Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529854
Jag har fått en tjänstebil via Autolease, en Volvo C40 med singel motor, modellår 2023 (2022?).

Det är olika däckdimensioner fram och bak och vid byte till vinterdäck hos Euromaster så hade de inte följt de rekommenderade dimensionerna och satt samma dimension fram och bak, trots att det står tydligt på Volvos hemsida och i registreringen vad som är tillåtet.

Hur fel har Euromaster gjort här?
Och har någon koll på varför det är olika dimensioner?

För nu har jag trolig punktering på vänster bakhjul efter att ha fått en däcktrycksvarning idag. Däcket var nere på 2,4.
#1529878
Det är inte ovanligt att det sitter bredare däck bak på motorstarkare bakhjulsdrivna bilar som BMW och Mercedes. På min Alfa har jag 255 bredd på däcken bak och 225 på framdäcken. Breda bakhjul hjälper till att få ner kraften i backen, men breda framhjul ger problem med däckutslag och vändradie. Har man dessutom inte drivning på framhjulen behöver de inte vara så breda. Jag vet inte hur det är på C40, men jag har samma bredd fram och bak (225) på mina vinterdäck. Aldrig haft problem med det fast den är typad med bredare bakdäck.
#1529891
Jag skulle gissa att din singel engine är framhjulsdriven. Över tid är dina vinterdäcks uppgift att rulla bilen i den riktning du pekar med ratten. Även om bilen är framhjulsdriven så är den som elbil väsentligt tyngre än sin fossildito och med bredare bakdäck kan man då skapa en understyrd balans på bilen. Alltså den går rakt fram i tangentens riktning när du tappar greppet. Har man samma dimension fram och bak så kan den bli något mer överstyrd och vilja sladda brett. Men om du kör i laglig hastighet och inte gör extrema och plötsliga rattutslag så kommer bilens elektronik hålla den i schack. Personligen skulle jag ändå kräva att man sätter på däck med de dimensioner som tillverkaren rekommenderar. Alltså 255:or bak och 235:or fram. Jag själv kör med 2,9 i tryck runt om.
#1530020
Om vinterhjulen består av Volvo originalfälgar till C40 och däck med samma dimension monterades runt om är det mycket riktigt fel i och med att fälgen är 7,5 eller 8” bred fram och 8,5 eller 9” bred bak beroende på om det gäller 19 eller 20”.
#1530058
Berget43 skrev:Jag skulle gissa att din singel engine är framhjulsdriven. Över tid är dina vinterdäcks uppgift att rulla bilen i den riktning du pekar med ratten. Även om bilen är framhjulsdriven så är den som elbil väsentligt tyngre än sin fossildito och med bredare bakdäck kan man då skapa en understyrd balans på bilen. Alltså den går rakt fram i tangentens riktning när du tappar greppet. Har man samma dimension fram och bak så kan den bli något mer överstyrd och vilja sladda brett. Men om du kör i laglig hastighet och inte gör extrema och plötsliga rattutslag så kommer bilens elektronik hålla den i schack. Personligen skulle jag ändå kräva att man sätter på däck med de dimensioner som tillverkaren rekommenderar. Alltså 255:or bak och 235:or fram. Jag själv kör med 2,9 i tryck runt om.
Den är bakhjulsdriven.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]