Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseGsson
#1552421
Hej!
Har fått upp en felkod som heter P20B9 - Reductant Heater A Control Circuit Open.
Nu har jag endast använt en enkel Biltema OBDII-läsare (15-1300).
Innan verkstan får kolla på det tänkte jag höra mig för här om någon haft samma fel och ev åtgärder/kostnad?

Vart sitter denna värmare/kabelanslutning för Adblue-tank(?), tänker att jag åtminstone kan kolla och mäta på kontakter/kablar etc för att utesluta det enklaste.
Är det någon som har koll på placering, vilka värden som är inom toleranser vad gäller V/Ω osv eller ev har ett kopplingsschema så vore jag ytterst tacksam.

Tyvärr har garantitiden passerats 5år/8000mil så tji där..
av binkie
#1552438
Det finns två värmare. En inbyggd i tanken och en i slangen mellan tank och adblue injektorn. Frågan är vilken av de som är Heater A.

Den för slangen är lätt att mäta upp. Tanken sitter vänster bak, bredvid den vanliga tanken. Leta upp slangen som går från tanken och vidare mot injektorn. Bredvid slangens anslutning till tanken finns det ett kontaktstycke med två kablar som går in I slangen skyddshölje. Resistans mät mellan de kablarna som går in I slangen. Ska bara vara några ohm. Oftast har en trasig slangvärmare flera kiloohm och ibland även megaohm.

Är slangvärmaren ok så är det den i tanken. För den behöver du kopplingsschemat för att kunna hitta rätt kablar.

Oftast är det slangvärmaren som går sönder.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&au[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]