Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
#1559417
aka06iah skrev:Jaha, fler från Sundsvall som tar sig till Öland, trevligt! :)
Uppvuxen på ön, studier och arbete tog mig till medelpad :)
av aka06iah
#1559423
Medelpad, livets vagga...;)

Ja, på tisdag bär det av. Jag vet tyvärr inget om årsmodell, har fått känslan förr att Hertz har en ganska fräsch bilpark, men det är just på känslo-nivå jag baserar det på. Jo, jag har förstått att den senaste årsmodellen har blivit uppdaterad och har längre räckvidd.

Jag satsar på husvagnsfart till en början och så får vi se var jag blir stående! :)
av McDonald
#1559458
aka06iah skrev:Hej!

Jag ska hyra en C40 elbil nästa vecka, ska från Sundsvall till Sthlm, sedan från Sthlm till Borgholm på Öland nästa dag. Finns det ngn chans alls att ta sig från Sundsvall till Sthlm på en laddning (100%), ladda över natten och sedan på 100% ta sig Sthlm till Borgholm nästa dag? Spannade att testa tycker jag, kan det gå om man sänker farten något?

Någon med erfarenheter?
Körde en sträcka 40 mil igår med min c40... 100 kw gick det åt. Dvs jag tankade el halvvägs för att vara på den säkra sidan. Halva sträckan var 120-väg där jag låg på 130. Ösregn precis hela tiden vilket också påverkar
av aka06iah
#1559472
Hej! Du råkar inte ha någon siffra för vad motsvarande resa i typ 80 km/h skulle förbruka?
Användarvisningsbild
av bem
#1559483
aka06iah skrev: mån 30 okt 2023, 11:04 Hej! Du råkar inte ha någon siffra för vad motsvarande resa i typ 80 km/h skulle förbruka?
Du kan se hur hastighet och yttertemp (och kupéklimat), nog de viktigaste parametrarna, påverkar räckvidden på el här på en C40 (MY23):

https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 51503f4daa

Se under rubriken Räckvidd baserad på hastighet och yttertemperatur.
av McDonald
#1559485
aka06iah skrev:Hej! Du råkar inte ha någon siffra för vad motsvarande resa i typ 80 km/h skulle förbruka?
Näe men jag se i appen att min fru körde till jobbet idag ( 5 mil ) med 7,38 kw, 1,476 kw/mil
Skulle tro hon låg på mellan 80-100 km/h under de 5 milen
av Sevir
#1559491
aka06iah skrev:Medelpad, livets vagga...;)

Ja, på tisdag bär det av. Jag vet tyvärr inget om årsmodell, har fått känslan förr att Hertz har en ganska fräsch bilpark, men det är just på känslo-nivå jag baserar det på. Jo, jag har förstått att den senaste årsmodellen har blivit uppdaterad och har längre räckvidd.

Jag satsar på husvagnsfart till en början och så får vi se var jag blir stående! :)
Gissar att det är sen MY22 eller MY23. Dom har haft en eller flera C40 ett tag på Hertz (vid Bilbolaget).
av aka06iah
#1559530
Aha! Jag var förbi tågstationen idag, hyr därifrån. Där fanns en XC40 recharge och när jag kollade regnumret mot fordonsregistret så är det sammanfattat en single motor extended range, reggad 230901. Det skulle ju kunna vara rätt bra ändå. Det stod typ "eller motsvarande" C40 när jag hyrde...
av Sevir
#1559542
MY23 Late tror den faller under då. Inte säker från vilket vecka som räknas in som MY24. Folk här kanske har bättre koll.
Vet min C40 är tillverkad i april 2023 och är en MY23.
av aka06iah
#1559557
Det står 570km räckvidd WLTP på fordonsregistret, kan det vara en sen MY23 eller är det MY24?

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]