med ca 500kg last Tärnaby-Umeå ca 36mil.
Vinterdäck 19tum
Asfaltväg runt 0-minus 2grader, den drog 35,5kw/100km i hastighet runt 80km/tim. Imponerad av hur stadigt o lättkörd ekipaget var. Fick snabbladda 2ggr å pyttsa i fr 20-80%. Skulle nog säga att runt 20mil är en realistisk siffra troligen något mer med sommardäck o varmare väder.

Jag tackar alla för svaren. Det blev inte s60[…]

Vi som beställt EX90

Bilar har börjat komma ut till handlare i bla[…]

Lastade i två par trötta Spyderfäl[…]

Dålig och sliten returfjäder och/eller […]