Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1530067
Tänkte bara skriva några kommenterar om vår resa från Malmö regionen till Sälen på skidresa under vecka 5. Volvo XC40 ReCharge P6 2023 med Nokian R5 EV däck samt Thule takbox på Volvos takräcke. Vi har hållit hastighetsgränserna hela vägen och följt de hastigheter som gällt (förutom på hemresan då det var kraftigt snöfall under en ganska lång sträcka. Bilen har varit fullastad med fyra personer.

På uppresan övernattade vi i Göteborg. Från Malmö till GBG hade vi rätt kraftig motvind /sidvind på ca 15-20m/s. Då landande förbrukningen på denna tripp på 29.2kWh/100km, ganska högt vilket gjorde att vi fick stödladda 10 min i Varberg på Tesla Supercharger.

Övernattning på Hotell Mektagonen i GBG bra ställe med parkering där man betalar 30kr/h för laddparkering (på kvällar och helger annars 42kr) och då ingår laddning (11kW), vilket är rimligt. Dessutom ingår eftermiddgasfika, kvällsmat och frukost på det hotellet.

Ett litet problem dock XC40 med takbox blir rejält hög, det var 2.1m högt i garaget enligt skyltarna och jag mätte totalhöjd på bilen med takbox till 2.2m. Som tur var var laddplatser på ett sånt ställe där det i verkligheten var 2.3m högt för att komma i till platserna (man behövde bara lyfta upp "höjdmarkeringskylatrna" för att komma in sen var det lugnt :-)

Fulladdat på hotellet Från GBG till Sälen med takbox blev förbrukningen 2.43kWh/100km vilket känns helt ok. Laddade i princip bara på Tesla laddare på vägen upp, i Karlstad vid MAX för att käka ca 30min) en liten 10 min i Torsby samt en kort 10 min i Malung sen var vi uppe med över 20% i batteriet. Bra fart på laddningen också upp till 130kW laddhastighet.

Uppe i Sälen hade vi flera dagar med ganska kallt -15 till -20 grader. Men XC40 elbil är en grym vinterbil, snabbt värme i kupen och utmärkta vägegenskaper på vinterväglag. Pixel LED är super på kvällen. Konstigt nog så känns det som vi har mycket bättre plats att sitta fyra personer (min äldsta grabb är 187 lång) än vi hade i den gamla V70 (2010). Mycket bäkvämare och mycket mer benutrymme för alla passagerare.

Handlade på ICA på Lindvallen med Tesla laddare utanför när vi kom upp och när vi handlat klart hade bilen nästan 90% laddning.

Körde ner och handlade en dag när det var -16 grader och laddade på Tesla utan förvärmt batteri, då gick det inte snabbt 30kW till att börja med och sen kom den upp till 50kW.

På hemvägen landade förbrukningen på 2.52 kWh/100km för hela sträckan vilket känns helt ok. Dock rejält snöfall under lång del av resan men från Uddevalla och ner till Malmö var det ändå så vi kunde hålla hastighetsgränserna.

Laddade på Tesla samt Ionity på hemvägen. All laddning har funkat perfekt inget att klaga på där. En Tesla laddare i Torsby som inte fungerade, men det var bara att att ta en annan. (Även Tesla bilar som tog den laddaren fick inte den att funka). Förresten skönt att Volvo satte ladduttaget på förarsidan, passar utmärkt på Tesla stationer där vi slipper krångla som många andra märken får.

På tal om Ionity så är de nästan alltid upptagna (alltid bara 6 platser och verkar som varenda märke har fått nån form av rabatt där) så det är lite surt och då har vi skippat dessa och kört Tesla där har det alltid varit gott om lediga platser, och därmed sluppit köa. Köpte 1mån för 129kr på Tesla då får man typ 2.5kr/kWh i rabatt mot normala priser. Eftersom vi körde på helg blev priserna på Tesla mellan 5.3 till 6.5 kWh beroende på station.

Några störiga saker dock bromsarna har börjat gnissla när jag backar, aldrig framåt. Surt på en så pass dyr bil. Har bromsat lite rejält ett tag och kanske blev det lite bättre men fortfarande gnissel. Känns lite pinsamt att backa in på laddstation med gnisslande bromsar på en bil som är typ 3 mån gammal.

En annan grej är att Google Maps i bilen verkar inte förvärma batteriet om man lägger till en extra laddstopp som bilen inte anser sig behöva (vi vill hellre kör två korta 10 min istället för ett 20min stopp), så jag började lägga in laddarna som slutdestination efterhand, för att vara säker på förvärmning (stor skillnad om man får 130kW istället för 40-60kW när man kommer till snabbladdaren), och det funkade alltid. Bra också att om man lägger in nästa destination när man sitter och laddar så ser man hela tiden hur många procenten man beräknas ha kvar när man kommer fram vilket hela tiden uppdateras medans man laddar.

Detta inlägg blev längre än jag trodde det skulle bli :-D

Ett sista tips med takbox, eftersom bilen är så hög behövde jag stege för att plocka i och ur boxen på ett smidigt sätt. Jag köpte denna:

https://www.clasohlson.com/se/Trappsteg ... /p/41-1722

Den är helt perfekt, och det som är riktigt bra är att den hoppfälld passar hur bra som helst under bagagerumsgolvsluckan på XC40 ReCharge och tar knappt någon plats alls. Man ska inte underskatta det utrymmet under golvet, det ryms ganska mycket där om man kan anpassa sig lite med mjuka saker. Toapapper och hushållspappersrullar passar perfekt.

Överlag funkade resan kanon och vi förlorade kanske 15-20 min mot vad vi normalt har haft tidigare år (med Dieselbil) i totalt kör tid per riktning. Men samtidigt en lugnare resa där man vet att man har sina stopp och ingen stress man kan i lugn och ro kissa och köpa en kopp kaffe utan att man ska iväg direkt.

Just det en sista sak som jag upptäckte på en MER 11 kW laddare, i MER appen tog de 6kr/kWh men i Volvo appen med plugsurfing kostade samma laddare bara 3kr/kWh, kan vara värt att kolla om man behöver MERs laddare.
#1530069
@ppcrulez,
Ofan, har förra generationen av XC60 och med Thule wingbar Edge samt Packline suv är den 1.9 m/hög. Ställer mig antingen på bakhjulet eller på bakdörrarnas insteg beronde på vad som passar bäst. Målet va att kom under 2m just för att komma in så gott som över allt :-)

Kul läsning annars ;-)
#1530305
Ja, den höjden låter ju lite mer rimlig, nu är väl Packline suv en ganska slimmad box (och säkert lite bättre luftmotstånd) än den jag har. Den jag har är en Thule Touring Sport, som bara i sig själv är 39cm hög. Volvos XC40 takräcke med Vingprofil är nog ganska lika Thule Wingbar Edge.
#1530307
@ppcrulez, Ja den är 28cm hög så det gör att det går. Vi har bara skidorna och något allt litet där med som skidryggsäckarna och kanske lite färdkost :-)
#1530480
ppcrulez skrev:Några störiga saker dock bromsarna har börjat gnissla när jag backar, aldrig framåt. Surt på en så pass dyr bil. Har bromsat lite rejält ett tag och kanske blev det lite bättre men fortfarande gnissel. Känns lite pinsamt att backa in på laddstation med gnisslande bromsar på en bil som är typ 3 mån gammal.
Detta är en volvo produktegenskap :-D Haft det på alla mina bilar, dock även när jag kör framåt. Men jag gissar att med eldrivlina så används elmotorn för att bromsa så därför slipper man gnissel?
Jag har krypkörning aktiverat i min V60 hybrid, så har gnissel även där..

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...