Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doorider
#1533381
Vilken laddhastighet kommer ni upp till i kyla typ -15? När jag provat (vid två tillfällen) har den bara kommit upp till 40kW vid 35% batterinivå.
Är det rimligt, är det någon förvärmning av batterierna?
av Knatten
#1533531
Beror på station å hur många som laddar med. På Ionity som klarar av å ge bra med kräm är man som oftast över 100kw. Vilken typ av laddare har du använt?
av SemiImbecille
#1533538
Beror ju på, enda sättet att förvärma batteriet är ju att slå in laddstationen i Navigatorn innan, finns ju en ikon som indikerar att det är en laddstation.
Behöver väl göras åtminstonde 20min innan eller beroende på hur kallt batteriet är..
av Doorider
#1533561
Knatten skrev: tor 09 mar 2023, 20:22 Beror på station å hur många som laddar med. På Ionity som klarar av å ge bra med kräm är man som oftast över 100kw. Vilken typ av laddare har du använt?
På Cirkel K, var ensam på stationen så det bör inte vara laddaren som begränsar.
av Moody
#1533623
För hög laddhastighet i vinterkyla behöver man vara ute på långresa och köra länge, komma fram till snabbladdare med låg SOC (typ <30%) och extra batterivärmning genom navigering till snabbladdare.
av Sevir
#1533633
Ett tips att alltid navigera till stationen, då kommer bilen (om den har värmare) förvärma batteriet så man har bästa förutsättningar trots det kalla sverige vädret.
av ppcrulez
#1534237
Det stämmer med min upplevelse fick också typ 40kW när det var -16 grader på snabbladdning i Sälen. Då hade jag iofs knappat in den som laddstation i navigatorn, men bara typ 5min innan jag kom till laddstationen så jag tror inte den hann göra så mycket. Och då körda jag bara ca 5km från stugan till laddaren. Men om man kör en lång sträcka även när det är kallt verkar man få högre laddhastigheter, om man ser till att förvärma.

En störig sak som jag upptäckte är om man lägger in hela sträckan man ska köra i Google Maps och man lägger till en laddstation som delmål så verkar den inte förvärma om den inte anser att du behöver ladda. Så jag la alltid in varje snabbladdare jag tänkt mig som "sludestination" och då funkade det alltid. Lite korkat, om jag lagt in ett delmål som laddstation innebär det ju att jag vill ladda där, även om det egentligen inte behövs.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]