Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av K76
#1540330
Lövet skrev:
K76 skrev:Rätt saftigt måste jag säga med tanke på vad självrisken på vagnskada ligger på vid helförsäkring.
Tycker snarare det låter billigt. Min självrisk är 14.750kr ;-)
Självrisk på vagnskada på 15 lakan? V ad är det för bil?Kanske läge att skipa tillverkarens garanti och helförsäkra bilen själv istället. :-)
av K76
#1540331
Derank skrev:Första 3 åren är ju alltid dyrare, hade 7250kr på XC60in Volvia år 1-3
verkar stämma (hade haft lägre självrisk om jag haft helförsäkringhos LF) men efter 3 år får man ju betala högre premie till sitt försäkringsbolag iom man går över till hel.
av K76
#1540333
Perra83 skrev:Jag repade undersidan av fronten (jättelite på högersidan) på min V60 T8 -22 förra året. Tänkte att självrisken är lika hög som en ny front! Med en Care by Volvo bil har man tydligen alla tillägg i försäkringen hos Volvia och självrisken landade på 4250kr.
Minns ju när sambon fick svänga åt sidan när mötande bil svänger över på hennes sida. Två skavda 18" fälgar. 7850kr i självrisk de första 3 åren. Jag köpte två nya fälgar på Volvo och med min rabatt blev det billigare än att använda försäkringen.
Med en "gammal" bil är självrisken pissbillig när man kan välja låg självrisk.
exakt, har aldrig behövt använda vagnsskadegarantin(3 första åren) tidigare så därför min reaktion på den höga självrisken men man lär sig ngt nytt hela tiden.
av Sevir
#1540335
Om den är köpt privat (ny?) så måste ni väl gjort ett aktivt val av försäkringsbolag, eller?
av Malmstroem
#1540339
Om man tycker att självrisken på vagnskadan på en ny bil är för hög går det alldeles utmärkt att skaffa en försäkring som ger ett bidrag, eller helt täcker, vagnskadans självrisk.

Själv brukar jag välja så hög självrisk som möjligt. Det brukar ge lägre premie, och för mig som ytterst sällan utnyttjar försäkringen är det vanligtvis att föredra.
av Lövet
#1540365
K76 skrev:Självrisk på vagnskada på 15 lakan? V ad är det för bil?Kanske läge att skipa tillverkarens garanti och helförsäkra bilen själv istället. :-)
Det är Tesla som har så höga självrisker på vagnskadan. Jag har inte krockat på 22 år och tänkte inte börja med den här bilen så jag chansar på att jag slipper utnyttja den. ;)
av K76
#1540370
Sevir skrev:Om den är köpt privat (ny?) så måste ni väl gjort ett aktivt val av försäkringsbolag, eller?
Jo, så är det, jag valde LF men bara halvförsäkring då första 3 åren står tillverkaren (i detta fall volvo) för försäkringen påvagnskadan. Min miss (jag vet jag får skylla mig själv) är att jag inte kollade på vad självrisken ligger på garantin för vagnskada som de lagt hos Folksam. Kommer aldrig att missa detta igen utan det kommer att vara en del i köpeprocessen.
av K76
#1540371
Lövet skrev:
K76 skrev:Självrisk på vagnskada på 15 lakan? V ad är det för bil?Kanske läge att skipa tillverkarens garanti och helförsäkra bilen själv istället. :-)
Det är Tesla som har så höga självrisker på vagnskadan. Jag har inte krockat på 22 år och tänkte inte börja med den här bilen så jag chansar på att jag slipper utnyttja den. ;)
ok, jo jag har heller aldrig skadat en bil sen jag tog körkort (1994). Inte denna heller men bäst att jag inte säger mer då jag kan få Sambon på mig om hon mot all förmodan skulle läsa här (sannolikeheten är iofs väldigt nära noll :) )

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]