Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1560697
Jag har nyligen beställt en XC40 Recharge MY24 med leverans v50. Nu ser jag på Volvos supportsidor att det finns två versioner av MY24, en W17 och en W46.

Betyder detta att de uppgraderar bilen under modellåret och hur tar man reda på vad som ändrats? Är det vecka när bilen byggs eller när den beställs? Hur vet man vilken version man fått?

?
Bil.png
Bil.png (194.38 KiB) Visad 2035 gånger
#1560745
Volvo har alltid bytt modellår under våren men även haft en liten justering i produktion även under hösten, vanligtvis vecka 46. Vad som ändras är dock oklart, för just XC40 Recharge har jag inte sett någon justering alls i år, men det kan ju ändras något i det tysta som man inte märker. Leverans vecka 50 känns som det är precis på gränsen om den är byggd före eller under vecka 46.
#1560772
Det är rörigt, hur vet man vilken vecka ens bil blev tillverkad? För jag har samma dilemma med min C40 MY23. På Volvos hemsida är det Early och Late 2023.
#1560810
Sevir,
Står på Transportstyrelsens hemsida om din bil vilket datum den tillverkades. Logga in där eller använd sidan de har att söka på bils registreringsnr och så hittar du tillverkningsdatum under ”Fordonet tillverkat”. På min V90 MY22 early står det att den blev tillverkad 2021-07-01.
#1560978
bem skrev: lör 11 nov 2023, 22:17 Sevir,
Står på Transportstyrelsens hemsida om din bil vilket datum den tillverkades. Logga in där eller använd sidan de har att söka på bils registreringsnr och så hittar du tillverkningsdatum under ”Fordonet tillverkat”. På min V90 MY22 early står det att den blev tillverkad 2021-07-01.
Min bil var 2 veckor från att vara en MY24. Så en 2023 late enligt Volvo då.
#1561083
Sevir skrev: mån 13 nov 2023, 19:00
bem skrev: lör 11 nov 2023, 22:17 Sevir,
Står på Transportstyrelsens hemsida om din bil vilket datum den tillverkades. Logga in där eller använd sidan de har att söka på bils registreringsnr och så hittar du tillverkningsdatum under ”Fordonet tillverkat”. På min V90 MY22 early står det att den blev tillverkad 2021-07-01.
Min bil var 2 veckor från att vara en MY24. Så en 2023 late enligt Volvo då.
En MY24 hade du ju dock vetat om redan när du beställde bilen då det är en annan bil med annat batteri, elmotor, etc. Så nej, det hade du inte fått två veckor senare.
Handlaren vet ju om årtalet du beställer för (i detta fall 23) är stängt eller inte vid ordertillfället.
Det är inte så extremt statiskt vid v17 & v46, utan det är ganska flytande. Framför allt vid årsmodellskifte. Då tillverkar man ju den batch som ligger i orderstocken för aktuell årsmodell, innan skiftet sker. Det skulle kunna dröja till v25 innan den sista är byggd. Något som inte var ovanligt under pandemin med förseningar i leveranskedjor.
Late brukar dock ske vid v46, då det oftast är en mindre omställning i produktion. Men inte helt statiskt det heller.
#1561590
Jag ser nu att 2024 w46 introducerar en "Intelligent Speed Assist" som tjuter om du kör 1 km/h över aktuell hastighetsgräns. Det går att stänga av men bara tillfälligt i enlighet med EU-förordning.

En försämring jämfört med tidigare alltså :mad:
#1561596
Vad kan menas med tillfälligt?
Bara stänga av just det larmet?
Stänga av så det håller sig under denna körning tills bilen stängts av/avaktiveras?
Är det här nåt som införs på alla nya bilar från och med nu?
#1561608
bem skrev: mån 20 nov 2023, 19:39 Vad kan menas med tillfälligt?
Bara stänga av just det larmet?
Stänga av så det håller sig under denna körning tills bilen stängts av/avaktiveras?
Är det här nåt som införs på alla nya bilar från och med nu?
Ljudvarning vid hastighetsöverträdelser är i enlighet med ett EU-direktiv. Det ska aktiveras varje gång bilen startar, därav det bara går att stänga av ”tillfälligt”. Kommer bli frustrerande att behöva gå in i menyn varje gång man ska åka för att deaktivera ett sådant här plingande.

Går att läsa mer här: https://www.vibilagare.se/nyheter/den-n ... l-vansinne

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&a[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]