Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ppcrulez
#1541108
Uppdateringar i mjukvaruversion 2.9
  • Nu kan du växla mellan Pilot Assist och adaptiv farthållare med rattens vänstra knappar. Mer information om Pilot Assist och adaptiv farthållare hittar du i ägarmanualen efter installationen.
  • Nya funktioner i Apple CarPlay:
    Apple Maps är nu tillgängligt i förardisplayen.
    Knapparna ”Spela upp/pausa” och ”Nästa/föregående” är tillgängliga i Apple CarPlay-panelen.
    Informationen ”Spelas just nu” är tillgänglig i Apple CarPlay-panelen.
    Telefonsamtalsinformation är tillgänglig i Apple CarPlay-panelen, förardisplayen och head-up-displayen (HUD). Telefonsamtal kan hanteras med knapparna på ratten.
  • Ett alternativ i reglageinställningarna för automatisk infällning av ytterbackspeglarna när bilen låses har lagts till. Ditt val kopplas till profilen som används.
  • Förbättrad stabilitet för infotainmentsystemet.
  • Användarprofilen växlas nu korrekt till den nyckel som används.
  • Radiokanalen ändras inte när en ny körcykel startas.
  • Justeringar av drivlinans optimering.


Framförallt först punkten blir man ju glad för :-)
av Sevir
#1541109
#1 Wow, äntligen.
#2 gillar jag också som föredrar Carplay även om jag gillar AAOS med tanke på dess integration med bilens batteristatus osv, hade varit nice om Carplay kan del av den infon nu men gissar att det inte är inkluderat i den här versionen.
Användarvisningsbild
av bem
#1541125
Vad var det han sa Gert Fylking när nobelpriset i litteratur tillkännagavs 2003?
Äntligen! Sa han.
Det ordet passar bra med mjukvara 2.9 tycker jag. Äntligen funktion i vänster rattknappar vä-hö. Så jag har väntat på det, i 21 månader (sen jag hämta ut min Google-Volvo).
Bra jobbat Volvo, så här i grevens tid. Trodde aldrig de knapparna skulle få nån funktion (som de ju har på Sensus-Volvo).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Sevir
#1541161
Ni som är vana med OTA, hur lång tid brukar det ta innan det skickas ut? Min bil är bara en vecka gammal och stod hela förra veckan ingen versionsnummer när man kollar i bilens menyer men idag stod det 2.8. Kört en del ikväll i hopp att det skulle laddas ner men icke :D

Kanske man kan be verkstaden läsa in det?
Användarvisningsbild
av bem
#1541185
Sevir,
Om du inte har några direkta problem med din bil och du nu vet vad du kommer få via 2.9 med OTA kanske du har tålamod vänta tills du kan ladda hem den OTA och sen installera själv?
Jag tänker vänta till den kommer OTA till min Google-Volvo.
av Sevir
#1541208
Var bara en tanke, ska ändå för förbi volvo för beställa stänkskydd då det verkar inte vara standard på bilarna längre :)
av ppcrulez
#1541219
@Sevir, när jag fått uppdateringen OTA så har det dröjt nån vecka efter det att den nya versionen visas i versionshistoriken i bilen.
Användarvisningsbild
av bem
#1541220
Sevir skrev: tis 16 maj 2023, 07:48 Var bara en tanke, ska ändå för förbi volvo för beställa stänkskydd då det verkar inte vara standard på bilarna längre :)
Ja, då är det ju bara fråga om du kan få 2.9 installerad. Vore ju bra för då kan du förhoppningvis sen tala om för oss andra om den versionen verkar OK och saker funkar som de ska.
Stänkskydd är inte standard på Volvo sen länge, det var så länge sen jag inte minns när. Har stänklappar på min V90 MY22, som jag beställde i samband med bilen beställdes ny, och så monterades de av min Volvoåterförsäljare innan leverans av bilen till mig. Hade även beställt lastgaller bak så det montera Volvoåterförsäljarens verkstad också innan leverans. Ser OK ut stänkskydden (Volvo original i mitt fall) men kanske lite snyggare utan. Men det blir ju lite mindre sprut bakkanten hjulhusen och bakom, så slipper även medtrafikanter få sprut och nog mindre risk för stenar som sprätter från min bil när de ligger bakom mig.
av HeavyMetal
#1541235
bem skrev: tis 16 maj 2023, 08:45
Sevir skrev: tis 16 maj 2023, 07:48 Var bara en tanke, ska ändå för förbi volvo för beställa stänkskydd då det verkar inte vara standard på bilarna längre :)
Ja, då är det ju bara fråga om du kan få 2.9 installerad. Vore ju bra för då kan du förhoppningvis sen tala om för oss andra om den versionen verkar OK och saker funkar som de ska.
Stänkskydd är inte standard på Volvo sen länge, det var så länge sen jag inte minns när. Har stänklappar på min V90 MY22, som jag beställde i samband med bilen beställdes ny, och så monterades de av min Volvoåterförsäljare innan leverans av bilen till mig. Hade även beställt lastgaller bak så det montera Volvoåterförsäljarens verkstad också innan leverans. Ser OK ut stänkskydden (Volvo original i mitt fall) men kanske lite snyggare utan. Men det blir ju lite mindre sprut bakkanten hjulhusen och bakom, så slipper även medtrafikanter få sprut och nog mindre risk för stenar som sprätter från min bil när de ligger bakom mig.
Håller med. Jag beställde också stänkskydd på min XC40 så man slipper blästra sönder hjulhus och dörrsidor, och stänkskydden ser bra ut på en SUV tycker jag. :-)
av Sevir
#1541296
Inte noterat huruvida det är snyggare med eller utan, vet bara jag kommer störa mig väldigt mycket att bilen kommer bli skitig bara på vägen tillbaka från OKQ8 från tvätthallen :)
Återkommer när jag varit på verkstan!
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]