Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snusmusen
#1560034
Har sjuka problem i min xc40 elbil med imma.
Den är en 2023 hämtades ut i Maj i år.
Bilen har värmepump. Jag har kollat att AC är igång, automatiken är igång , återcirkulation är inte igång fläkt hastighet 4 ibland 5. Blåser storm. Immar ändå. Är det fler som har problem med imma. Någon som har någon ide?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1560043
Kolla golvmattorna så de inte är blöta, om det är något läckage någonstans
Användarvisningsbild
av bem
#1560101
För mig funkar bäst när allt på klimatanläggningen står på automatiskt, standardinställning. Nu har jag laddhybrid (V90 MY22) men kör mest på el. Ytterst sällan det immar igen, egentligen bara när jag varit ute i blötväder och sätter mig med blöta kläder i bilen, då kan det bli lite imma på insidan rutorna. Jag har Volvo original textilmattor i min, även på vintern. Har i och för sig gummimattor liggande då jag trodde textilmattorna inte skulle gå använda på vintern men där hade jag fel. Jag skulle nog fuktmäta lite här och där i bilen om jag hade problem med imma i bilen.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1560103
Både vår XC40 P6 o D3 immar rätt mkt.
Säger inte att det är det, men kan vara en modellspecifik sak
av Sevir
#1560685
Liknande problem i min C40. Jag kör på "defrosten" (minns inte om det heter så fortfarande), det brukar hjälpa.
Det är främst nedre sida mot vindrutan på förar och passagerar sida som immar lite, dvs inte hela rutan.
av jaronsso
#1560942
En del imma även i min XC40 '23.
Kört med den ett år nu.
Bytte från en V60 '20 för ett år sedan, och märkte ganska omgående att luftsystemet är för klent dimensionerat i XC40. Framför allt för bakre delarna av bilen.
T ex saknas luftutblås i B-stolpen som finns i SPA modellerna. Tyckte det gjorde underverk i min V60 för bakre delen av bilen.

I XC40 har man ju endast de bakre vid kardantunneln. Det är för klent.

Jag har inget problem med imma framtill i bilen.

Det låter som du TS har lite större problem och nästan som något som är fel. Min upplevelse är att cirkulationen är undermålig, men inte att det är något fel på min bil.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1561253
Jag tror fortfarande att det är fukt från ACn som ger imma. För att slippa det stänger jag av AC typ så här års.
Hade rätt mycket fukt på insidan av vindrutan förra året och allt försvann med AC avstängd.
V60 T8 2022.
av Kvarten71
#1562341
Har samma problem med min XC40 -23 tog ut den i mars och jag kör med gummimattor nu på vintern men märker ingen större skillnad . Med defrostern på så försvinner allt snabbt men man kanske inte vill köra den hela tiden då det blir as varmt (high) . En sak jag inte testat är att man tydligen kan trycka en gång snabbt på Auto i centerdisplayen och då enligt instruktionsboken skall den känna av auto läget medans ett långt tryck då går den tillbaks till standardinställning 22grader och nivå3 ? Har dock inte testat detta men hoppas på ett underverk återkommer .
av DrHeffa
#1563337
Upplever samma problem med min XC40 recharge twin(med värmepump) -23.
Kör HVAC på manuellt för att hålla imman borta, kör på 19 grader och nivå 4 för fläkten.

På min bil (som jag tidigare skrev om i de[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]