Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pumba1
#1551151
Hej,

Jag har en XC40 T5 twin engine 2020 sedan några månader tillbaka, men har en del ljud i den som jag funderar på om de verkligen är normala, för att vara en hybrid så tycker jag ju bilen väsnas väl mycket, men hittar ingen som har denna motorvariant, känner många med XC60 T8 men det är ju en helt annan setup så svårt att jämföra

Framförallt så tycker jag elmotorn låter mer som ett tandläkarborr mellan 40 och 80km/h, under det så är det lite mer normalt låtsasljud men sen tar det eviga vinandet över
Har inte stört mig nått nämnvärt innan då jag mest kör motorväg och då hör man det inte men nu under semestern så har det blivit mer stadskörning och väldigt lite stereo och har då börjat störa mig mer och mer på ljudet.

Någon som har en sådan här bil som kan bekräfta om detta är "normalt" ljud för dessa?

Bilen har selekt garanti och ska in för några andra mindre fixgrejer och jag har då även bett dem kolla på detta ljudet, men då jag inte har nått att jämföra med så vet jag inte riktigt hur hårt jag ska strida för detta

Sen är det en del skrammel, pumpar och fläktar som låter en hel del, man funderar ju på vad folk på gatan tänker när man kör förbi med en halv orkester med olika saker som gör ljud, men de är nog i flera fall svårare att påverka
Användarvisningsbild
av bem
#1551197
Kolla upp om det kan vara vinande från däcken. På min V90 Recharge är det ett vinande ljud från framdäcken vid vissa lägre hastigheter (lägre) på asfalt. Sänker man däcktrycket fram från 2.7 bar (eco-tryck) till 2,4 bar försvinner det (på min bil).
Kör på Michelin Primacy 4 sommardäck, 245/40 R19 VOL, med sånt där ljuddämpande material i.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]