Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av K76
#1540063
Då vi lyckats repa plasten under passagerardörren rejält mot grannens mur kontaktade jag Volvia för att kolla vad självrisken ligger på, har själva försäkringen hos LF men tänkte att vagnskadan ligger hos volvia via volvo.
Visade sig att just C40 recharge är en av två volvo modeller som istället hanteras av folksam. Ringde folksam och får redan på att självrisken ligger på 7500.
Rätt saftigt måste jag säga med tanke på vad självrisken på vagnskada ligger på vid helförsäkring.

Oavsett ngn som har koll på vad det kan ligga på att bytta ut "plastkjolen" under passagerardörren? Ska kolla med Volvoverkstaden nästa vecka men hör gärna med expertisen här om ngn har egen erfarenhet.
av Sevir
#1540247
Konstigt, i mitt avtal står det är 3000 eller 3500kr rabatt på vagnskada så jag antar det är Volvia/if eftersom det är liknande upplägg hos andra märkesförsäkringar som if ligger bakom.

Kanske annorlunda vid leasing?
av Lövet
#1540265
K76 skrev:Rätt saftigt måste jag säga med tanke på vad självrisken på vagnskada ligger på vid helförsäkring.
Tycker snarare det låter billigt. Min självrisk är 14.750kr ;-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1540308
Nä, självrisken är högre de 3 första åren eftersom biltillverkaren står för vagnskadegarantin.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1540328
Jag repade undersidan av fronten (jättelite på högersidan) på min V60 T8 -22 förra året. Tänkte att självrisken är lika hög som en ny front! Med en Care by Volvo bil har man tydligen alla tillägg i försäkringen hos Volvia och självrisken landade på 4250kr.
Minns ju när sambon fick svänga åt sidan när mötande bil svänger över på hennes sida. Två skavda 18" fälgar. 7850kr i självrisk de första 3 åren. Jag köpte två nya fälgar på Volvo och med min rabatt blev det billigare än att använda försäkringen.
Med en "gammal" bil är självrisken pissbillig när man kan välja låg självrisk.
av K76
#1540329
Sevir skrev:Konstigt, i mitt avtal står det är 3000 eller 3500kr rabatt på vagnskada så jag antar det är Volvia/if eftersom det är liknande upplägg hos andra märkesförsäkringar som if ligger bakom.

Kanske annorlunda vid leasing?
Denna bil är inte leasing, bilen är köpt privat till sambon, själv kör jag en tjänstebil.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]