Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Challe77
#1532510
Fick min xc40 idag med navigator. Har inte haft det förut så undrar lite hur det funkar, inga kartor verkar vara inlagda. Bilen ville ha internetuppkoppling, kan jag dela min mobils internet för att ladda ner kartor, jag antar att bilen sedan använder dom nerladdade kartorna och inte internet hela tiden för att navigera, eller?

/Challe
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1532513
Vore konstigt om du inte skulle kunna dela mobilens internetuppkoppling med bilen. Och det vore extremt konstigt och dumt om GPS'en inte fungerade utan uppkoppling. *Däremot* kommer ju inte realtidsinfo(t ex trafikstopp osv) fungera utan uppkoppling.

Det du lär ta reda på först och främst är om bilen oht. har något lagringsutrymme för kartor, det kan jag inte svara på. Har den inte det lär det finnas uttag för ett SD-kort man lägger kartorna på - men då lär du ju skaffa ett (troligen micro)SD-kort först.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1532514
Nu har jag inte kört en så pass ny Volvo, men man kanske måste ha Volvo-on-call-abbonnemang för det?

Känns som det borde vara en integrerad del av bilen numera.
av Malmstroem
#1532515
Vilken årsmodell har du? Eller kanske viktigare -- har du Google-baserat system eller är det "gamla" Sensus?

I Senus så finns på XC40 så vitt jag kommer ihåg alltid hårdvaran till navigation -- men inte alltid kartorna. Det kan kosta en del att aktivera. Se t.ex. https://www2.bilia.se/biltillbehor/tekn ... _31664121/.

På nyare Google-system vill jag minnas att du alltid får med navigation. I alla fall de första fyra åren...
av Challe77
#1532577
2020 bensin, ingen aning om sensus eller, bilen har ett modem med installerat simkort, efter att jag klickade i dataroaming så tickar det på, men kan inte se kartor pga ingen internetanslutning. Kan vara som ni säger också att volvo on call inte är aktiverat än och att det är därför det inte funkar.
av Challe77
#1532623
svarar mig själv här, bilen är model 2020, säljaren sa att den inte hade navigator bara någon lättare form av navigator, förstår inte riktigt vad han menar. Finns det någon volvo support som kan berätta vad det är för typ av navigation man har. Tyckte jag såg nåt om sensus i menyerna…
av RUNNIL
#1532724
Initialt kan man använda internet kartor grattis med internet uppkoppling, fungerar sådär. Jag gjorde det men valde sen att installera ord sensus navigation. Finns att köpa hos volvo även för din bil.

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]