Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berget43
#1563471
Hej, först så tyckte jag de två imma-trådarna här var ointressanta då jag inte hade imma. Men så kom de lite imma idag. Jag löste det dock i bilen körandes….

Sätt klimatanläggningen på ”pil upp”, höj fläkten till 4 eller 5. 30 sekunder och problem löst. Fläkten bullrar mycket så man kan återgå till auto och sen till denna inställning fram och tillbaka om det behövs. Behövde bara göra så i 30 minuter men imman återkom aldrig mer på min 70 km tur.
av Sevir
#1563600
DrHeffa skrev: ons 06 dec 2023, 13:38 Upplever samma problem med min XC40 recharge twin(med värmepump) -23.
Kör HVAC på manuellt för att hålla imman borta, kör på 19 grader och nivå 4 för fläkten.
Japp kört manuellt i någon vecka nu , ser ut att funka bäst men rätt drygt
av Kvarten71
#1563863
@DrHeffa, Verkar ju ganska konstigt då man ser fler å fler med samma problem ?? Undrar vad den egentliga orsaken är för alla kan ju inte uppleva samma syndrom med likadana bilar .
Har kontakt Volvo och dom har inte upplevt samma sak (ovanligt ) är klimatanläggningen för underdimensionerad månne ? Sido bakrutorna är helt igenimmade allt som oftast å sido framrutorna likaså dock inte hela rutan utan mer upptill för mig . Kan ju vara glad att man slipper imma på framrutan å bakrutan iallafall ....... skämt å sido jäkligt irriterande måste jag säga !!
av Berget43
#1563924
Jag vill skylla detta problem på att fläkt-hastigheten inte går på auto även om man sätter klimatanläggningen på auto. Auto innebär bara att den riktar luften överallt. I min förra bil, en VW Tiguan; så innebar auto-inställning att både riktning och fläktstyrka styrdes automatiskt. Varför det inte är så i en elbil, för 800 kkr är svårt att besvara. Alla sensorer som mäter alla luftvärden finns ju redan i bilen. Man kan se värdena i luft-kvalitets-appen. Så varför Volvo inte skapat ett riktigt auto-läge är en fråga. Men ja de verkar inte satsat på denna generation fullt ut. Gissar på ett nya EX modellerna har en fungerande auto-funktion.

Så om du stället fläkten på nivå 4 eller 5 så tar det max 3 minuter så är detta problem löst. Men man borde inte behöva tänka på att göra det manuellt.
Användarvisningsbild
av bem
#1563948
Berget43,
Lägg ett meddelande till Volvo, går göra i Volvo Cars appen, och påtala problemet och att troligen autohastighet på fläktarna kan lösa immaproblemet så man slipper manuellt justera fläkthastigheten för att slippa imma. Kanske Volvo kan justera detta via mjukvaruuppdatering.
av 20FJan
#1563952
I min gamla S40 kan man välja fläktnivå för Auto-läget, tycker ändå inte om att använda det. Kör på en bra grundinställning, och tycker det inte är särskilt jobbigt att ställa upp eller ner efter behov.
Då det gäller elbil är den troligen snålställd för att spara på energiförbrukningen.
av Kvarten71
#1564060
Uppdatering : Har lämnat in bilen på Volvo ang ett annat case , men påtalade problemet med imma å service killen sa att han haft 3 liknande å att han på dom kalibrerat om klimatanläggningen å vips va problemet borta . Har inte fått tillbaks kärran så återkommer med slutgiltig dom men kan ju vara bra att känna till för er med samma problem ?
av Kvarten71
#1564250
Har precis hämtat bilen och Volvo kalibrerade klimatsystemet då ingen luft blåste ut i utblåsen bak på min bil dom var felinställda sa service killen !! Han sa även att det inte var första bilen han haft detta problem på ? Kan ju vara värt att kolla upp för er som upplever samma sak för nu e allt kanonbra på min bil såsom det ska vara sen att det kan uppstå på en bil som är 8 månader e ju en annan sak kan man ju tycka ?
av zimba27
#1565933
Min 2024 twin motor är likadan, körde upp till fjällen i minus 10-20gr 4 personer där baksidoruterna var igenimmade hela tiden.
Man kunde få dom lite klarare om man körde fläkt max...men de går ju inte.
Sjukt dåligt av Volvo att inte konstruerat in luftflöde till sidorutor bak.
av Snusmusen
#1570859
Har lämnat in bilen på kalibrering. Killen på verkstaden kalibrerade bilens klimat enhet men det blev inget bättre. Jag inser att jag kan manuellt ställa in klimatenheten men jag har betalt mer än 700 000kr för bilen. Jag ska inte behöva göra massa hitte på mek för att man ska se ut ur bilens rutor.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]