Sida 1 av 1

Volvo C40 - Däckdimensioner - Fel hos Euromaster?

Postat: sön 05 feb 2023, 16:44
av louise1981
Jag har fått en tjänstebil via Autolease, en Volvo C40 med singel motor, modellår 2023 (2022?).

Det är olika däckdimensioner fram och bak och vid byte till vinterdäck hos Euromaster så hade de inte följt de rekommenderade dimensionerna och satt samma dimension fram och bak, trots att det står tydligt på Volvos hemsida och i registreringen vad som är tillåtet.

Hur fel har Euromaster gjort här?
Och har någon koll på varför det är olika dimensioner?

För nu har jag trolig punktering på vänster bakhjul efter att ha fått en däcktrycksvarning idag. Däcket var nere på 2,4.

Re: Volvo C40 - Däckdimensioner - Fel hos Euromaster?

Postat: sön 05 feb 2023, 19:48
av frasse4
Det är inte ovanligt att det sitter bredare däck bak på motorstarkare bakhjulsdrivna bilar som BMW och Mercedes. På min Alfa har jag 255 bredd på däcken bak och 225 på framdäcken. Breda bakhjul hjälper till att få ner kraften i backen, men breda framhjul ger problem med däckutslag och vändradie. Har man dessutom inte drivning på framhjulen behöver de inte vara så breda. Jag vet inte hur det är på C40, men jag har samma bredd fram och bak (225) på mina vinterdäck. Aldrig haft problem med det fast den är typad med bredare bakdäck.

Re: Volvo C40 - Däckdimensioner - Fel hos Euromaster?

Postat: sön 05 feb 2023, 21:34
av Berget43
Jag skulle gissa att din singel engine är framhjulsdriven. Över tid är dina vinterdäcks uppgift att rulla bilen i den riktning du pekar med ratten. Även om bilen är framhjulsdriven så är den som elbil väsentligt tyngre än sin fossildito och med bredare bakdäck kan man då skapa en understyrd balans på bilen. Alltså den går rakt fram i tangentens riktning när du tappar greppet. Har man samma dimension fram och bak så kan den bli något mer överstyrd och vilja sladda brett. Men om du kör i laglig hastighet och inte gör extrema och plötsliga rattutslag så kommer bilens elektronik hålla den i schack. Personligen skulle jag ändå kräva att man sätter på däck med de dimensioner som tillverkaren rekommenderar. Alltså 255:or bak och 235:or fram. Jag själv kör med 2,9 i tryck runt om.

Re: Volvo C40 - Däckdimensioner - Fel hos Euromaster?

Postat: mån 06 feb 2023, 19:38
av Recharged
Om vinterhjulen består av Volvo originalfälgar till C40 och däck med samma dimension monterades runt om är det mycket riktigt fel i och med att fälgen är 7,5 eller 8” bred fram och 8,5 eller 9” bred bak beroende på om det gäller 19 eller 20”.

Re: Volvo C40 - Däckdimensioner - Fel hos Euromaster?

Postat: tis 07 feb 2023, 09:14
av js1
Berget43 skrev:Jag skulle gissa att din singel engine är framhjulsdriven. Över tid är dina vinterdäcks uppgift att rulla bilen i den riktning du pekar med ratten. Även om bilen är framhjulsdriven så är den som elbil väsentligt tyngre än sin fossildito och med bredare bakdäck kan man då skapa en understyrd balans på bilen. Alltså den går rakt fram i tangentens riktning när du tappar greppet. Har man samma dimension fram och bak så kan den bli något mer överstyrd och vilja sladda brett. Men om du kör i laglig hastighet och inte gör extrema och plötsliga rattutslag så kommer bilens elektronik hålla den i schack. Personligen skulle jag ändå kräva att man sätter på däck med de dimensioner som tillverkaren rekommenderar. Alltså 255:or bak och 235:or fram. Jag själv kör med 2,9 i tryck runt om.
Den är bakhjulsdriven.

Re: Volvo C40 - Däckdimensioner - Fel hos Euromaster?

Postat: tis 07 feb 2023, 20:04
av Berget43
Nej den är inte bakhjulsdriven. Ingen kund har fått en bakhjulsdriven bil levererad ännu.

Re: Volvo C40 - Däckdimensioner - Fel hos Euromaster?

Postat: mån 13 feb 2023, 09:42
av Funk
louise1981 skrev: Hur fel har Euromaster gjort här?
Och har någon koll på varför det är olika dimensioner?
Från fabrik sitter det 235 bak 255

/Thomas