Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Recharge4all
#1540687
Hemma laddar jag min XC40 Recharge med en laddbox, men i stugan så tänkte jag stödladda med 220 volts varianten som Volvo skickar med. Jag förstår att man bara ska använda detta ibland och att en viss förhöjd risk kan föreligga för värmeutveckling och i värsta fall brand.

Jag tror att stugan är säkrad upp till 16 ampere, men behöver jag korrigera något i inställningarna för laddning inne i bilen för att det ska vara säkert, och att säkringarna inte ska gå om jag använder andra elektriska apparater samtidigt?
Eller sköter "klumpen" på kabeln detta automatiskt på något sätt?

Jag ringde Volvo och frågade, men den mycket tveksamma personen jag fick prata med sa att det bara var att plugga in så sköter bilen och kabeln resten....
av Sevir
#1540727
När jag fick genomgång av min bil så vill jag minnas att säljare sa man ska skruva ner ampere under ”laddning” menyn i bilen men jag lyssnade inte så noga för jag kommer köra med en Ctek mobil laddbox till mitt sommarställe på 3 fas uttag
av jaronsso
#1541029
Många menar att man bör dra ner amperen så mycket man bara kan, för säkerheten.
Elsäkerhetsverket skriver t ex;

Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
belastning under lång tid - laddningen bör därför begränsas
till 8-10A och kontrollboxen ska hängas i en krok


https://www.elsakerhetsverket.se/global ... g-2018.pdf

Så drar ner den i bilen till att stå på som mest 10A.
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]